Valikko

Best-In palkkasi missikisan voittajan

Kolmekymppinen koiranruokabrändi hakee kasvua kotimaisuudella. Mainoksia tähdittää afgaaninvinttikoira Aurora, joka voitti Best-Inin koirakisan tänä vuonna.
Vielä kymmenen vuotta sitten Suomessa oli kolme kuivamuonaa valmistavaa koiranruokatehdasta. Nyt tehtaita ei enää ole ja kauppojen hyllyjä hallitsevat ulkomaiset brändit.

Kansainväliset suurvalmistajat pitävät hallussaan nimenomaan kuivaruoan myyntiä. Kuivaruoka on nopeasti kasvanut Suomen koiranruokamarkkinoiden suurimmaksi segmentiksi, joiden kokonaisarvo on ACNielsenin mukaan 50 miljoonaa euroa.

Atrian ja HKScanin omistama Best-In lähtee nyt vastaiskuun. Tänä vuonna 30 vuotta täyttävä koiranruokavalmistaja hakee vahvaa kasvua tuoreruoassa, joka on Best-Inin päätuoteryhmä. Yhdessä sisarmerkki Hubertin kanssa Best-Inin markkinaosuus on noin 50 prosenttia tuoreen koiranruoan myynnistä.

Best-Inin toimitusjohtaja Lea Räsänen sanoo, että kasvupyrkimyksissä pieni on suurta.

– Parhaat keinomme kansainvälisiä, jättibudjeteilla pelaavia valmistajia vastaan ovat läheisyys ja tuoreus. Kotimaisena toimijana olemme jo valmiiksi lähellä suomalaisia koiranomistajia.

– Läheisyys pätee myös ruoan raaka-aineisiin. Kuljetusmatkat tilalta tehtaalle ovat täällä lyhyet, joten ruoalle on helppo antaa tuoreustakuu.

1980-luvulla televisiossa pyöri Best-In-koiranruokamainos, jonka tarttuvan rallatuksen moni muistaa vieläkin. Räsänen myöntää, että sittemmin brändi on vaipunut unholaan. Nyt kolmekymppiselle Best-Inille tehdään brändinkohotusta, johon avuksi on löytynyt turkulainen mainostoimisto Briiffi.

Briiffin ideoimana keksittiin järjestää Best-In-koirakilpailu, tiettävästi Suomen ensimmäinen koirien missikisa. Best-Inin kotisivut uusittiin ja niiden kautta alettiin etsiä kandidaatteja vuoden Best-In-koiraksi. Räsänen kehuu kilpailua nerokkaaksi tavaksi lähestyä koiranomistajia. Sen suosio ylitti kaikki odotukset.

– Kilpailuun ilmoitti nettisivujemme kautta lemmikkinsä lähes 2 700 koiranomistajaa. Nyt meillä on laaja tietokanta, jota voimme hyödyntää tulevassa markkinoinnissa. Tällainen mahdollisuus saada suora yhteys kuluttajaan on todella arvokas.

Best-Inin brändiä tuuletetaan jatkossa pääasiassa verkon voimin. Televisiomainontaan ei aiota lähteä, sillä resurssit eivät riitä suurten ulkomaisten kanssa kilpailemiseen.

Kuluttajaläheistä imagoa viestii, että Räsänen antaa markkinointiviestinnässä suuren painoarvon perinteiselle viidakkorummulle.

– Tarkoitus on, että Best-In on pian kaikkien huulilla koirapuistoissa ympäri Suomen. Ainakin koirakilpailu on nostanut meidät takaisin kuluttajien tietoisuuteen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    9. 9

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    8. 8

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää