Kolumni: Mainontaa ilman aivoja

Koska en ole nainen, joidenkin asioiden ymmärtäminen on vaikeaa. Otetaan esimerkiksi mainonta. Näin kesänkynnyksellä joka paikka tulvii kosmetiikka- ja laihdutusvälinevalmistajien mitä mielikuvituksellisimpia mainoksia. Niitä ei voi kuin ihmetellä.
Kuvitteleeko esimerkiksi kasvovoiteen valmistaja - ja sen käyttämä mainostoimisto -, että joku ottaa todesta mainoksen viestin: Nyt 20 prosenttia tasaisempi iho! (Perustuu 104 naisen autenttiseen käyttäjäkokemukseen.) Tai: Nyt 42 prosenttia tuuheammat ripset! Entä miten olikaan todistettu, että jokin vimpain todella poistaa selluliittia?

Voisiko kuvitella, että miehille mainostettaisiin samalla kaavalla: Tällä moottorisahalla 21 prosenttia parempi karsintateho! (Perustuu 104 metsurin autenttiseen käyttäjäkokemukseen). Tai: Tällä bensalla 15 prosenttia mukavammat kyydit! Ja ympäristösi huomaa sen! Tai että tämä kirjoitus on 15 prosenttia luettavampi kuin se viime viikon jorina! (Yksi lukijakokemus.)

Jotain omituista näissä naisille suunnatuissa mainoksissa todellakin on. Ajattelevatko mainostajat, että ensin uranainen tekee tiukan analyysin miljoonainvestoinnista ja seuraavassa hetkessä hän innostuu uudesta meikistä, joka "tieteellisen tutkimuksen" mukaan vähentää ryppyjä 17 prosenttia. Haloo!

Mainonnassakin pahinta on varmasti se, jos kukaan ei ymmärrä - ei edes väärin. Näistä mainoksista kaikki varmasti ymmärtävät, että kovin luotettavia tutkimustuloksia pidemmistä silmäripsistä ei voi olla.

Jonkinlaista vaikutusta mainonnalla on kuitenkin pakko olla, ei kai mainosaikaa ja -tilaa huvikseen osteta. Kalliilla tehtyjä mainospätkiä näytetään ympäri maailmaa illasta toiseen uudestaan ja uudestaan. Ehkäpä näillä mainoksilla on jokin salainen vaikutuskanava, joka kääntää pöllöyden positiiviseksi piilovaikutukseksi. Aika vaikea ymmärtää, että miten.

Maailman mainoskerma kokoontuu taas muutaman viikon päästä Cannesiin palkitsemaan toisiaan ja pohtimaan alan näkymiä. Kaiken hienon ja vaikuttavan mainonnan lisäksi pitäisi ehdottomasti valita vuoden korneimmat kansainväliset tekeleet, joihin voidemainosten lisäksi kuuluvat dubatut puhdistusaine- ja hammasharjamainokset.

Valtava osa mainosvirrasta on tätä mitäänsanomatonta höttöä, joka suorastaan aliarvioi vastaanottajia. Esimerkiksi vaateketjujen vähäpukeisia naisia esittelevistä ulkomainoskampanjoista on tehty kanteluja Mainonnan eettiselle neuvostolle. Valittajien mukaan kampanjat ovat naista alentavia. Mainosvirtaa katsoessa tuntuu välillä, että moni kampanja on ihmistä alentava.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    2. 2

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    3. 3

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    4. 4

      Finlaysonin toimitusjohtajan Trump-boikotissa selvät ehdot: ”En tietenkään sulje pois bisnesmahdollisuuksia”

    5. 5

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    6. 6

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    7. 7

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    8. 8

      Varoitus terveyssovelluksista – ”Osa kehittäjistä kuin käärmeöljykauppiaita”

    9. 9

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    10. 10

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    4. 4

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    7. 7

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    8. 8

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    9. 9

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    10. 10

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää