Valikko

Alstom väijyy junatilauksia Suomesta

Ranskalaisen teollisuusjätin Alstomin varatoimitusjohtaja Philippe Mellier odottaa kesän aikana päätöstä Helsingin ja Pietarin välisen nopean raideyhteyden junatilauksista.
Ranskalainen teollisuusjätti Alstom suunnittelee myyvänsä lisää Pendolinoja Suomen raiteille.

– Olemme keskustelleet venäläisten kanssa Pendolino-junien rakentamisesta uudelle nopealle raideyhteydelle Helsingin ja Pietarin välille. Se olisi meille kiinnostava avaus Suomen jälkeen Venäjällä, Mellier sanoo.

Mellier oli viime viikolla tapaamassa Venäjän rautateiden toimitusjohtajaa Vladimir Jakuninia. Yhtiö neuvottelee uusista Pendolino-tilauksista myös VR:n kanssa. Uudelle nopealle ratayhteydelle junat hankkii suomalais-venäläinen yhteisyritys Karelia Trains.

– Uskoisin asian etenevän meidän kannaltamme hyvin. Tiedämme asiasta enemmän todennäköisesti kolmen kuukauden sisällä.

Mellierin mielestä Alstomin kilpailuetuna on, että Suomessa on jo käytössä sen valmistamia Pendolino-junia.

– Suomessa ei tarvitsisi ottaa käyttöön uutta junatyyppiä.

Mellier johtaa Alstomissa kuljetusvälineitä valmistavaa yksikköä. Päätuotteita ovat raitiovaunut, metrot ja junat. Hän osallistuu torstaina Helsingissä päättyvään kansainväliseen joukkoliikenteen konferenssiin.

Junatilausten lisäksi Alstom odottaa lisätilauksia Helsingin liikennelaitokselta. Alstom on jo toimittanut ajomoottorijärjestelmät HKL:n uusiin metrojuniin.

– Olemme kiinnostuneita myös saamaan Helsingin metrolta uuden tilauksen, joka koskee metron automatisointia.

Helsingissä porua on aiheuttanut Alstomin kilpailijan Bombardierin Saksassa valmistamat HKL:n matalalattiaiset raitiovaunut, jotka eivät ole kestäneet vaativia sääolosuhteita. Myös Pendolino-junissa on talviolosuhteiden aiheuttamia toimintahäiriöitä.

– Olemme ottaneet opiksi pohjoisen sääolosuhteista. Ruotsissa meidän junamme toimivat hyvin Suomea vastaavissa olosuhteissa, Mellier puolustautuu.

Henkilö- ja tavaraliikenteen siirtäminen raiteille on kysymys, jota pohditaan parhaillaan useissa Euroopan maissa. Kaupungeissa raitioliikenteen tulevaisuus näyttää Mellierin mielestä hyvältä.

– Kymmenen vuoden aikana raitiovaunut ovat Euroopassa heränneet uudelleen eloon, koska ruuhkat ovat kasvaneet ja polttoaineiden hinnat nousseet. Saasteiden hillitseminen ja meluhaittojen vähentäminen puolustavat kaupungeissa siirtymistä raitiovaunuihin.

Alstomin kuljetusvälineiden liiketoiminnassa Eurooppa on sen päämarkkina-alue. Suuri osa kasvusta tulee kuitenkin Euroopan ulkopuolelta.

Paljon odotuksia yhtiöllä on Itä-Euroopassa, jossa on vahvat perinteet junalla matkustamisessa. Junakanta on kuitenkin rapistunut vuosien aikana.

Mellierin mielestä Euroopan unionin pitäisi rahoittaa enemmän junaverkoston parantamista ja kaluston uudistamista.

– On paljon puhetta siitä, että unioni rahoittaa raideverkoston parantamista, mutta siitä on vielä vähän näyttöä. Jos rahaa liikkuu, se katoaa jonnekin.

Euroopan uusille jäsenmaille hän ehdottaa junatilausten yhteistilauksia.

– Uusissa jäsenmaissa junatilaukset ovat pieniä. Mielestäni olisi järkevää, että maat tekisivät pikemminkin hankintaa yhdessä kuin pieniä erillistilauksia. Silloin hinta olisi niiden kannalta parempi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää