Valikko

Levymyynnin alamäki jyrkkeni Suomessa

Musiikkitallenteiden kaupan pitkään jatkunut alamäki kiihtyy edelleen. Alkuvuonna äänitemyynti on laskenut Suomessa viime kevääseen verrattuna noin 13 prosenttia.
Tammikuun alennusmyynti vielä veti ostajia, mutta sen jälkeen levykaupoissa on ollut hiljaista.

– Suomalaiset ovat ostaneet musiikkia noin sadalla miljoonalla eurolla vuodessa. Näillä luvuilla, joita tällä hetkellä eletään, saatamme pudota kaksinumeroisiin lukuihin jo tänä vuonna, sanoo Suomen Ääni- ja kuvatallennetuottajat ÄKT:n  toiminnanjohtaja Arto Alaspää.

Luvut kertovat hänen mukaansa siitä, että ihmisten tavat hankkia musiikkia ovat muuttuneet ratkaisevasti: 15–20 euron hinta CD:stä tuntuu ylivoimaiselta. Toisaalta musiikin ostaminen digimuodossa netistä on sekin vielä lapsenkengissä.

– Suomi on selvästi jäljessä muun Euroopan kehityksestä, vaikka meillä on erittäin kehittynyt laajakaistaverkosto. Koko äänitemusiikkikaupasta viime vuonna nettikaupan osuus oli alle neljä prosenttia. Britanniassa luku on 15. Yhdysvalloissa se on ollut jopa 30 prosentin luokkaa.

Tallennemyynnin pudotuksen taloudellinen merkitys on tällä hetkellä huomattavasti suurempi kuin kasvavan sähköisen kaupan nousu.

– Jokaista levykaupasta katoavaa neljää euroa vastaan yksi saadaan digitaalisesta kaupasta, sanoo Alaspää.

Äänitteitä ei hylätty

Suomalaiset eivät suinkaan ole hylänneet musiikkiäänitteitä. Niistä ei vain haluttaisi enää maksaa.

Musiikkiteollisuus uskoo, että tilanne on tilapäinen. Digitaalimyynti tulee aikanaan korvaamaan levykaupan menetykset – tai sitten ei. Alaspää kertoo, että ala miettii kuumeisesti keinoja laittoman nettijakelun kurittamiseksi. Uusi mörkö on digitaalinen radiotoiminta.

– Suurena huolena on se, että koko maailmanlaajuinen radiotarjonta muuttuukin täydelliseksi tiedostolähteeksi hakea ja kopioida ilmaiseksi musiikkia, sanoo Alaspää.

Hänen mukaansa sähkön, veden ja puhelimen käyttöäkin osataan mitata ja laskuttaa, miksei sitten musiikin kulutusta.

Madonluvuista huolimatta musiikkiteollisuus laskee, että kiinnostus musiikkia kohtaan ei ole hävinnyt, päin vastoin.

– B to B -myynti, sponsorointi, co-brändäys. Me uskomme että niissä on sitä nostetta, mitä me lyhyellä tähtäimellä voimme tehdä, kun kuluttajat vasta opettelevat digitaalisen musiikin ostamiskulttuuria. Ehkä saamme yritykset ohjaamaan sponsorointirahoja muuallekin kuin perinteisiin kohteisiin. Pitäisi päästä siihen kenttään aktiivisemmin mukaan, visioi levy-yhtiö Sony BMG:n markkinointijohtaja Mark Fry.

Viestit levykaupoista kertovat, että parhaiten menevät kaupaksi alennuslevyt ja keskihintaluokkaan siirtyneet vanhemmat levyt. Hittien hakijat ovat siirtyneet nettiin. Sony BMG uskoo silti, että hitteihin kannattaa yhä panostaa.

– Satsaamme uuteen musiikkiin ja hitteihin. Kun hittejä on, uskon että niiden kokonaisvaltainen hyödyntäminen toimii hyvänä siltana, kunnes digitaalinen puoli lähtee isommalla vaihteella käyntiin, sanoo Fry.

Sony BMG:llä on suuret odotukset tällä viikolla julkaistavasta Idols-voittajan Ari Koivusen debyyttialbumista.

– Sillä on häikäisevät sisäänmyyntilukemat. Se valaa uskoa, että kun on hitti ja luonnollista kysyntää, niin markkinat vetävät.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    8. 8

      Euro romahti hetkellisesti Renzin eroilmoituksen jälkeen

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää