Valikko

Keskisuurten yritysten johto sormi suussa ict-maailmassa

Digitodayn ensimmäisessä Midmarket review report -seminaarissa puitiin Business Technology Finlandin keskisuurten yritysten it-valmiuksia ja ostovoimaa. Suurimmaksi ongelmaksi koettiin yritysjohdon, it-hallinnon ja ratkaisumyyjien välinen dialogi. Keskisuurille ei voi myydä samalla tavalla kuin suuryrityksille.


Digitodayn ja Business Technologyn Midmarket review report -seminaarissa purettiin yli neljällekymmenelle seminaariin osallistuneelle Business Technologyn kolmensadan keskisuuren yrityksen it-valmiuksien ja kehityshankkeiden kartoitusta. Kartoituksen tulokset ovat suunniteltu kyseiset yritykset asiakkaikseen mieltäville ict-yhtiöille. Vastaavanlaisia kartoituksia ei ole tehty ainakaan muissa Pohjoismaissa.

Kartoituksen suurimpia hyödyntäjiä ovat Microsoft, Nokia, HP ja seuraavaksi tulossa on Cisco.

Suomen tuhannesta keskisuuresta yrityksestä yhtiö on ehtinyt jo haastatella neljäsataa. Seminaarin tuloksissa käsiteltiin ensimmäisiä kolmeasataa. Haastateltaville asiakasyrityksille ilmaiset haastattelut ovat kestäneet keskimäärin kaksi tuntia. Lopuksi asiakasyritys saa myös raportin omasta it-tilasta. Haastattelut käydään toimitusjohtajan kanssa it-hallinnon johdon mahdollisesti osallistuessa.

Selvitys on jaoteltu neljään osa-alueeseen: it:n strategiseen rooliin liiketoiminnassa, johtamisen, hyväksikäytön ja tehokkuuden alueeseen, olemassaolevan it-ympäristön kypsyyteen ja kehityshankkeiden tiekarttaan. Kysymyksiä tehtiin yritystä kohden noin kolmesataa.


Johtoryhmistä uupuu dedikoitu it-osaaja

Business Technologyn hallituksen puheenjohtajan ja entisen microsoftilaisen, Petri Vahvelaisen, mukaan haastattelut ovat avanneet johdon silmiä it:n osalta sekä herättäneet johdon ja it-hallinnon välistä keskustelua.

- On erittäin harvinaista, että yrityksen johtoryhmässä istuu dedikoitu it-hallinnon edustaja. Monesti homma on talousjohtajalla, jolloin it-asioita katsotaan pelkästään kustannusten perusteella, Vahvelainen sanoo.

- Monille yrityksille haastattelusta toimitettava asiakasraportti on yrityksen ensimmäinen dokumentaatio yrityksen omasta it-ympäristöstä, Vahvelainen jatkaa.

Tarpeet samat suuryritysten kanssa

Business Technologyssa on todettu, että keskisuurten yritysten it-tarpeet eivät poikkea suuryritysten tarpeista, mutta keskisuurilla ei ole resursseja pyörittää monen sadan hengen it-tukiosastoa eikä dedikoida väkeä it-toimiin. Monesti keskisuurissa yrityksissä it-osasto koostuu yhdestä neljään työntekijästä, vaikka jo pelkästään työasemia voi olla satoja.

Lisäksi keskisuuret yritykset kokevat jäävänsä kakkosluokan it-asiakkaiksi. Ne eivät saa samanlaista huomiota toimittajayrityksissä kuin suuryritykset.

Monesti myös suuryrityksiä palvelevat yritykset eivät skaalaudu kunnolla keskisuurten yritysten tarpeisiin. Myös kokonaistilanteen huomiointi myös muiden toimitettujen ratkaisujen osalta jää tiettyyn osa-alueeseen keskittyviltä toimittajilta huomioimatta.

Vahvelainen ihmetteleekin, etteivät useimmat it-yritykset keskustele asiakasyritysten johdon kanssa. - Ilman sitä on vaikea päästä strategisesti tärkeisiin kohtiin yritysten it-järjestelmissä.

Ict vaikea ja vieras

Pk-sektoriin erikoistuneen pääomasijoittajayhtiö Sentica Partnersin Martti Lappalaisen ict on vaikea pala johdolle, sillä se ei näy johdolle kunnolla. Asia on vaikea ja vieras.

-Yritysten johtoportaan väki on vanhaa. He eivät tunnista ict:n tarjoamia mahdollisuuksia, toteaa Lappalainen.

Lappalaisen mukaan johdon ja it-hallinnon ongelmiin liittyy se, ettei ict-prosesseja ole kuvattu kunnolla. Tällöin on paha kehittää asioita ja kehitysprojekteista syntyy helposti hukkainvestointeja.

Lappalainen on myös sitä mieltä, ettei ict-strategioita saisi miettiä erillään liiketoimintasuunnitelmista. Tällöin ei ict:n ja liiketoiminnan välinen suhde ja tarpeet tule esille. - Eihän tuotantostrategiaakaan mietitä eri porukassa kuin liiketoimintasuunnitelmaa.

Ict-myyjät puhuvat 90-lukulaisittain

Länsi-Savo -mediakonsernin liiketoimintajohtaja Juha Pelkosen mukaan monessa ict-myyjäyrityksessä myyjät puhuvat 90-luvun kieltä. Laitteita yritetään myydö tehoilla ja hinnalla sen sijaan, että myyjät puhuisivat samaa kieltä yrityksen johdon kanssa.

- Monet myyjäorganisaatiot osaavat puhua suuryritysten johdon kanssa, mutteivät pienempien. Monesti yrityksissä myyntitunnustelijoina toimii juuri värvätyt keltanokat.Tämä ei ainakaan auta tilannetta, Pelkonen sanoo.

Pelkosen mielestä ict-myyjäorganisaation ei tarvitse tuntea asiakasyrityksen toimialaa kunhan haistaa ja ymmärtää, miten asiakas itse tienaa ja mitkä ovat tärkeimmät toiminnot.

Lisää tuloksista

Business Technology Finlandin yli 400 keskisuuren yrityksen kartoituksen tuloksia käsitellään Digitodayn Midmarket Review Report -teemaseminaarissa.

Seminaari on suunnattu ensisijaisesti keskisuuret organisaatiot asiakkaikseen kokeville it-alan teknologiavalmistajille, ohjelmistotaloille, palveluntuottajille, konsulteilla ja jälleenmyyjille oman toiminnan kehittämisen työvälineeksi.

Seminaarin aikatauluun ja sisältöön voit tutustua seminaarin sivulla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Pokémon Go -villitys näkyi Gigantissa - yhden tuotteen myynti kasvoi ylitse muiden

    8. 8

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää