Best-In palkkasi missikisan voittajan

Kolmekymppinen koiranruokabrändi hakee kasvua kotimaisuudella. Mainoksia tähdittää afgaaninvinttikoira Aurora, joka voitti Best-Inin koirakisan tänä vuonna.
Vielä kymmenen vuotta sitten Suomessa oli kolme kuivamuonaa valmistavaa koiranruokatehdasta. Nyt tehtaita ei enää ole ja kauppojen hyllyjä hallitsevat ulkomaiset brändit.

Kansainväliset suurvalmistajat pitävät hallussaan nimenomaan kuivaruoan myyntiä. Kuivaruoka on nopeasti kasvanut Suomen koiranruokamarkkinoiden suurimmaksi segmentiksi, joiden kokonaisarvo on ACNielsenin mukaan 50 miljoonaa euroa.

Atrian ja HKScanin omistama Best-In lähtee nyt vastaiskuun. Tänä vuonna 30 vuotta täyttävä koiranruokavalmistaja hakee vahvaa kasvua tuoreruoassa, joka on Best-Inin päätuoteryhmä. Yhdessä sisarmerkki Hubertin kanssa Best-Inin markkinaosuus on noin 50 prosenttia tuoreen koiranruoan myynnistä.

Best-Inin toimitusjohtaja Lea Räsänen sanoo, että kasvupyrkimyksissä pieni on suurta.

– Parhaat keinomme kansainvälisiä, jättibudjeteilla pelaavia valmistajia vastaan ovat läheisyys ja tuoreus. Kotimaisena toimijana olemme jo valmiiksi lähellä suomalaisia koiranomistajia.

– Läheisyys pätee myös ruoan raaka-aineisiin. Kuljetusmatkat tilalta tehtaalle ovat täällä lyhyet, joten ruoalle on helppo antaa tuoreustakuu.

1980-luvulla televisiossa pyöri Best-In-koiranruokamainos, jonka tarttuvan rallatuksen moni muistaa vieläkin. Räsänen myöntää, että sittemmin brändi on vaipunut unholaan. Nyt kolmekymppiselle Best-Inille tehdään brändinkohotusta, johon avuksi on löytynyt turkulainen mainostoimisto Briiffi.

Briiffin ideoimana keksittiin järjestää Best-In-koirakilpailu, tiettävästi Suomen ensimmäinen koirien missikisa. Best-Inin kotisivut uusittiin ja niiden kautta alettiin etsiä kandidaatteja vuoden Best-In-koiraksi. Räsänen kehuu kilpailua nerokkaaksi tavaksi lähestyä koiranomistajia. Sen suosio ylitti kaikki odotukset.

– Kilpailuun ilmoitti nettisivujemme kautta lemmikkinsä lähes 2 700 koiranomistajaa. Nyt meillä on laaja tietokanta, jota voimme hyödyntää tulevassa markkinoinnissa. Tällainen mahdollisuus saada suora yhteys kuluttajaan on todella arvokas.

Best-Inin brändiä tuuletetaan jatkossa pääasiassa verkon voimin. Televisiomainontaan ei aiota lähteä, sillä resurssit eivät riitä suurten ulkomaisten kanssa kilpailemiseen.

Kuluttajaläheistä imagoa viestii, että Räsänen antaa markkinointiviestinnässä suuren painoarvon perinteiselle viidakkorummulle.

– Tarkoitus on, että Best-In on pian kaikkien huulilla koirapuistoissa ympäri Suomen. Ainakin koirakilpailu on nostanut meidät takaisin kuluttajien tietoisuuteen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      Pakkasen kiristyminen voi moninkertaistaa sähkönkulutuksen – näin vältyt yllätyksiltä

    3. 3

      Noropotilaatkin jonottavat terveyskeskuksessa – kipeän työntekijän oma ilmoitus säästänyt aikaa ja rahaa

    4. 4

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    5. 5

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    6. 6

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    7. 7

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    8. 8

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    9. 9

      Eduskunta äänestää tänään Bernerin luottamuksesta

    10. 10

      Liki 4 miljardia euroa 2 vuodessa – ennätysmäärä rahaa virtasi Kiinasta Suomeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    5. 5

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    6. 6

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    7. 7

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    8. 8

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    9. 9

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    10. 10

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää