Omatunto tulee ostoskoriin

Hyvästit, hyötyä kalkyloiva homo economicus. Hyödyn syrjäyttää omatunto – myös kuluttajan valinnoissa, Jaana Haapala ennustaa. Haapala on mainostoimisto PHS:n strategiajohtaja, ja tunnettu tuntumastaan kulutuksen trendeihin.
Järkähtämättömän järkevän sijaan kuluttajia kuvaa paremmin homo generosus, Jaana Haapala uskoo. Määritelmän hän lainaa norjalaiselta sosiologilta Tor Nørre-trandersiltä.

Oraalla on siis anteliaan ihmisen aika.

– Tämä näkyy jo, vaikka vasta nousevina signaaleina. Anteliaisuus on merkki vahvasta ihmisestä, jolla on varaa huolehtia muistakin kuin itsestään, Haapala sanoo ja pääsee kiteytykseensä: omatuntotalouteen.

– Hyvän tekeminen on nouseva trendi. Se on vastavoima materialistiselle itsekkyydelle.

Mooses ja bisnes sulavat yhteen, Haapala sanailee. Siis toisin kuin ennen, kun Mooses oli Mooses ja bisnes oli bisnes. Niin oli tapana sanoa.

Oikeudenmukaisuudesta tulee yritysten kilpavaltti.

Mikä tätä ostamisen uutta etiikkaa sitten ajaa? Iso nippu asioita: Kaksoistorneista itänyt turvattomuus, elämän riskien kasvu, kiire ja suorittaminen.

Muun muassa näiden vastapainoksi ihmiset antavat isomman arvon hyvinvoinnille, ajalle, aitoudelle ja hyväntekemiselle.

– Hyvinvoinnin hakeminen on suuri voima. Tulevaisuuden kuluttaja tavoittelee elämänhallintaa.

Arvomullistuksen keskellä isot joukot oppivat käyttämään netin vaikutuskanavia.

– Ihmiset saavat uutta vaikutusvaltaa. Ja uskovat toisiaan enemmän kuin yrityksiä, Haapala ennakoi.

Myös kuluttajuus ja kansalaisuus sulautuvat.

– Väitän, että on nousemassa kuluttajakansalaisuus. Jos oikeudenmukaisuutta poljetaan, ihmiset kostavat kuluttajina.

– Kuluttajakansalaisuus on kasvava voima. Internetin mahdollisuudet ovat vasta nupussa. Omatuntotalous lyö yrityksiä korville, jos ne eivät tätä tajua.

Vallanvaihto vavisuttaa yrityksiä. Niiden on rakennettava uusi suhde itsenäisiin, uusin arvoin ostopäätöksensä punnitseviin kuluttajiin.

– Yritysten on katsottava tarkoin, missä ne seisovat: tulevatko ne ihmisten rinnalle vai jäävätkö kumisemaan katedraalibrändien tasolle, antamaan yksipuolista viestiä.

– Kuluttajien valtaan liittyy myös vastuun kasvu. Monelta alalta on sääntely poissa, ja vastuu siirtyy yksilölle.

Omatuntotaloudesta ovat jo napanneet kiinni yritykset kuten Innocent, Muji, Whole Foods Market, Fresh & Wild ja Molton Brown. Suomalaisia esimerkkejä Haapala ei vielä löydä.

Otetaanpa esimerkiksi Innocent. Alunperin brittiläinen smoothie-mehuja valmistanut pikkuyhtiö on kasvattanut liikevaihtonsa jo 150 miljoonaan euroon ja jälleenmyyjien määrän 7 000:een. Nopean kasvun juju on arvoissa.

Yhtiö liputtaa luonnonmukaisia raaka-aineita, vähäpäästöisiä kuljetuksia, ekologisia pakkauksia ja antaa kymmenyksen tuloksestaan hyväntekeväisyyteen.

– Eivät nämä yritykset tappiota tee. Eikä omatuntotalous tarkoita, että yritystoiminnasta tulee jotenkin ylevää. Mutta tilanne on win-win yrityksille ja ihmisille.

Tieto ei ole vain mainostajien käytössä. Monet kuluttajat tuntevat tarkoin esimerkiksi elintarvikkeiden tai lääkkeiden ainesosat. Osa kuluttajista tekee tuotteista ja niiden ominaisuuksien tuntemisesta harrastuksen. Ilmiön harjalle on kipuamassa suklaa.

Toiset uskovat yksinkertaistuksiin, kuin taikasanoihin. Ne ovat tuttuja esimerkiksi kosmetiikkamainoksista.

– Yritysten täytyy valita tuotetiedon yksinkertaistamisen aste, Haapala sanoo.

– Maailma on niin monimutkainen, että tuotteilta halutaan yksinkertaistuksia, helppoutta. Nyt hyvinvoinnin taikasana on acai-kasvin marja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    5. 5

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    8. 8

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    9. 9

      Le Pen haluaa murskata euron – tällainen on hänen suunnitelmansa

    10. 10

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää