Valikko

Absolut hyvästelee klassikkonsa

Absolut Vodka luopuu tutuista mainoksistaan, joita se on käyttänyt vuodesta 1979 lähtien.


Absolut-pulloa ei jatkossa nähdä mainosten keskipisteenä, sillä markkinajohtajuutensa menettänyt vodkamerkki on uudistamassa markkinointiaan perinpohjaisesti.

Pullokeskeisistä mainoksista luovutaan Advertising Age -lehden mukaan siksi, ettei Absolut enää edusta korkeinta ”premium-vodkamerkkien” luokkaa. Muotoiltua Absolut-pulloa ei lehden mukaan pidetä enää korkealaatuisen vodkan symbolina.

Samalla kun maailman vodkamarkkinat ovat kasvaneet voimakkaasti, on Absolut hiljattain menettänyt markkinaosuuttaan Grey Gooselle ja muille kalliimmille merkeille.

Ruotsalaisvodkan kerrotaan reagoineen luksusmerkkien nousuun liian hitaasti.

Kilpailijoiden lisäksi myös mainostuskanavat ovat muuttuneet Absolutin 28-vuotiaan klassikkokampanjan aikana.

Printtimainonta on toistaiseksi hallinnut Absolutin mainosbudjetteja täysin. Merkki aikoo panostaa nyt tasavertaisesti myös internet- ja tv-mainontaan.

Uudet tv-mainokset kulkevat nimellä ”Absoluuttisessa maailmassa”. Niiden esittämissä kohtauksissa kaikki on juuri niin ideaalia kuin Absolutin väitetään olevan. Yhdessä mainoksista mielenosoittajat käyttävät tyynyjä taistellessaan poliiseja vastaan.

Ilmettään muuttava vodkamerkki pysynee puheenaiheena myös muista syistä, sillä Ruotsin hallitus on ilmaissut halustaan hankkiutua eroon Absolutin emoyhtiö Vin&Spritistä.

Alkoholijäteistä ainakin Bacardin kerrotaan olevan kiinnostunut Absolut-brändistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    7. 7

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    8. 8

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    9. 9

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    10. 10

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää