Coca-Cola uskoo terveysjuomiin

Maailmanlaajuinen amerikkalainen virvoitusjuomajätti Coca-Cola uskoo yhä jatkuvaan kasvuun, vaikka sen virvoitusjuomamyynti on takkuillut viime vuodet kotimarkkinoilla. Yhtiön johdon mukaan se on antanut syytä vakavaan itsetutkiskeluun.


– Pohjois-Amerikka ei ole ollut samanlainen menestystarina kuin kansainväliset markkinat, tunnustaa Coca-Colan pääjohtaja Muhtar Kent.

Hänen mukaansa yhtiön markkinoinnissa päätettiin ottaa mallia sen menestyneistä kansainvälisistä markkina-alueista. Yhdysvaltain organisaatio joutui remonttiin.

Coca-Cola esitteleekin mieluummin koko maailmaa koskevia kasvulukujaan kuin Pohjois-Amerikan alueen lukuja. Koko maailmaa koskevien lukujen mukaan kuplivien juomien myynnin kasvu on nyt viiden prosentin luokkaa.

Muut, kuplimattomat juomat eli teet, vedet, kahvijuomat ja mehut kasvavat seitsemän prosentin vuosivauhtia.

– Olemme yhä maailman ykkönen alkoholittomien juomien kohdalla, muistuttaa Kent.

Yhtiön mukaan sen pahimman kilpailijan Pepsin osuus juomamarkkinoista on noin 30 prosenttia, Coca-Colan 50 prosenttia.

Pääjohtaja Kent tunnustaa, että terveysvaikutteiset juomat ovat nyt halutuinta tavaraa.

– Aiomme olla mukana jokaisessa alkoholittomassa tuotekategoriassa, hän vakuuttaa.

– Meidän on pysyttävä edelläkävijöinä, Kent muistuttaa alan kovasta kilpailusta.

Yhtiö onkin satsannut yhä selvemmin muihin tuotteisiin kuin perinteisiin virvoitusjuomiin. Urheilujuomat, eri tavoin maustetut vedet, teejuomat ja mehut ovat yhä selkeämmin esillä valikoimissa.

Erityisesti yhtiö uskoo uuteen teejuomaan, jonka sanotaan itse asiassa kuluttavan kaloreita. Kevytkolaa pidetään pinnalla lisäämällä siihen vitamiineja ja hivenaineita.

Coke ei halua kuitenkaan tunnustaa, että aika ja terveysvalistus olisivat ajaneet ohi sen lippulaivasta, Coca Cola Classicista.

Kyselyt Yhdysvaltain sekä monet muun maan kiusana oleva ylipaino-ongelmasta ja sen vaikutuksesta perinteisiin limpparimarkkinoihin kierretään varovasti.

– Kysymys ei ole vain juomista, vaan se on monisäikeinen elämäntapa-asia, muotoilee Kent.

– Avain on valinta, kuluttajan valinta.

Terveys ja hyvinvointi ovat myös markkinoinnin pääsuunnat, sanoo yhtiön brändimarkkinoinnin varajohtaja Marc Mathieu.

Hänen mukaansa kevytlimsat ovat yhä vahvassa vedossa maailmanlaajuisesti, vaikka Yhdysvaltain myynti on hyytynyt.

– Light-Coken kulutus on kasvanut 15 prosenttia ja Coke Zeron 33 prosenttia, hän muistuttaa.

Hänkään ei ole valmis vielä hautaamaan klassista, sokerista kolajuomaa.

– Se on kuluttajien asia, heillä on valtavasti eri tuotteita, mistä valita, Mathieukin kiertelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    3. 3

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    4. 4

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    5. 5

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    6. 6

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    7. 7

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    8. 8

      Suomessa keksittiin uusi, halpa homemittari

    9. 9

      Markkinoiden Ranska-hermoilu helpotti hieman

    10. 10

      Maailman arvokkain yhtiö saattaakin olla vasta kuudenneksi arvokkain

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    2. 2

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    3. 3

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    8. 8

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    9. 9

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää