Valikko

Manninen puskee suomalaisia maailmalle

Yhdysvalloissa vuodesta 1995 asunutta Mika Mannista korpeaa katsoa vierestä, kun ruotsalaiset ja korealaiset brändit valtaavat markkinoita eikä suomalaisia näy missään.


Suomalaiset ovat yleisesti ottaen paremmin koulutettuja ja sivistyneempiä kuin monet muut, joten me ansaitsisimme myös kaupallista menestystä, mainoselokuvia ohjaava ja kuvaava sekä mainonnan strategista suunnittelua tekevä Manninen pohtii.

Positiiviseksi esimerkiksi Mika Manninen nostaa – Nokian ohella – kosmetiikkavalmistaja Lumenen, joka on päässyt Yhdysvalloissa hyvään vauhtiin ja saanut tuotteensa kahden suuren ketjun valikoimiin.

– Myös designpuoli on kunnossa ja se myy niche-markkinassa pirun hyvin. Virhe on siinä, etteivät suomalaiset ole lähteneet massamarkkinoille, jossa isot rahat pyörivät. Vaikka Yhdysvaltain kokoisesta maasta tavoittaisi vain pienen kuluttajaryhmän, myynti olisi silti moninkertainen Suomen markkinoihin verrattuna.

Kaiken takana on Mannisen mukaan suomalainen asenneilmasto, jossa olisi parantamisen varaa. Hän ihmettelee, miksi meillä karsastetaan taloudellista menestystä.

– On oikein ja jaloa nousta huipulle urheilun tai taiteen kautta ja tehdä sillä rahaa, mutta jostain syystä ei ole oikein lähteä maailmalle tekemään rahaa bisneksellä. Silloin ei ole enää rehti suomalainen.

Kuuluisaa suomalaista sisua Manninen pitää mainosmiesten keksimänä sloganina. Hänen mukaansa me pikemminkin psyykkaamme itsemme häviämään hokemalla pienestä pitäen kansanviisauksia kuuseen kurkottamisesta ja katajaan kapsahtamisesta tai maitojunalla palaamisesta.

– Suomalaiset antavat periksi aivan liian nopeasti. Lanseeraukseen kannattaa varata vähintään kolme vuotta ja varautua siihen, että budjetti moninkertaistuu.

Manninen lähtisi viemään Yhdysvaltoihin kulutustavaroita ja elintarvikkeita, kuten hyvää suomalaista kahvia.

– Kahvinkulutus on Yhdysvalloissa valtavassa kasvussa. Ihmisillä on kauhea vimma päästä maistamaan eri makuja ja paahtoja.

Kysyntää hän uskoisi löytyvän myös ainakin vesille, makeisille ja marjoista valmistettaville tuotteille.

– Amerikkalaiset ostavat erilaisia vesiä vuodessa 11 miljardin dollarin arvosta. Suomalaiset voisivat kehittää esimerkiksi raikkaan ja luonnollisen puolukanmakuisen energiajuoman.

Markkinoinnissa suomalaisten perisynti on Mannisen mielestä väärien asioiden korostaminen.

– Ei amerikkalaisia suomalaisuus kiinnosta vaan se, mitä yritys myy ja kuinka innoissaan myyjä siitä on.

Manninen kertoo törmänneensä myös tapauksiin, joissa suomalaiset ovat jättäneet täysin huomiotta Yhdysvaltain kulttuuriympäristön.

– Yhdysvalloissa mainonnassa on viime vuosina palattu 50-luvun ultraturvalliseen ja -konservatiiviseen tyyliin. Se on aika mautonta eikä kovin luovaa, mutta sen merkitys on tajuttava.

– Yhdysvalloissa on 300 miljoonaa ihmistä. Jos Suomesta lähtee viemään sinne junttikomediaa, suututtaa luultavasti ison joukon kuluttajia.

Mikä Manninen?

  • Syntynyt Lahdessa vuonna 1968.
  • Suorittanut markkinoinnin BBA-tutkinnon ja liike-
    lentäjän lupakirjan.
  • Aloitti uransa vuonna 1989 kuvaamalla Jörn Donneria Kotilieteen.
  • Muutti Yhdysvaltoihin vuonna 1995 ja on sen jälkeen tehnyt töitä muun muassa Saatchi & Saatchille, TWBA Chiat-Daylle, McCann-Ericksonille ja BBDO:lle. Tuottanut isoja kampanjoita esimerkiksi Sonylle, Visalle, Micro-
    softille ja McDonald'sille sekä Toyotalle, Hondalle ja BMW:lle.
  • Tuottanut yhdessä vaimonsa Helena Lummen sekä Yhdys-
    valtain elokuva-akatemian ja Yhdys-
    valtain kirjailijaliiton kanssa Hollywoodin ammattikuntia käsitteleviä kiertonäyttelyitä ja dokumentteja sekä kirjat Screenwriters: America's Storytellers in Portrait (Angel City Press, 1999) ja Great Women of Film (Billboard Books, 2002).
  • Suomessa Mannista edustaa mainoselokuva-
    yhtiö Kaivopuiston Grilli.
  • Perheeseen kuuluu vaimon lisäksi tämän 25-vuotias poika.
  • Pitää mottonaan Lars Huldénin lausetta "Joka on sateenkaarelta pudonnut, on sateenkaarella käynyt."

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    4. 4

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    7. 7

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    10. 10

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää