Valikko

Pienet ikäluokat nakertavat autokouluja

Autokoulujen asiakasmäärät vähenevät, kun ikäluokat pienenevät. Samaan aikaan julkisesti rahoitetut oppilaitokset laajentavat koulutustarjontaansa autokoulujen reviirille.


Luvanvaraisesta ja aiemmin suojatusta autokoulualasta on tullut supistuvilla markkinoilla tiukasti kilpailtua toimintaa. Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Antero Peiposen mukaan ajokorttilainsäädäntö on lisäksi käymistilassa. Tämä vaikeuttaa yrittäjien toimintaa entisestään.

– Vaatimukset liikenneturvallisuudessa lisääntyvät koko ajan, mutta niihin ei yleensä kuitenkaan sisällytetä koulutusta, hän sanoo.

Oppilaitokset tunkeutuvat yksityisten autokoulujen toimialueelle.

Yksityisen autokoulun on Peiposen mukaan mahdoton kilpailla ilmaista ammattikuljettajan pätevyyttä tarjoavaa kunnallista aikuiskoulutuskeskusta vastaan.

– Rajanveto julkisen ja yksityisen palvelun välillä tullee yhä keskeisemmäksi myös autokoulualalla. Oppilaitokset kilpailevat oppilaista ja pyrkimyksenä on laajentaa julkisilla varoilla tapahtuvaa liikenneopetusta, Peiponen sanoo.

Autokoulujen asiakkaista yli 80 prosenttia on 18–20-vuotiaita. Ikäluokkien koko näkyy suoraan autokoulujen vuosittaisessa liikevaihdossa.

– Jatkossa markkinoiden supistuminen näkyy vielä selvästi nykyistä enemmän. Tämä tuo monille autokouluille vaikeuksia, Peiponen ennustaa.

Jo ensi vuonna EU-direktiivi tuo uuden loven autokoulujen liiketoimintaan. Henkilöliikenteen ammattipätevyyden ikäraja nousee vuonna 2008 ja tavaraliikenteen vuonna 2009.

Peiponen arvioi, että merkittävä osa autokoulussa C- eli kuorma-autokortin suorittajista jää pois, kun kortin vaatima ikäraja nostetaan nykyisestä 18 vuodesta 21 ikävuoteen.

– Nyt C-kortti suoritetaan yleensä samassa yhteydessä henkilöautokortin jatkoksi. Harva tulee jatkamaan kolmen vuoden päästä uudelleen autokoulua, hän sanoo.

Kuorma-autokorttien suorittaminen tuo tällä hetkellä noin viidenneksen koko toimialan volyymistä. Jo nyt eri ajoneuvojen kortit pitää suorittaa erikseen, eli mahdolliset kuorma-autotunnit tulevat henkilöautokortin suorittamisen päälle.

Myöskään alempaa korttia ei voi suorittaa ylemmän kortin mukana, eli moottoripyöräkorttikin on ajettava erikseen.

– Tähän mennessä ikäluokkien pienenemistä on pystytty kompensoimaan aika hyvin moottoripyöräkorttien kasvavalla kysynnällä ja yhä enemmän myös ikäihmisten lisääntyvillä ajokorttien jatkamisilla tai päivittämisillä, Peiponen sanoo.

Erityisesti moottoripyöräkortin vaatimusten kiristyminen on tuonut lisää työtä autokouluille. Mutta samaan aikaan esimerkiksi kuorma-autokorttien kysyntä on hiipunut puoleen parin kymmenen vuoden takaisesta tasosta.

Autokoulut havittelevat nyt lisää volyymiä opetustyöhön kasvavasta mopoilusta. Mopojen määrä on lisääntynyt rajusti viime vuosina ja samoin on käynyt mopo-onnettomuuksille.

Mopokortti edellyttää jo teoriakokeen suorittamisen, mutta käytännön opetusta ei vaadita. Autokouluyrittäjien mielestä teoriakokeen läpäisyn edellyttävä mopokortti ei ole tuonut toivottua parannusta onnettomuustilastoihin. Siksi Peiponen on sitä mieltä, että mopokorttiin pitää sisällyttää myös ajo-opetusta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    2. 2

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    3. 3

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    4. 4

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    5. 5

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    9. 9

      ”Kreikka voi palata lainamarkkinoille vuonna 2018”

    10. 10

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    8. 8

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    9. 9

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    10. 10

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää