Valikko

Finnairin Hienonen tukee paikallista sopimista

Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen tukee paikallisen sopimisen lisäämistä työmarkkinoilla. Hänen mukaansa malli sopisi mainiosti lentoyhtiölle.


– Finnairissa on paljon toimialakohtaisia erikoispiirteitä, joten nyt syntymässä oleva paikallisen sopimisen tilanne sopii meille tupoa paremmin. Yleisessä keskitetyssä tuloratkaisussa tapellaan joistain prosenttien osista eikä mikään muutu rakenteellisesti, Hienonen kritisoi Taloussanomien haastattelussa.

Finnairin seitsemästä työehtosopimuksesta kuusi umpeutuu syyskuun lopussa. Hienosen mukaan alustavia neuvotteluja uusista sopimuksista on jo käyty, mutta prosessi pääsee täysillä kierroksilla vauhtiin vasta kesälomien jälkeen.

Lentoyhtiö pyrkii parantamaan kannattavuuttaan, ja Hienonen olisi valmis lisäämään henkilöstön tulospalkkausta ja kannustinjärjestelmiä.

– Rakentaisin mielelläni malleja, joissa jaetaan tulosta, jos tulosta syntyy. Mutta yhtiötä ei voi ottaa panttivangiksi niin, että maksettaisiin kovia linjakorotuksia riippumatta siitä, miten yhtiöllä menee.

– Tulossidonnaisten komponenttien osuutta on kasvatettava.

Vahvasti Aasian ja Euroopan väliseen reittiliikenteeseen panostava Finnair pyrkii tehostamaan toimintaansa keskittymällä ydintoimintoihin. Lisäksi yhtiö on aloittanut noin kahden miljardin euron suuruisen investointiohjelman, jolla hankitaan seuraavan kymmenen vuoden aikana muun muassa uusia lentokoneita kaukoliikenteeseen.

– Finnairissa on meneillään paljon rakenteellisia muutoksia. Voin tarjota monenlaista porkkanaa, jos tulosparannuksessa onnistutaan.

Hienosen ajatukset tulospalkkauksesta ja kannustimista ovat linjassa hallituksen torstaina tekemän omistajapolitiikan linjauksen kanssa, jonka mukaan henkilöstöllä tulee olla oikeudenmukainen mahdollisuus hyötyä yrityksen hyvästä menestyksestä.

Finnairilla on jo positiivista kokemusta paikallisesta sopimisesta. Yhtiö perusti Aasian-reittien tarpeisiin uuden kaukolentoryhmän viime syksyn työehtosopimusriidan ja matkustamohenkilökunnan kaksipäiväisen lakon jälkeen.

– Ryhmä saatiin kasaan vain kahdessa viikossa tämän episodin jälkeen. Ilman sitä Aasian-liikennettä ei olisi pystytty näillä volyymeilla hoitamaan.

Ryhmään ilmoittautui 300 vapaaehtoista, jotka muodostavat Aasian-kaukolentojen henkilökunnan rungon. Muutoin yhtiössä voimassaoleva työehtosopimus rajaa lentohenkilökunnan kaukolentojen määrän kahteen kuukaudessa.

– Kun puolet yhtiön liiketoiminnasta liittyy kaukolentoihin, tällainen sopimuskohta ei enää ole tästä maailmasta. Nämä ovat juuri niitä paikallisen sopimisen kysymyksiä, joihin täytyy yrittää löytää ratkaisuja.

Lentoyhtiöiden kiristyvä kilpailu ja jatkuvat kustannuspaineet kasvattavat panoksia syksyn sopimuskierrokselle.

– Palkkakustannuksia on verrattava pääkilpailijoihin: paljonko siellä lennetään tunteja ja mitä se tunti maksaa. Tässä porukassa meidän on pärjättävä.

– Taloudellisten reunaehtojen olemassa olo täytyy tunnustaa. Altistumme nyt aivan erilaiselle kilpailulle ja täytyy hyväksyä, että pelisäännöt ovat nyt tällaiset.

Kesäksi yhtiön johto jalkautuu Hienosen johdolla kentälle.

Henkilökunnalle järjestetään 80 eri tilaisuutta, joissa kerrotaan Aasian-strategian vaatimuksista muun muassa työehtosopimusneuvottelujen näkökulmasta.

– Pyrimme tapaamaan kasvotusten koko lentohenkilökunnan. Käytämme paljon energiaa realiteettien viestittämiseen.

Jos palkkakustannukset karkaisivat käsistä, Hienosen mukaan sillä olisi suora vaikutus investointeihin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    3. 3

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    4. 4

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    7. 7

      Ikean tulos paisui +20 %

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      Yle: Anttilan lahjakortteja yhä ulkona 800 000 eurolla – vielä ehdit velkoa

    10. 10

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää