Kronstadt-jupakassa jäljet johtavat Putiniin

Ulkomaiset kuljetusalan yritykset ovat Venäjällä tulilinjalla nyt, kun valtio miettii strategista omistustaan.
Konttiyhtiö Container Financen tonttiselkkaus Kronstadtin satamassa on idän kaupan asiantuntijoiden mukaan yksittäistapaus ja osoitus Venäjällä vellovasta linjavedosta.

Siirtymävaihetta elävä Venäjä käy presidentti Vladimir Putinin johdolla keskustelua siitä, mitkä toimialat pitäisi säilyttää valtion strategisessa omistuksessa.

Tulilinjalla on logistiikka. Valtiojohto haluaisi säilyttää satamat ja ulkomaan kuljetukset venäläisissä käsissä.

– Presidentti Putin toisti viimeksi huhtikuussa kantansa siitä, että Venäjä ei saa olla riippuvainen vieraalla maaperällä olevista satamista, Suomen Pankin tutkimuspäällikkö Pekka Sutela kertoo.

Putinin linjanveto näkyy muun muassa siinä, että Venäjä haluaa siirtää kuljetuksia mahdollisimman paljon Suomen ja Baltian satamista omiin satamiinsa.

Uutta Kronstadtin kärhämässä on Sutelan mielestä se, että nyt Venäjällä käydään ulkomaisen kuljetusyrityksen kimppuun. Liikkeellä ovat käytännössä maan viranomaiset. Ulkomaista yritystä tontilta häätävä Rosstroi vastaa suomalaista rakennusvirastoa.

Kronstadtin selkkaus voi olla yksittäistapaus eikä merkki valtion linjan kiristymisestä.

– Voi olla, että tapaukseen on sotkeutunut henkilöitä, joilla on oma taloudellinen intressi kysymyksessä, Sutela arvioi.

Suomalaisista logistiikka-alan yrittäjistä Venäjällä toimivat muun muassa Itellaksi kesäkuussa muuttuva Suomen Posti ja VR.

Ne eivät ole törmänneet Venäjällä suomalais-islantilaisen konttiyrityksen kohtaamiin hankaluuksiin.

– Meillä on erityyppinen toimiala kuin massalogistiikkayrityksellä, jonka toiminta ylittää maan rajat. Me toimimme Venäjän sisämarkkinoilla, tarjoamme varastopalvelua ja tuotteiden jakelua, Itella Logistics Oy:n toimitusjohtaja Aki Ojanen muotoilee.

Itella ei ole joutunut sotkeutumaan Venäjän kaavoitusongelmiin. Se käyttää venäläistä yhteistyökumppania, joka hoitaa maan hankinnat ja muut käytännön hankaluudet. Itellan osana on tulla vuokralaiseksi valmiisiin tiloihin.

Venäläisen kumppanin vetoapuun luottaa VR Cargo. Se on 40-luvun loppupuolelta lähtien tehnyt yhteistyötä Venäjän rautateiden kanssa.

VR Cargo hakee kasvua muun muassa Venäjän kasvavista autokuljetuksista. Venäläisen kumppanin vastuulla ovat Venäjälle tulevat terminaali- ja varastorakennukset. VR Cargo hoitaa lastauspaikkojen rakentamisen Suomen puolella.

Suomalais-venäläisen kauppakamarin yritysneuvoja Anne Pajalin uskoo, että Kronstadtin kärhämä on yksittäistapaus.

– Venäläinen jyrää pienen suomalaisen yrityksen. Suomalaisella yrityksellä on hyvä ja arvokas tontti strategisella paikalla tärkeän kehätien varrella. Venäläinen haluaa tämän tontin.

Pajalinin mukaan ulkomaisten yritysten suurimmat hankaluudet liittyvät Venäjällä usein maakauppoihin ja vuokraussopimuksiin.

Venäjällä on moniportainen hallinto. Paikallisissa viranomaisilla on paljon sananvaltaa rekisteröintikysymyksissä. Tämän koki karvaasti viitisen vuotta sitten rakennusyhtiö Skanska, joka joutui kesken hankkeen madaltamaan liikerakennusta Moskovan ydinkeskustassa.

Hankaluuksista huolimatta suomalaiset yritykset laajentavat kiihtyvään tahtiin Venäjälle. Kronstadtin kärhämä ei ole vielä säikäyttänyt yrityksiä jättämään idän markkinoita.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    5. 5

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    6. 6

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    7. 7

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    8. 8

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      Le Pen haluaa murskata euron – tällainen on hänen suunnitelmansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää