Manninen puskee suomalaisia maailmalle

Yhdysvalloissa vuodesta 1995 asunutta Mika Mannista korpeaa katsoa vierestä, kun ruotsalaiset ja korealaiset brändit valtaavat markkinoita eikä suomalaisia näy missään.


Suomalaiset ovat yleisesti ottaen paremmin koulutettuja ja sivistyneempiä kuin monet muut, joten me ansaitsisimme myös kaupallista menestystä, mainoselokuvia ohjaava ja kuvaava sekä mainonnan strategista suunnittelua tekevä Manninen pohtii.

Positiiviseksi esimerkiksi Mika Manninen nostaa – Nokian ohella – kosmetiikkavalmistaja Lumenen, joka on päässyt Yhdysvalloissa hyvään vauhtiin ja saanut tuotteensa kahden suuren ketjun valikoimiin.

– Myös designpuoli on kunnossa ja se myy niche-markkinassa pirun hyvin. Virhe on siinä, etteivät suomalaiset ole lähteneet massamarkkinoille, jossa isot rahat pyörivät. Vaikka Yhdysvaltain kokoisesta maasta tavoittaisi vain pienen kuluttajaryhmän, myynti olisi silti moninkertainen Suomen markkinoihin verrattuna.

Kaiken takana on Mannisen mukaan suomalainen asenneilmasto, jossa olisi parantamisen varaa. Hän ihmettelee, miksi meillä karsastetaan taloudellista menestystä.

– On oikein ja jaloa nousta huipulle urheilun tai taiteen kautta ja tehdä sillä rahaa, mutta jostain syystä ei ole oikein lähteä maailmalle tekemään rahaa bisneksellä. Silloin ei ole enää rehti suomalainen.

Kuuluisaa suomalaista sisua Manninen pitää mainosmiesten keksimänä sloganina. Hänen mukaansa me pikemminkin psyykkaamme itsemme häviämään hokemalla pienestä pitäen kansanviisauksia kuuseen kurkottamisesta ja katajaan kapsahtamisesta tai maitojunalla palaamisesta.

– Suomalaiset antavat periksi aivan liian nopeasti. Lanseeraukseen kannattaa varata vähintään kolme vuotta ja varautua siihen, että budjetti moninkertaistuu.

Manninen lähtisi viemään Yhdysvaltoihin kulutustavaroita ja elintarvikkeita, kuten hyvää suomalaista kahvia.

– Kahvinkulutus on Yhdysvalloissa valtavassa kasvussa. Ihmisillä on kauhea vimma päästä maistamaan eri makuja ja paahtoja.

Kysyntää hän uskoisi löytyvän myös ainakin vesille, makeisille ja marjoista valmistettaville tuotteille.

– Amerikkalaiset ostavat erilaisia vesiä vuodessa 11 miljardin dollarin arvosta. Suomalaiset voisivat kehittää esimerkiksi raikkaan ja luonnollisen puolukanmakuisen energiajuoman.

Markkinoinnissa suomalaisten perisynti on Mannisen mielestä väärien asioiden korostaminen.

– Ei amerikkalaisia suomalaisuus kiinnosta vaan se, mitä yritys myy ja kuinka innoissaan myyjä siitä on.

Manninen kertoo törmänneensä myös tapauksiin, joissa suomalaiset ovat jättäneet täysin huomiotta Yhdysvaltain kulttuuriympäristön.

– Yhdysvalloissa mainonnassa on viime vuosina palattu 50-luvun ultraturvalliseen ja -konservatiiviseen tyyliin. Se on aika mautonta eikä kovin luovaa, mutta sen merkitys on tajuttava.

– Yhdysvalloissa on 300 miljoonaa ihmistä. Jos Suomesta lähtee viemään sinne junttikomediaa, suututtaa luultavasti ison joukon kuluttajia.

Mikä Manninen?

  • Syntynyt Lahdessa vuonna 1968.
  • Suorittanut markkinoinnin BBA-tutkinnon ja liike-
    lentäjän lupakirjan.
  • Aloitti uransa vuonna 1989 kuvaamalla Jörn Donneria Kotilieteen.
  • Muutti Yhdysvaltoihin vuonna 1995 ja on sen jälkeen tehnyt töitä muun muassa Saatchi & Saatchille, TWBA Chiat-Daylle, McCann-Ericksonille ja BBDO:lle. Tuottanut isoja kampanjoita esimerkiksi Sonylle, Visalle, Micro-
    softille ja McDonald'sille sekä Toyotalle, Hondalle ja BMW:lle.
  • Tuottanut yhdessä vaimonsa Helena Lummen sekä Yhdys-
    valtain elokuva-akatemian ja Yhdys-
    valtain kirjailijaliiton kanssa Hollywoodin ammattikuntia käsitteleviä kiertonäyttelyitä ja dokumentteja sekä kirjat Screenwriters: America's Storytellers in Portrait (Angel City Press, 1999) ja Great Women of Film (Billboard Books, 2002).
  • Suomessa Mannista edustaa mainoselokuva-
    yhtiö Kaivopuiston Grilli.
  • Perheeseen kuuluu vaimon lisäksi tämän 25-vuotias poika.
  • Pitää mottonaan Lars Huldénin lausetta "Joka on sateenkaarelta pudonnut, on sateenkaarella käynyt."
  • Annamari Typpö

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Pakkasen kiristyminen voi moninkertaistaa sähkönkulutuksen – näin vältyt yllätyksiltä

    4. 4

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    5. 5

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    6. 6

      Noropotilaatkin jonottavat terveyskeskuksessa – kipeän työntekijän oma ilmoitus säästänyt aikaa ja rahaa

    7. 7

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    8. 8

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    9. 9

      Eduskunta äänestää tänään Bernerin luottamuksesta

    10. 10

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    5. 5

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    6. 6

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    7. 7

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    8. 8

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    9. 9

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    10. 10

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää