Gröna Lund viettelee taialla

Suomalaisten suosikkikohteisiin Tukholmassa kuuluva huvipuisto Gröna Lund ehostautuu ja pyrkii palauttamaan vanhan huvipuiston loiston. Markkinoinnissa uudistuminen näkyy yhtenäisenä teemana.
– Koko markkinointikonsepti perustuu taikaan ja muuttumiseen. Se on molemminpuolista: koko Gröna Lund muuttuu ja toisaalta taas kävijät muuttuvat, kun astuvat puiston portista kuin toiseen maailmaan, luonnehtii markkinointijohtaja Kicki Svensén.

Aiemmin huvipuiston markkinointi keskittyi puiston tarjontaan, laitteisiin ja puiston alueella esiintyviin artisteihin. Panostaminen yhteen kokonaiskonseptiin onkin puistolle uutta.

Työtä markkinoinnilla riittää. Tukholmassa lomalaisten ajasta kilpailee päivittäin jopa noin 200 erilaista tapahtumaa. Gröna Lundilla on Svensénin mukaan kuitenkin erityinen etu puolellaan.

– Gröna Lund tarjoaa kaiken ikäisille jotakin, koko perhe viihtyy samassa paikassa. Suurin osa kävijöistämme haluaa viettää päivän ystäviensä tai perheensä kanssa, se on listalla ykkösenä, Svensén painottaa.

Taianomaisen muuttumisen konseptia aiotaan käyttää markkinoinnissa pitkään. Konkreettisiakin muutoksia puistossa on jo tehty.

Gröna Lundin uusi omistaja osti puiston naapurista vesimuseo Aquarian ja rakensi Ruotsin kalleimman vuoristoradan. Kvasten-rata tuli maksamaan noin kuusi miljoonaa euroa.

Uutuuksien toivotaan tuovan puistoon 100 000 huvittelijaa enemmän kuin viime vuonna, jolloin kävijöitä oli noin miljoona. Toimitusjohtaja Ulf Larssonin mukaan puisto voisi ottaa vastaan 1,3 miljoonaa asiakasta vuodessa.

Puiston uutuudet saavat tilaa markkinoinnissa. Myös mainostoimistoa vaihdettiin kaiken muun muutoksen mukana. Grönanin mainonnan teki aiemmin Åkestam Holst, nyt tehtävää hoitaa Pool.

– Kuvailimme näkemyksiämme Gröna Lundista, sitä että jotakin tapahtuu, kun puiston portista astuu sisään. Pool esitti idean muuttumisesta, jota pidimme erinomaisena. Tämän vuoksi se sai kampanjan, kertoo Svensén.

Puiston markkinointibudjetti on viime vuosien tapaan vajaat 900 000 euroa. Huhtikuun lopulla käynnistynyt mainoskampanja näkyy ulkomainoksina, lehti-ilmoituksina ja tv-spotteina.

Kampanjan tekevä Pool on vuonna 1998 perustettu, nykyisin liikevaihdoltaan reilun kahden miljoonan euron mainostoimisto. Sen muita asiakkaita ovat esimerkiksi lentoyhtiö SAS ja energiayhtiö Vattenfall.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    4. 4

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    5. 5

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    6. 6

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    7. 7

      Suomen Yrittäjien tutkimus: Enemmistö kannattaa paikallista sopimista - ja vastustaa työtä alle minimipalkan

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    4. 4

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    9. 9

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    10. 10

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää