Valikko

Mediatoimistoala kasvatti katteitaan

Vuosi 2006 oli hyvä etenkin pienille toimistoille.


Mediatoimistoala kasvoi viime vuonna neljättä vuotta peräkkäin.

Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL:n tilastoista käy ilmi, että alan liikevaihto kasvoi viime vuonna 3,5 prosentin vauhtia runsaaseen 585 miljoonaan euroon.

– Vuonna 2006 liikevaihtoaan ja myyntikatetta kasvattivat eniten pienet toimistot, useilla isoista toimistoista kasvupiikki osui edelliseen vuoteen, MTL:n toimitusjohtaja Markus Leikola sanoo.

Alan myyntikatteet kasvoivat yhdeksällä prosentilla, enemmän kuin media-alalla keskimäärin.

– Katteiden kasvu liikevaihtoa enemmän kertoo mediatoimistojen roolin on muuttumisesta enemmän konsultointi- ja suunnittelupalveluiden suuntaan, MTL Mediatoimistot ry:n puheenjohtaja ja Dagmarin toimitusjohtaja Tuula Kallio sanoo tyytyväisenä.

Alalla menestyminen edellyttääkin investointia tutkimuksiin ja suunnittelutyökaluihin.

Kallion mukaan mediatoimistojen rooli eri keinojen yhdistelijänä, uudenlaisten kohtaamisten suunnittelijoina ja strategisena kanavasuunnittelijana on korostunut digimediakehityksen myötä. 

Yhteistyö mainostoimistojen ja mediatoimistojen välillä on entistä tiiviimpää, Kallio kertoo.

– Haemme erilaisia näkökulmia siitä, mikä todella toimii kuluttajakäyttäytymisen muuttuneessa tilanteessa. Mediatoimistolla on tietoa ostoprosessista ja siitä, miten verkkoa käytetään tuotteiden kilpailuttamiseen.

Digitalisoituminen on muuttanut suomalaiskuluttajien ostokäyttäytymistä ja tapoja käyttää mediaa, sillä valtaosa hakee ostopäätöksilleen taustatietoa internetistä.

Blogien ja verkon keskustelupalstojen kautta yhä useampi myös vaikuttaa toisten ostopäätöksiin.

Markkinoijatkin ovat huomanneet asiakaskuntansa jakautumisen entistä pienempiin osiin, Kallio kertoo.

Digiosaajien määrä mediatoimistoissa onkin kaksinkertaistunut muutamassa vuodessa, vaikka henkilökunnan määrä alalla on muuten pysynyt ennallaan.

Kallio kertoo myös muutoksesta, jonka seurauksena markkinointiviestintää suunnitellaan entistä pidemmälle tulevaisuuteen.

– Kyse ei ole peruutuspeilimateriaalista. Tähtäämme siihen, että jatkossa pystytään aidosti tekemään fiksumpia päätöksiä.

Alan tärkeimpiin keskustelunaiheisiin kuuluu myös markkinointiviestinnän ja sen vaikuttavuuden tuotto. Mediatoimistot seuraavat tuottoaan ROI-ajattelun mukaisesti yhä tarkemmin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    6. 6

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää