Valikko

Viherpesu ei riitä

Jos iltapäivälehdet järjestäisivät äänestyksen viime vuosien mediaseksikkäimmästä ilmiöstä, ilmastonmuutos menestyisi mainiosti. Kaikilla on aiheesta mielipide.
Toiset pitävät koko juttua humpuukina, toiset ovat ottaneet Äiti Maan kuumeilun sydämenasiakseen.

Ihmisiä ympäri maailman ravistellaan muun muassa elokuvan keinoin näkemään epämiellyttävä totuus maapallon keskilämpötilan noususta ja mannerjäätiköiden sulamisesta. Myös mainonta vihertää. Suomessa ilmastoasioilla ratsastavat näkyvimmin energiayhtiöt.

Fortum käynnisti ilmastonmuutoksesta varoittavan, kuluttajille suunnatun kampanjansa helmikuussa. Mainoksissa tornadot höykkyyttävät Senaatintoria ja alavat maat peittyvät tulvaveden alle. Tarkoitus on vedota kuluttajan omatuntoon.

Autoilevan kuluttajan omatuntoon taas vetoaa biopolttoainetta markkinoiva Neste Oil, joka Fortumin tavoin on ottanut ilmastonsuojelun mainontansa kulmakiveksi.

Mutta miten vihreä markkinointi tehoaa? Fortumin brändijohtaja Susanna Serlachius-Pressler kertoo, että toukokuussa päättyvän kampanjan tähänastiset tulokset ovat rohkaisevia.

– Olemme saaneet kuluttajilta runsaasti positiivista palautetta. Ihmiset kokevat ilmastoasiat tärkeiksi ja ovat mielissään siitä, että me yrityksenä tuomme niitä esille. Myös Norppasähkön kysyntä on kasvanut kampanjan aikana mukavasti.

Serlachius-Pressler vakuuttaa, että Fortum sitoutuu ekologisiin arvoihin myös jokapäiväisessä toiminnassaan. Yhtiö on muun muassa sijoittanut seitsemän miljardia euroa hiilidioksidittomaan sähköntuotantoon vuodesta 2000 lähtien.

Fortum siis ainakin väittää tekevänsä niin kuin itse saarnaa. Tämä onkin vihreän markkinoinnin elinehto. 2000-luvun valistunut kuluttaja suhtautuu ympäristöasioihin hyvin henkilökohtaisesti ja huomaa nopeasti mainonnan valheellisuuden, sanoo vihreään markkinointiin perehtynyt taloustieteen professori Hanna-Leena Pesonen Jyväskylän yliopistosta.

– Ympäristöasioita ei voi vain liimata jonkin tuotteen päälle, että nyt tämä on ekoa. Sanoilla pitää olla pohja myös teoissa. Ihmiset reagoivat vihreään markkinointiin henkilökohtaisesti. Jos markkinointi falskaa, kuluttajalle tulee herkästi olo, että häntä huijataan.

Suurimmalle osalle suomalaisista kuluttajista ympäristöystävällisyys ei Pesosen mukaan vielä ole kovin merkittävä ostokriteeri. Valintaan vaikuttavat pääasiassa muut tekijät, kuten hinta ja laatu.

Pesonen pitää kuitenkin ympäristöystävällisyyttä hyvänä keinona erottautua kilpailijoista. Tulevaisuudessa se saattaa olla aidosti brändiarvoa parantava tekijä.

– Tämä pätee tosin vain, jos tuote pystytään todistamaan kilpailijaa paremmaksi vaihtoehdoksi. Jos ei pystytä, on parempi olla vihreistä arvoista kokonaan hiljaa, Pesonen opastaa.

Ilmastonsuojelusta tuli Fortumin imagollinen lippulaiva heti yrityksen synnyttyä vuonna 1998. Serlachius-Presslerin mukaan yhtiö aikoo vastai-suudessakin kampanjoida ilmastonmuutosta vastaan, niin positiivista palaute on ollut.

– Kampanjan tiimoilta on tullut runsaasti yhteydenottoja myös odottamattomilta tahoilta, kuten Suomen kestovaippayhdistykseltä. Fortumia on helmikuun jälkeen pyydetty mukaan myös useisiin ilmastoa käsitteleviin seminaareihin, Serlachius-Pressler iloitsee.

Lisää aiheesta tämän päivän Taloussanomien 4M-sivustossa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    7. 7

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    8. 8

      Takoma varoittaa konkurssiriskistä

    9. 9

      EKP torjui Monte dei Paschin pyynnön – pelastusoperaatio askeleen lähempänä

    10. 10

      Honkarakenteen hallitus torjuu venäläisyhtiö Sisteman ostotarjouksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    9. 9

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    10. 10

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää