Valikko

Gröna Lund viettelee taialla

Suomalaisten suosikkikohteisiin Tukholmassa kuuluva huvipuisto Gröna Lund ehostautuu ja pyrkii palauttamaan vanhan huvipuiston loiston. Markkinoinnissa uudistuminen näkyy yhtenäisenä teemana.
– Koko markkinointikonsepti perustuu taikaan ja muuttumiseen. Se on molemminpuolista: koko Gröna Lund muuttuu ja toisaalta taas kävijät muuttuvat, kun astuvat puiston portista kuin toiseen maailmaan, luonnehtii markkinointijohtaja Kicki Svensén.

Aiemmin huvipuiston markkinointi keskittyi puiston tarjontaan, laitteisiin ja puiston alueella esiintyviin artisteihin. Panostaminen yhteen kokonaiskonseptiin onkin puistolle uutta.

Työtä markkinoinnilla riittää. Tukholmassa lomalaisten ajasta kilpailee päivittäin jopa noin 200 erilaista tapahtumaa. Gröna Lundilla on Svensénin mukaan kuitenkin erityinen etu puolellaan.

– Gröna Lund tarjoaa kaiken ikäisille jotakin, koko perhe viihtyy samassa paikassa. Suurin osa kävijöistämme haluaa viettää päivän ystäviensä tai perheensä kanssa, se on listalla ykkösenä, Svensén painottaa.

Taianomaisen muuttumisen konseptia aiotaan käyttää markkinoinnissa pitkään. Konkreettisiakin muutoksia puistossa on jo tehty.

Gröna Lundin uusi omistaja osti puiston naapurista vesimuseo Aquarian ja rakensi Ruotsin kalleimman vuoristoradan. Kvasten-rata tuli maksamaan noin kuusi miljoonaa euroa.

Uutuuksien toivotaan tuovan puistoon 100 000 huvittelijaa enemmän kuin viime vuonna, jolloin kävijöitä oli noin miljoona. Toimitusjohtaja Ulf Larssonin mukaan puisto voisi ottaa vastaan 1,3 miljoonaa asiakasta vuodessa.

Puiston uutuudet saavat tilaa markkinoinnissa. Myös mainostoimistoa vaihdettiin kaiken muun muutoksen mukana. Grönanin mainonnan teki aiemmin Åkestam Holst, nyt tehtävää hoitaa Pool.

– Kuvailimme näkemyksiämme Gröna Lundista, sitä että jotakin tapahtuu, kun puiston portista astuu sisään. Pool esitti idean muuttumisesta, jota pidimme erinomaisena. Tämän vuoksi se sai kampanjan, kertoo Svensén.

Puiston markkinointibudjetti on viime vuosien tapaan vajaat 900 000 euroa. Huhtikuun lopulla käynnistynyt mainoskampanja näkyy ulkomainoksina, lehti-ilmoituksina ja tv-spotteina.

Kampanjan tekevä Pool on vuonna 1998 perustettu, nykyisin liikevaihdoltaan reilun kahden miljoonan euron mainostoimisto. Sen muita asiakkaita ovat esimerkiksi lentoyhtiö SAS ja energiayhtiö Vattenfall.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    9. 9

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    10. 10

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää