Viherpesu ei riitä

Jos iltapäivälehdet järjestäisivät äänestyksen viime vuosien mediaseksikkäimmästä ilmiöstä, ilmastonmuutos menestyisi mainiosti. Kaikilla on aiheesta mielipide.
Toiset pitävät koko juttua humpuukina, toiset ovat ottaneet Äiti Maan kuumeilun sydämenasiakseen.

Ihmisiä ympäri maailman ravistellaan muun muassa elokuvan keinoin näkemään epämiellyttävä totuus maapallon keskilämpötilan noususta ja mannerjäätiköiden sulamisesta. Myös mainonta vihertää. Suomessa ilmastoasioilla ratsastavat näkyvimmin energiayhtiöt.

Fortum käynnisti ilmastonmuutoksesta varoittavan, kuluttajille suunnatun kampanjansa helmikuussa. Mainoksissa tornadot höykkyyttävät Senaatintoria ja alavat maat peittyvät tulvaveden alle. Tarkoitus on vedota kuluttajan omatuntoon.

Autoilevan kuluttajan omatuntoon taas vetoaa biopolttoainetta markkinoiva Neste Oil, joka Fortumin tavoin on ottanut ilmastonsuojelun mainontansa kulmakiveksi.

Mutta miten vihreä markkinointi tehoaa? Fortumin brändijohtaja Susanna Serlachius-Pressler kertoo, että toukokuussa päättyvän kampanjan tähänastiset tulokset ovat rohkaisevia.

– Olemme saaneet kuluttajilta runsaasti positiivista palautetta. Ihmiset kokevat ilmastoasiat tärkeiksi ja ovat mielissään siitä, että me yrityksenä tuomme niitä esille. Myös Norppasähkön kysyntä on kasvanut kampanjan aikana mukavasti.

Serlachius-Pressler vakuuttaa, että Fortum sitoutuu ekologisiin arvoihin myös jokapäiväisessä toiminnassaan. Yhtiö on muun muassa sijoittanut seitsemän miljardia euroa hiilidioksidittomaan sähköntuotantoon vuodesta 2000 lähtien.

Fortum siis ainakin väittää tekevänsä niin kuin itse saarnaa. Tämä onkin vihreän markkinoinnin elinehto. 2000-luvun valistunut kuluttaja suhtautuu ympäristöasioihin hyvin henkilökohtaisesti ja huomaa nopeasti mainonnan valheellisuuden, sanoo vihreään markkinointiin perehtynyt taloustieteen professori Hanna-Leena Pesonen Jyväskylän yliopistosta.

– Ympäristöasioita ei voi vain liimata jonkin tuotteen päälle, että nyt tämä on ekoa. Sanoilla pitää olla pohja myös teoissa. Ihmiset reagoivat vihreään markkinointiin henkilökohtaisesti. Jos markkinointi falskaa, kuluttajalle tulee herkästi olo, että häntä huijataan.

Suurimmalle osalle suomalaisista kuluttajista ympäristöystävällisyys ei Pesosen mukaan vielä ole kovin merkittävä ostokriteeri. Valintaan vaikuttavat pääasiassa muut tekijät, kuten hinta ja laatu.

Pesonen pitää kuitenkin ympäristöystävällisyyttä hyvänä keinona erottautua kilpailijoista. Tulevaisuudessa se saattaa olla aidosti brändiarvoa parantava tekijä.

– Tämä pätee tosin vain, jos tuote pystytään todistamaan kilpailijaa paremmaksi vaihtoehdoksi. Jos ei pystytä, on parempi olla vihreistä arvoista kokonaan hiljaa, Pesonen opastaa.

Ilmastonsuojelusta tuli Fortumin imagollinen lippulaiva heti yrityksen synnyttyä vuonna 1998. Serlachius-Presslerin mukaan yhtiö aikoo vastai-suudessakin kampanjoida ilmastonmuutosta vastaan, niin positiivista palaute on ollut.

– Kampanjan tiimoilta on tullut runsaasti yhteydenottoja myös odottamattomilta tahoilta, kuten Suomen kestovaippayhdistykseltä. Fortumia on helmikuun jälkeen pyydetty mukaan myös useisiin ilmastoa käsitteleviin seminaareihin, Serlachius-Pressler iloitsee.

Lisää aiheesta tämän päivän Taloussanomien 4M-sivustossa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    2. 2

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    3. 3

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    4. 4

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    5. 5

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    6. 6

      Sähkön säästämistä varten tehtiin ”peli” – 80 % vähensi kulutusta

    7. 7

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    8. 8

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    9. 9

      Go! Aviation asetettiin konkurssiin

    10. 10

      Euroalueen talouskasvu yllätti iloisesti tammikuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    4. 4

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    5. 5

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    6. 6

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    7. 7

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    8. 8

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    9. 9

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    10. 10

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää