Valikko

Omatunto tulee ostoskoriin

Hyvästit, hyötyä kalkyloiva homo economicus. Hyödyn syrjäyttää omatunto – myös kuluttajan valinnoissa, Jaana Haapala ennustaa. Haapala on mainostoimisto PHS:n strategiajohtaja, ja tunnettu tuntumastaan kulutuksen trendeihin.
Järkähtämättömän järkevän sijaan kuluttajia kuvaa paremmin homo generosus, Jaana Haapala uskoo. Määritelmän hän lainaa norjalaiselta sosiologilta Tor Nørre-trandersiltä.

Oraalla on siis anteliaan ihmisen aika.

– Tämä näkyy jo, vaikka vasta nousevina signaaleina. Anteliaisuus on merkki vahvasta ihmisestä, jolla on varaa huolehtia muistakin kuin itsestään, Haapala sanoo ja pääsee kiteytykseensä: omatuntotalouteen.

– Hyvän tekeminen on nouseva trendi. Se on vastavoima materialistiselle itsekkyydelle.

Mooses ja bisnes sulavat yhteen, Haapala sanailee. Siis toisin kuin ennen, kun Mooses oli Mooses ja bisnes oli bisnes. Niin oli tapana sanoa.

Oikeudenmukaisuudesta tulee yritysten kilpavaltti.

Mikä tätä ostamisen uutta etiikkaa sitten ajaa? Iso nippu asioita: Kaksoistorneista itänyt turvattomuus, elämän riskien kasvu, kiire ja suorittaminen.

Muun muassa näiden vastapainoksi ihmiset antavat isomman arvon hyvinvoinnille, ajalle, aitoudelle ja hyväntekemiselle.

– Hyvinvoinnin hakeminen on suuri voima. Tulevaisuuden kuluttaja tavoittelee elämänhallintaa.

Arvomullistuksen keskellä isot joukot oppivat käyttämään netin vaikutuskanavia.

– Ihmiset saavat uutta vaikutusvaltaa. Ja uskovat toisiaan enemmän kuin yrityksiä, Haapala ennakoi.

Myös kuluttajuus ja kansalaisuus sulautuvat.

– Väitän, että on nousemassa kuluttajakansalaisuus. Jos oikeudenmukaisuutta poljetaan, ihmiset kostavat kuluttajina.

– Kuluttajakansalaisuus on kasvava voima. Internetin mahdollisuudet ovat vasta nupussa. Omatuntotalous lyö yrityksiä korville, jos ne eivät tätä tajua.

Vallanvaihto vavisuttaa yrityksiä. Niiden on rakennettava uusi suhde itsenäisiin, uusin arvoin ostopäätöksensä punnitseviin kuluttajiin.

– Yritysten on katsottava tarkoin, missä ne seisovat: tulevatko ne ihmisten rinnalle vai jäävätkö kumisemaan katedraalibrändien tasolle, antamaan yksipuolista viestiä.

– Kuluttajien valtaan liittyy myös vastuun kasvu. Monelta alalta on sääntely poissa, ja vastuu siirtyy yksilölle.

Omatuntotaloudesta ovat jo napanneet kiinni yritykset kuten Innocent, Muji, Whole Foods Market, Fresh & Wild ja Molton Brown. Suomalaisia esimerkkejä Haapala ei vielä löydä.

Otetaanpa esimerkiksi Innocent. Alunperin brittiläinen smoothie-mehuja valmistanut pikkuyhtiö on kasvattanut liikevaihtonsa jo 150 miljoonaan euroon ja jälleenmyyjien määrän 7 000:een. Nopean kasvun juju on arvoissa.

Yhtiö liputtaa luonnonmukaisia raaka-aineita, vähäpäästöisiä kuljetuksia, ekologisia pakkauksia ja antaa kymmenyksen tuloksestaan hyväntekeväisyyteen.

– Eivät nämä yritykset tappiota tee. Eikä omatuntotalous tarkoita, että yritystoiminnasta tulee jotenkin ylevää. Mutta tilanne on win-win yrityksille ja ihmisille.

Tieto ei ole vain mainostajien käytössä. Monet kuluttajat tuntevat tarkoin esimerkiksi elintarvikkeiden tai lääkkeiden ainesosat. Osa kuluttajista tekee tuotteista ja niiden ominaisuuksien tuntemisesta harrastuksen. Ilmiön harjalle on kipuamassa suklaa.

Toiset uskovat yksinkertaistuksiin, kuin taikasanoihin. Ne ovat tuttuja esimerkiksi kosmetiikkamainoksista.

– Yritysten täytyy valita tuotetiedon yksinkertaistamisen aste, Haapala sanoo.

– Maailma on niin monimutkainen, että tuotteilta halutaan yksinkertaistuksia, helppoutta. Nyt hyvinvoinnin taikasana on acai-kasvin marja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää