Valikko

Kolumni: Rahat vai suhde?

Taas se sama tarina. Miehen nimi ei jäänyt mieleen. Se tuli niin nopeasti ja huolimattomasti. "En kai häiritse?" tai "soitanko pahaan aikaan?" ne aina kysyvät.
Ja yleensä puhelinmyyjät soittavat aina pahaan aikaan, mutta ei se niitä häiritse. Korvannuolu on nykyajan auervaaroille taidetta.

Taas on luvattu kuukin taivaalta. On ehtojen asettamisen aika. Ääni suostuttelee "kun maksat vain..." tai maanittelee "kai sinä ymmärrät, että rekisterin ylläpito maksaa meille, mutta jos sijoitat palveluun tämän nimellisen summan..."

Sori, pojat. Täti ei ole tyhmä. Kenenkään ei pitäisi olla, eikä kukaan halua olla tyhmä. Silti puhelinmyyjien myyntipuheet on kirjoitettu perusolettamukselle, että asiakas on tyhmä.

Asiakas ymmärtää olevansa tyhmä viimeistään siinä vaiheessa, kun saa postista tilausvahvistuksen ja laskun jostakin, mitä ei ole koskaan tilannut. Se suututtaa.

Täti ymmärtää, että häpeämättömyys on jo arvo. Menestyminen edellyttää häpeämättömyyttä. Luulisi, että menestyminen edellyttää laskutaitoa. Kahdeksankympin lehtitilauksen myyminen kympillä kuukausi paljastaa, että puhelinmyyjän matematiikalla kahdeksan kuukautta on "no, mitä tästä tulee - seitsemän ja jotain... viikko".

Tilausvahvistus varmistaa tilausajaksi tasan seitsemän kuukautta.

Viidakossa vallitsee viidakon laki: nopein sieppaaja ehtii ensin ja elää kauimmin. Puhelinmyyjä iloitsee asiakkaansa puolesta yrityksen hyväksymisestä kaupparekisteriin. "Tiesitkö jo? Tänään merkitty. Tämä meni tällä nimellä kerralla läpi..." hän riemuitsee ja alkaa tarkistaa tietoja. "Hei, hetkinen! Mikä ylläpitomaksu?"

Nuorilla miehillä on uskomattomat keuhkot. Yhdellä hengenvedolla yli kymmenen minuuttia väliinpääsemätöntä puhetta! Sen selvittäminen, että soittaja itse ei olekaan kaupparekisteristä, vaatii asiakkaalta paitsi vahvoja keuhkoja myös päättäväisyyttä.

Asiakas saa huutaa, kun hänelle ei muutoin anneta tilaa. "Asiakas on aina oikeassa. Tässä mun on kuunneltava Sinua", huomaa eräs nuori mies, mutta ei saa kauppojaan hänkään.

Kuluttajat valittavat Kuluttajavirastoon eniten viestintäpalveluista. Kas vain.

Tädistä on kiva, kun kukkarosta ovat muutkin kiinnostuneita kuin täti itse. Pysyvää ja hyvää asiakassuhdetta ei nykyeväillä kuitenkaan luoda.

Tai ehkä asiakas on jo väärässä. Itsehän sen viimeisenä huomaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    9. 9

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    10. 10

      Italian presidentti pyysi Renziä lykkäämään eroanomustaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    8. 8

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää