Valikko

Kuluttaja päättää tuotemerkin kohtalosta internetissä

Microsoft Digital Advertising Solutions on julkistanut "Word of the Web Guidelines for Advertisers" -tutkimuksen, joka antaa mainostajille perustietoja internetin sosiaalisten verkostojen hyödyntämisestä markkinoinnissa.
Kansainvälisen tutkimuksen mukaan mainostajat pystyvät hyödyntämään sosiaalisen suosittelun voimaa, sillä 23 prosenttia verkossa sosiaalisesti verkostoituvista kirjoittavat näkemyksiään tietyistä mainoksista ja noin neljännes välittää blogeja, mainoksia tai linkkejä ystävilleen.

Sosiaalisella suosittelulla tarkoitetaan tässä yhteydessä muiden käyttäjien kokemuksiin perustuvaa suosittelua. Tutkimuksen toteutti Metrix Lab Microsoft Digital Advertising Solutionsin toimeksiannosta.

Tutkimuksen mukaan 64 prosenttia kuluttajista käy muilla verkkosivuilla hakemassa lisää tietoja asioista, joista he ovat lukeneet tuttaviensa verkkosivuilta. Tämän lisäksi kaksi kolmasosaa internetin sosiaalisen verkoston käyttäjistä on valmis laittamaan henkilökohtaisille sivuilleen sponsoroitua sisältöä tai tuotemerkkejä. Mainostajat voivat tätä kautta tavoittaa sosiaalisten verkostojen yhteisöjä kiinnostavalla sisällöllä, jota joko suositellaan heille tai jota esitellään heidän henkilökohtaisilla sivuillaan.

Tutkimuksen mukaan 43 prosenttia kuluttajista on käynyt jonkun tuotemerkin sivustolla, ja kuusitoista prosenttia kuluttajista on jo keskustellut tuotemerkin kanssa tai lähettänyt sille viestejä. Kuluttajat haluavat olla tiiviimmin tekemisissä brändien kanssa ja ovat jo kanssakäymisessä niiden kanssa online-maailmassa.

Mainoskulut tulovirraksi

Microsoftin mukaan mainostajat pystyvät muuttamaan mainoskulut tulovirraksi uusilla toimintamalleilla. Internetin sosiaalisilla verkostoilla on maailmanlaajuisesti arviolta 215 miljoonaa käyttäjää (Jupiter Research, syyskuu 2006). Käyttäjien joukosta on tunnistettavissa vaikutusvaltaiset sosiaaliset verkostoitujat, joista voi tulla brändien riippumattomia puolestapuhujia niin, että he voivat suositella tiettyä tuotemerkkiä omalle verkostolleen tai liittää sen osaksi omaa sivustoaan.

- Internetin sosiaaliset verkostot ovat muuttaneet pelisääntöjä niin, että kuluttajilla on nyt todellinen valta päättää tuotemerkin menestyksestä. Valjastaakseen sosiaalisen suosittelun voiman edukseen mainostajien on oltava valmiit avaamaan brändinsä sosiaalisesti verkostoituville ja rakentaa luottamukseen perustuvia suhteita niin, että mielipidejohtajat pääsevät kertomaan brändeistä omille verkostoilleen. Tämän tyyppiset suhteet avaavat kaksisuuntaisen keskustelun, jossa brändi saa palautetta ja sosiaaliset verkostoitujat voidaan palkita rahallisesti vaivannäöstään, sanoo Mikko Ketola Microsoft Digital Advertising Solutionsista.

- Tutkimuksen tulokset ovat relevantteja myös Suomessa, koska internetin käytön jatkuvan kasvun myötä kuluttajat käyttävät yhä enemmän sosiaalisia medioita kuten Windows Live Messengeriä ja muita yhteisöllisiä palveluita. Internet on luonteva paikka yhteisöllisyydelle ja siten yhteisöllisten medioiden rooli tulee jatkossakin kasvamaan osana mainostajien mediamixiä.

Microsoft mietti suositusten kuusikon

Saadakseen tehokkaasti yhteyksiä kuluttajiin uudessa ympäristössä brändien kannattaa noudattaa muutamia perussääntöjä. Microsoft Digital Advertising Solutions on luonut "Word of Web"-suosituksia verkkokuluttajien huomioon pyrkiville tuotemerkeille:

1. Ymmärrä, miksi kuluttajat käyttävät internetin sosiaalisia verkostoja

Mainostajien on ymmärrettävä internetin sosiaalisten verkostojen ajattelumalleja ja käyttäytymistä. On myös ajateltava sekä verkkoon kirjoittavien että kirjoituksia lukevien motivaatiotekijöitä.

Esimerkiksi lähes 60 prosenttia eurooppalaisista käyttää internetin sosiaalisia verkostoja työkaluina olemassa olevien ihmissuhteiden hoitamiseen ja yhteydenpitoon perheen ja ystävien välillä. Noin puolet käyttää niitä mielipiteiden ilmaisemiseen omista mielenkiinnon kohteistaan. 47 prosenttia käyttää internetin sosiaalisia verkostoja syventääkseen ihmissuhteitaan samanhenkisten ihmisten kanssa.

2. Ilmaise itseäsi brändinä

Ihmiset käyttävät internetin sosiaalisia verkostoja ilmaistakseen omaa yksilöllisyyttään. Brändien tulisi tehdä samoin. Sopiakseen tähän ympäristöön brändin on kehitettävä itselleen oma ääni, ilmaisutapa tai luonne. Verkkoa voi käyttää ilmaistakseen sitä puolta brändistä, jota ihmiset eivät yleensä näe, ja rohkaista heitä kanssakäymiseen sen kanssa – mutta brändin pitää pysyä autenttisena.

3. Luo ja ylläpidä hyviä keskusteluita

Tässä ympäristössä valta on yksilöillä – he ovat sisällöntuottajia, keskustelunaloittajia ja yhteisöjen luojia. Brändit, jotka ovat halukkaita keskusteluun yksisuuntaisen monologin sijaan, istuvat tähän ympäristöön luonnostaan. Tällaiset brändit myös hyötyvät internetin viraalisuudesta eli siitä, että asiat lähtevät sosiaalisissa verkostoissa leviämään lähes itsestään käyttäjien levittäessä tietoja toisilleen.

4. Anna valtaa osallistujille

Internetissä valtaa pitävät verkostojen jäsenet, jotka hallitsevat omaa sisältöään, ilmaisevat omaa yksilöllisyyttään ja käyttävät mielellään tätä valtaansa myös tuotemerkkien kohdalla omissa virtuaalitiloissaan eli esimerkiksi spaceissa.

5. Tunnista verkosta brändien puolestapuhujat

Mainostajien kannattaa etsiä toimintansa kannalta keskeiset internet-sivustot. Tällainen voi olla verkkosivu, jota suosivat tuotetta käyttävät tai ostavat ihmiset, jotka sopivat olemassa oleviin asiakasryhmämalleihin.

6. Käyttäydy kuin sosiaalinen verkostoituja

Parhaat verkkosivujen tai virtuaalitilojen mainostajat käyttäytyvät kuin parhaat virtuaalitilojen pitäjät. He ovat luovia, rehellisiä ja kohteliaita, yksilöllisiä, tietoisia yleisöstään ja päivittävät sisältöä säännöllisesti.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    7. 7

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Euromaat sopivat Kreikan velkahelpotusten toimeenpanosta

    10. 10

      Lentäjät harkitsevat Lufthansan uutta tarjousta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää