Valikko

Kolumni: Mainontaa ilman aivoja

Koska en ole nainen, joidenkin asioiden ymmärtäminen on vaikeaa. Otetaan esimerkiksi mainonta. Näin kesänkynnyksellä joka paikka tulvii kosmetiikka- ja laihdutusvälinevalmistajien mitä mielikuvituksellisimpia mainoksia. Niitä ei voi kuin ihmetellä.
Kuvitteleeko esimerkiksi kasvovoiteen valmistaja - ja sen käyttämä mainostoimisto -, että joku ottaa todesta mainoksen viestin: Nyt 20 prosenttia tasaisempi iho! (Perustuu 104 naisen autenttiseen käyttäjäkokemukseen.) Tai: Nyt 42 prosenttia tuuheammat ripset! Entä miten olikaan todistettu, että jokin vimpain todella poistaa selluliittia?

Voisiko kuvitella, että miehille mainostettaisiin samalla kaavalla: Tällä moottorisahalla 21 prosenttia parempi karsintateho! (Perustuu 104 metsurin autenttiseen käyttäjäkokemukseen). Tai: Tällä bensalla 15 prosenttia mukavammat kyydit! Ja ympäristösi huomaa sen! Tai että tämä kirjoitus on 15 prosenttia luettavampi kuin se viime viikon jorina! (Yksi lukijakokemus.)

Jotain omituista näissä naisille suunnatuissa mainoksissa todellakin on. Ajattelevatko mainostajat, että ensin uranainen tekee tiukan analyysin miljoonainvestoinnista ja seuraavassa hetkessä hän innostuu uudesta meikistä, joka "tieteellisen tutkimuksen" mukaan vähentää ryppyjä 17 prosenttia. Haloo!

Mainonnassakin pahinta on varmasti se, jos kukaan ei ymmärrä - ei edes väärin. Näistä mainoksista kaikki varmasti ymmärtävät, että kovin luotettavia tutkimustuloksia pidemmistä silmäripsistä ei voi olla.

Jonkinlaista vaikutusta mainonnalla on kuitenkin pakko olla, ei kai mainosaikaa ja -tilaa huvikseen osteta. Kalliilla tehtyjä mainospätkiä näytetään ympäri maailmaa illasta toiseen uudestaan ja uudestaan. Ehkäpä näillä mainoksilla on jokin salainen vaikutuskanava, joka kääntää pöllöyden positiiviseksi piilovaikutukseksi. Aika vaikea ymmärtää, että miten.

Maailman mainoskerma kokoontuu taas muutaman viikon päästä Cannesiin palkitsemaan toisiaan ja pohtimaan alan näkymiä. Kaiken hienon ja vaikuttavan mainonnan lisäksi pitäisi ehdottomasti valita vuoden korneimmat kansainväliset tekeleet, joihin voidemainosten lisäksi kuuluvat dubatut puhdistusaine- ja hammasharjamainokset.

Valtava osa mainosvirrasta on tätä mitäänsanomatonta höttöä, joka suorastaan aliarvioi vastaanottajia. Esimerkiksi vaateketjujen vähäpukeisia naisia esittelevistä ulkomainoskampanjoista on tehty kanteluja Mainonnan eettiselle neuvostolle. Valittajien mukaan kampanjat ovat naista alentavia. Mainosvirtaa katsoessa tuntuu välillä, että moni kampanja on ihmistä alentava.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    5. 5

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    6. 6

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    7. 7

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    8. 8

      Barnier: Brexit-neuvotteluille aikaa vain 18 kuukautta

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Italian presidentti pyysi Renziä lykkäämään eroanomustaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    9. 9

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    10. 10

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää