Valikko

You Tube ei pelota

Ruotsin TV4 satsaa uusiin mediaympäristöihin. Yhden jakelukanavan aika on ohi, perustelee tv4.se-sivustosta vastaava Tommy Jarnemark.
Kun Ruotsin TV4:n päättäjät viime vuonna havahtuivat YouTuben, MySpacen ja muiden uusien mediaympäristöjen kasvavaan suosioon, he päättivät ryhtyä satsaamaan toden teolla uusiin jakelukanaviin.

– Meidän on laitettava sisältömme jakeluun myös näissä ympäristöissä, koska suuri osa yleisöämmekin on jo siellä, perustelee tv4.se-sivustosta vastaava Tommy Jarnemark.

Ruotsalaistilastojen mukaan internetistä ladatut ohjelmat vievät jo 12 prosenttia ja verkkovideot 5 prosenttia 16–30-vuotiaiden katselu-ajasta. Televisio on toki edelleen kaukana karussa 66 prosentin osuudellaan, mutta sen merkitys etenkin nuorten miesten viihdyttäjänä on pudonnut tasaisesti vuodesta 2003 lähtien.

Kuolemantuomiota Jarnemark ei silti vielä televisiolle langeta. Eniten kysyntää on hänen mukaansa suorille lähetyksille tai suoran lähetyksen vaikutelman antaville formaateille. Ruotsissa supersuosittuja ovat esimerkiksi Idol (Suomessa Idols) ja Let's Dance (Tanssii tähtien kanssa).

– Toisaalta nämä formaatit ovat vahvoja myös muissa ympäristöissä. Uusi Idol-kausi on jo käynnistynyt verkossa, vaikka tv-ohjelma tulee ruutuihin vasta syksyllä, Jarnemark kertoo.

TV4:n Idol-sivuilla voi muun muassa katsella idoliehdokkaiden koelauluja ja ilmoittautua itse mukaan kisaan. Varsinainen koelaulukiertue päättyi runsaat pari viikkoa sitten, mutta verkossa hakuaika on jatkunut näihin päiviin saakka.

Jo yli tuhat innokasta on ladannut koelauluvideonsa palveluun. Samalla Idol-sivustosta on tullut tv4.se-sivuston suosituin osio.

Idol-formaatti on Jarnemarkin mukaan hyvä esimerkki ohjelmabrändistä, joiden varaan hän uskoo tulevaisuuden television rakentuvan.

Verkon, mobiilin ja muiden uusien jakelukanavien ansiosta ohjelmista tulee kausituotteiden sijaan ympärivuotisia elämyksiä ja samalla perinteisen televisiomainonnan rinnalle syntyy uudenlaisia ansaintamahdollisuuksia tilausvideoista cd- ja dvd-levyihin ja erilaisiin tapahtumiin.

TV4:n formaattiuskosta todistaa myös Jarnemarkin tiimille asetettu tavoite.

– Haluamme luoda 10-15 formaattia, jotka elävät ympäri vuoden eri ympäristöissä. Perinteinen televisio ei häviä mihinkään, mutta yhden jakelukanavan järjestelmä kuolee, Jarnemark linjaa.

Lisää Jarnemarkin ajatuksia tämän päivän Taloussanomien 4M-sivustossa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    4. 4

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    5. 5

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    6. 6

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Hurja osakeralli sulki trollien suut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää