Valikko

Uudet sisustuslehdet kasvattavat myyntiään

Sisustuslehtien markkinoilla alkaa olla ahdasta. Asumiseen liittyviä lehtiä on kolmisenkymmentä, joista lähes puolet on tullut markkinoille viimeisten viiden vuoden aikana.


Jo neljäkymmentä vuotta ilmestynyt markkinajohtaja Avotakka on joutunut taipumaan kovassa kilpailussa ja sen levikki on kääntynyt laskuun.

Sen sijaan nuoremmat kilpailijat, kuten vuodesta 1996 ilmestynyt Koti ja keittiö, ovat 2000-luvun alusta lähtien kasvattanut tasaisesti levikkiään. Myös muun muassa Glorian Kodin ja Talon & Kodin levikit ovat kasvaneet muutaman viime vuoden ajan.

– Sisustajat ovat vaihtelunhaluisia. Uskon, että sisustuksesta kiinnostuneet lukevat monia lehtiä, Avotakan päätoimittaja Soili Ukkola sanoo.

Ukkolan mielestä uusien tulokkaiden saapuminen markkinoille on riskialtista. Vaikka Avotakan levikki on laskenut ja A-lehdissä ovat yt-neuvottelut käynnissä, ei hän ole vielä huolissaan.

– Meillä on 40 vuoden kokemus ja olemme olleet koko ajan markkinajohtaja. Meitä on siitä vaikea syrjäyttää.

Kilpailu on kireää myös irtonumeromyynnissä ja moni uusi tulokas on aina alennuksessa. Kasvava Koti ja keittiö pärjää kuitenkin normaalihinnalla.

– Olemme olleet markkinoilla kohtuullisen pitkään ja lehti on ollut alennuksessa tasan kerran. On hyvä signaali, että tuote kantaa normaalihinnalla, Koti ja keittiö -lehden päätoimittaja Anna-Liisa Hämäläinen sanoo.

Aikakauslehtien liiton markkinointi- ja tutkimusjohtajan Saara Itävuon mukaan Suomen sisustuslehtimarkkinat lähestyvät lakipistettään.

Yksikään yrittäjä ei ole kuitenkaan vielä joutunut vetäytymään lehtitelineistä. Itävuon mielestä pudotuspeliin joutuvat ensiksi kokemattomimmat.

– Yrittäjät, jotka lähtevät kiinnostavaan aaltoon ilman vankkaa kokemusta aikakauslehtien kustantamisesta katoavat ensin.

Toisaalta, taloudellinen kehitys tukee Itävuon mukaan tällä hetkellä sisustuslehtiä. Myös ulkomailla uusia sisustuslehtiä ilmestyy tiuhaan.

– Alalla on imua kaupan puolella. On tullut paljon uusia sisustus- ja huonekaluketjuja sekä puutarhamyymälöitä. Ikeakin avaa uuden myymälän Tampereelle.

Plaza Publishingin markkinointijohtaja Waltter Viljanen uskoo, että uusille sisustuslehdille riittää vielä lukijoita.

Plaza Publishing kustantaa jo Plaza Kotia ja aikoo kesäkuussa tuoda markkinoille toisen sisustuslehden. Ruotsissa Hem ljuva hem -nimellä ilmestyvä lehti on Suomen markkinoilla Oma koti kullan kallis.

Lehden kohderyhmää ovat keski- ja pienituloiset. Viljasen mukaan Hem ljuva hem on Ruotsin parhaiten myyviä sisustuslehtiä. Lukijoita sillä on 202 000.

– Kilpailu on kovaa, mutta mitä kovempaa se on, sitä parempaa lehteä on tehtävä. Asiakas päättää. Tällä konseptilla Suomesta ei vielä löydy sisustuslehteä. Uskon, että lukijoita riittää. Muuten emme toisi lehteä Suomeen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    10. 10

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää