Valikko

Guru opastaa siniselle merelle

Maailmankuulu professori W. Chan Kim kertoo tänään torstaina suomalaisjohtajille, miten yritys voi löytää oman ylivoimansa kovasti kilpailuilla markkinoilla.


Yrityksillä on paha taipumus seilata verisen kilpailun värjäämällä punaisella merellä. Mikä pahinta perinteiset johtamismallit pitävät yritykset tiukasti samoilla vesillä, vaikka rohkeus ja systemaattinen ajattelu voisivat avata tien uudelle, siniselle merelle.

Professori W. Chan Kim kertoo tänään yli 300 suomalaisjohtajille, millä keinoilla tuo sininen meri löytyy. Neuvoihin voi luottaa sikäli, että ainakin Kim itse on onnistunut löytämään todellisen markkinaraon rajusti kilpailuilla bisneskirjamarkkinoilla. Yli miljoona asiakasta on ostanut Kimin ja Renée Mauborgnen teoksen Blue Ocean Strategyn, joka on käännetty 37 kielelle.

Kim ei kuitenkaan käytä esimerkkinä sinisen meren strategiasta itseään, vaan muun muassa kanadalaista sirkusyrittäjää Guy Lalibertèetä ja Cirque du Soleilia. Kuukausi sitten Monacossa vuoden yrittäjäpalkinnon saanut Laliberté huomasi sirkusteollisuuden ajautuneen negatiiviseen kierteeseen. Kilpailu koveni, kustannukset nousivat, eläintensuojelijat kritisoivat ja muut viihdemuodot söivät elintilaa.

Laliberté käänsi kaiken uudeksi. Hän alkoi kosiskella lasten sijaan teatterissa käyviä aikuisia. Cirque du Soleil yhdisti sirkuksen, teatterin, musiikin ja tanssitaiteen täysin uudella tavalla. Kalliit ja hankalat elementit kuten eläimet poistettiin kokonaan. Perinteisestä sirkusteltasta tehtiin maaginen näyttämö.

Kimin tie siniselle merelle perustuu samankaltaiseen systemaattiseen ajatteluun. Yrityksen täytyy kysyä, mitä itsestään selvänä asiana pidettyjä toimintamalleja voisi poistaa. Mitä asioita voi vähentää? Mitä asioita pitää tehdä enemmän kuin alalla on yleensä tehty? Ja mitä uusia toimialalle uusia asioita yritys voisi tarjota?

Näihin neljään kysymykseen vastaamalla yritys voi eliminoida ja lisätä asioita niin, että se tarjoaa asiakkaalle täysin uudenlaisen kokonaisuuden. Samalla yritys saattaa päästä täysin uusille markkinoille, joita se ei ole tullut ajatelleeksikaan.

Uuden meren löytäminen on tietenkin haaste yrityksille, jotka perinteisessä kilpailustrategiassaan keskittyvät ympäristön seuraamiseen.

– Kun yritykset vertaavat itseään muihin, ne pääsääntöisesti reagoivat toimialan olosuhteisiin. Se on tyypillisin virhe, mitä yritykset tekevät strategiaansa kehittäessään, sanoo Kim.

Uudet toimintamallit tuntuvat usein suurelta riskiltä. Kim muistuttaa, että yritystoimintaan liittyy aina riski, joka ei vähene tekemällä täysin samaa kuin kaikki muutkin.

– Sinisen meren strategia on mahdollisuuksien maksimointia ja myös riskin minimointia.

Sinisen meren löytäminen ei tietenkään takaa, että yritys voi seilata siellä yksin ikuisesti. Mutta kilpailijoiden tuloa hidastavat etenkin organisationaaliset esteet.

– Matkiminen vaatii monissa tapauksissa niin suuria muutoksia yrityksen nykyiseen toimintaan, että sinisen meren löytäneen yrityksen imitoiminen voi viedä vuosia, sanoo Kim.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      1 600 työntekijää jättää Ericssonin vapaaehtoisesti

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      Bensa halpeni ja diesel kallistui

    6. 6

      Yksi asia sai Nordean uskomaan kasvuun: ”Se ratkaiseva tekijä”

    7. 7

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      ISTV:n Nobel-studio: Tällaiset juhlat Bengt Holmströmiä odottavat Tukholmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    10. 10

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää