Valikko

Kevytjuomat valloittavat markkinat

Suomalaiset näyttävät mieltyneen aikaisempaa kevyempiin juomiin. Suomen panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton mukaan alkoholittomat juomat kasvattivat viime vuonna myyntiään harppauksin, ja ison osan kasvusta nappasivat sokerittomat virvoitusjuomat ja kivennäisvedet.


Juomavalmistajat uskovat keveyden suosion jatkuvan vahvana myös vastaisuudessa. Myös juomien kulutuksen odotetaan jatkavan nosteessa.

 – Kyllä suomalaisten juomakulutus mieluummin kasvaa kuin vähenee kesää kohti mentäessä. Selkeimpiä kasvualueita ovat edelleen pullotetut vedet ja sokerittomat virvoitusjuomat. Lisäksi vahvassa nosteessa ovat energiajuomat, arvioi Hartwallin vähittäiskaupasta vastaava myyntijohtaja Pasi Kuosmanen.

Sokerittomien virvoitusjuomien osuus koko virvoitusjuomamyynnistä kupli viime vuonna miltei kolmannekseen. Olvin toimitusjohtajan Lasse Ahon mukaan keveys ja terveellisyys elintarvikkeiden trendeinä näkyvät laajasti juomamarkkinoilla.

– Light-tuotteet ja kivennäisvedet kasvavat, vesien valikoima on monipuolistunut ja on tullut maustettuja ja makeutettuja kivennäisvesiä. Terveysbuumi on globaali ilmiö, Aho sanoo.

Yhteensä long drink -juomia, virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä myytiin Panimo- ja virvoitusteollisuusliiton mukaan viime vuonna vajaat 850 miljoonaa litraa. Näistä sokerittomien virvoitusjuomien myynti oli noin 90 miljoonaa litraa ja kivennäisvesien myynti vajaat 70 miljoonaa litraa.

Sokerittomuuden suosio näkyy myös alkoholillisten juomien myynnissä. Siiderimyynnistä light-siidereitä on parhaimmillaan runsas puolet, minkä lisäksi kuivat siiderit lisäävät suosiotaan.

– Siideri kasvaa sekä sokerittomista versioista että perinteisistä kuivista siidereistä. Luonnollisuus, aitous ja makuvaihtoehdot lisääntyvät, arvioi Sinebrychoffin myyntijohtaja Pekka Tiainen.

Kevyiden juomien kuluttajat ovat juomavalmistajien mukaan edelleen hieman enemmän naisia kuin miehiä. Nuoret suosivat sokerillisia juomia, kun taas 25 ikävuoden jälkeen light-juomien menekki lisääntyy.

– Light-juomien kulutus alkaa 25 vuodesta ylöspäin. Siinä vaiheessa ihminen on entistä tietoisempi terveydestään ja omasta painostaan. Iän myötä maku näyttää kehittyvän sokerittomampaan suuntaan, Aho sanoo.

Sokerittomien juomien myynnin kasvu nakertaa juomavalmistajien mukaan eniten sokerillisten limonadien suosiota. Varsinkin vesiä kuitenkin kulutetaan myös kaikkien muiden juomien lisäksi, hanaveden sijaan.

Keveystrendi näkyy vähittäiskaupassa myös uusina tuotteina. Juomavalmistajat uskovat, että tuotekehitys painottuu vastaisuudessa kevyisiin juomiin, mutta että varsinkin tunnettuihin tuotemerkkeihin tulee edelleen sokerillisia versioita.

Nyt markkinoilla olevien juomien lisäksi keveystrendi ajaa myös täysin uusien juomien kehittelyyn. Esimerkiksi Hartwallin tytäryhtiö Hartwa-Trade toi tässä kuussa markkinoille ruukkuviinijuoman, jossa on alkoholia 4,7 tilavuusprosenttia.

– Alkoholin kulutuksen trendi on, että alkoholia halutaan nauttia kerralla vähemmän, mutta aikaisempaa useammin ja kevyemmin, perustelee yhtiön toimitusjohtaja Seppo Salkoharju uutuutta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    6. 6

      Omakotitaloissa hintahyppäys pk-seudulla

    7. 7

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    8. 8

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    9. 9

      Mikä on halvin tapa lämmittää talo? Selvitimme eri vaihtoehtojen kuluja

    10. 10

      Ekonomisti Italian vaaleista: Marginaali yllättävän iso – voi vaikuttaa markkinaliikkeisiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    6. 6

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    7. 7

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    8. 8

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    9. 9

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    10. 10

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää