Valikko

Coca-Cola uskoo terveysjuomiin

Maailmanlaajuinen amerikkalainen virvoitusjuomajätti Coca-Cola uskoo yhä jatkuvaan kasvuun, vaikka sen virvoitusjuomamyynti on takkuillut viime vuodet kotimarkkinoilla. Yhtiön johdon mukaan se on antanut syytä vakavaan itsetutkiskeluun.


– Pohjois-Amerikka ei ole ollut samanlainen menestystarina kuin kansainväliset markkinat, tunnustaa Coca-Colan pääjohtaja Muhtar Kent.

Hänen mukaansa yhtiön markkinoinnissa päätettiin ottaa mallia sen menestyneistä kansainvälisistä markkina-alueista. Yhdysvaltain organisaatio joutui remonttiin.

Coca-Cola esitteleekin mieluummin koko maailmaa koskevia kasvulukujaan kuin Pohjois-Amerikan alueen lukuja. Koko maailmaa koskevien lukujen mukaan kuplivien juomien myynnin kasvu on nyt viiden prosentin luokkaa.

Muut, kuplimattomat juomat eli teet, vedet, kahvijuomat ja mehut kasvavat seitsemän prosentin vuosivauhtia.

– Olemme yhä maailman ykkönen alkoholittomien juomien kohdalla, muistuttaa Kent.

Yhtiön mukaan sen pahimman kilpailijan Pepsin osuus juomamarkkinoista on noin 30 prosenttia, Coca-Colan 50 prosenttia.

Pääjohtaja Kent tunnustaa, että terveysvaikutteiset juomat ovat nyt halutuinta tavaraa.

– Aiomme olla mukana jokaisessa alkoholittomassa tuotekategoriassa, hän vakuuttaa.

– Meidän on pysyttävä edelläkävijöinä, Kent muistuttaa alan kovasta kilpailusta.

Yhtiö onkin satsannut yhä selvemmin muihin tuotteisiin kuin perinteisiin virvoitusjuomiin. Urheilujuomat, eri tavoin maustetut vedet, teejuomat ja mehut ovat yhä selkeämmin esillä valikoimissa.

Erityisesti yhtiö uskoo uuteen teejuomaan, jonka sanotaan itse asiassa kuluttavan kaloreita. Kevytkolaa pidetään pinnalla lisäämällä siihen vitamiineja ja hivenaineita.

Coke ei halua kuitenkaan tunnustaa, että aika ja terveysvalistus olisivat ajaneet ohi sen lippulaivasta, Coca Cola Classicista.

Kyselyt Yhdysvaltain sekä monet muun maan kiusana oleva ylipaino-ongelmasta ja sen vaikutuksesta perinteisiin limpparimarkkinoihin kierretään varovasti.

– Kysymys ei ole vain juomista, vaan se on monisäikeinen elämäntapa-asia, muotoilee Kent.

– Avain on valinta, kuluttajan valinta.

Terveys ja hyvinvointi ovat myös markkinoinnin pääsuunnat, sanoo yhtiön brändimarkkinoinnin varajohtaja Marc Mathieu.

Hänen mukaansa kevytlimsat ovat yhä vahvassa vedossa maailmanlaajuisesti, vaikka Yhdysvaltain myynti on hyytynyt.

– Light-Coken kulutus on kasvanut 15 prosenttia ja Coke Zeron 33 prosenttia, hän muistuttaa.

Hänkään ei ole valmis vielä hautaamaan klassista, sokerista kolajuomaa.

– Se on kuluttajien asia, heillä on valtavasti eri tuotteita, mistä valita, Mathieukin kiertelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      Sipilä aikoo puhua Medvedevin kanssa koilliskaapelista: ”Siitä voisi tulla totta”

    6. 6

      Bengt Holmström puhui Nobel-tilaisuudessa

    7. 7

      Kuka eläkemuutoksen maksaisi? ”Kaikki tulevat sukupolvet häviäisivät”

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Sipilä: Suomella on mahdollisuus saada Saksa kiinni

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää