Valikko

Kronstadt-jupakassa jäljet johtavat Putiniin

Ulkomaiset kuljetusalan yritykset ovat Venäjällä tulilinjalla nyt, kun valtio miettii strategista omistustaan.
Konttiyhtiö Container Financen tonttiselkkaus Kronstadtin satamassa on idän kaupan asiantuntijoiden mukaan yksittäistapaus ja osoitus Venäjällä vellovasta linjavedosta.

Siirtymävaihetta elävä Venäjä käy presidentti Vladimir Putinin johdolla keskustelua siitä, mitkä toimialat pitäisi säilyttää valtion strategisessa omistuksessa.

Tulilinjalla on logistiikka. Valtiojohto haluaisi säilyttää satamat ja ulkomaan kuljetukset venäläisissä käsissä.

– Presidentti Putin toisti viimeksi huhtikuussa kantansa siitä, että Venäjä ei saa olla riippuvainen vieraalla maaperällä olevista satamista, Suomen Pankin tutkimuspäällikkö Pekka Sutela kertoo.

Putinin linjanveto näkyy muun muassa siinä, että Venäjä haluaa siirtää kuljetuksia mahdollisimman paljon Suomen ja Baltian satamista omiin satamiinsa.

Uutta Kronstadtin kärhämässä on Sutelan mielestä se, että nyt Venäjällä käydään ulkomaisen kuljetusyrityksen kimppuun. Liikkeellä ovat käytännössä maan viranomaiset. Ulkomaista yritystä tontilta häätävä Rosstroi vastaa suomalaista rakennusvirastoa.

Kronstadtin selkkaus voi olla yksittäistapaus eikä merkki valtion linjan kiristymisestä.

– Voi olla, että tapaukseen on sotkeutunut henkilöitä, joilla on oma taloudellinen intressi kysymyksessä, Sutela arvioi.

Suomalaisista logistiikka-alan yrittäjistä Venäjällä toimivat muun muassa Itellaksi kesäkuussa muuttuva Suomen Posti ja VR.

Ne eivät ole törmänneet Venäjällä suomalais-islantilaisen konttiyrityksen kohtaamiin hankaluuksiin.

– Meillä on erityyppinen toimiala kuin massalogistiikkayrityksellä, jonka toiminta ylittää maan rajat. Me toimimme Venäjän sisämarkkinoilla, tarjoamme varastopalvelua ja tuotteiden jakelua, Itella Logistics Oy:n toimitusjohtaja Aki Ojanen muotoilee.

Itella ei ole joutunut sotkeutumaan Venäjän kaavoitusongelmiin. Se käyttää venäläistä yhteistyökumppania, joka hoitaa maan hankinnat ja muut käytännön hankaluudet. Itellan osana on tulla vuokralaiseksi valmiisiin tiloihin.

Venäläisen kumppanin vetoapuun luottaa VR Cargo. Se on 40-luvun loppupuolelta lähtien tehnyt yhteistyötä Venäjän rautateiden kanssa.

VR Cargo hakee kasvua muun muassa Venäjän kasvavista autokuljetuksista. Venäläisen kumppanin vastuulla ovat Venäjälle tulevat terminaali- ja varastorakennukset. VR Cargo hoitaa lastauspaikkojen rakentamisen Suomen puolella.

Suomalais-venäläisen kauppakamarin yritysneuvoja Anne Pajalin uskoo, että Kronstadtin kärhämä on yksittäistapaus.

– Venäläinen jyrää pienen suomalaisen yrityksen. Suomalaisella yrityksellä on hyvä ja arvokas tontti strategisella paikalla tärkeän kehätien varrella. Venäläinen haluaa tämän tontin.

Pajalinin mukaan ulkomaisten yritysten suurimmat hankaluudet liittyvät Venäjällä usein maakauppoihin ja vuokraussopimuksiin.

Venäjällä on moniportainen hallinto. Paikallisissa viranomaisilla on paljon sananvaltaa rekisteröintikysymyksissä. Tämän koki karvaasti viitisen vuotta sitten rakennusyhtiö Skanska, joka joutui kesken hankkeen madaltamaan liikerakennusta Moskovan ydinkeskustassa.

Hankaluuksista huolimatta suomalaiset yritykset laajentavat kiihtyvään tahtiin Venäjälle. Kronstadtin kärhämä ei ole vielä säikäyttänyt yrityksiä jättämään idän markkinoita.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää