Sähköposti litisti pyörälähetin laukun

Polkupyörälähetit ovat kadonneet liikenteen seasta melkein kokonaan. Kymmenessä vuodessa niiden määrä on yli puolittunut. Sami Järvenpää on polkenut liikenteen seassa jo kolme vuotta.


Helsinkiläisessä Bikexpressissä lähettien määrä on vähentynyt kahdestoista viiteen. Bikexpress on myös Helsingin ainoa polkupyörälähettiyritys. Se on toiminut vuodesta 1994.
Sen kilpailijan, samana vuonna perustetun Fillarilähetit osti norjalainen lähetti- ja pikakuljetusyritys Box Delivery vuonna 2005.

Fillarilähettien mukana Boxiin myyntipäälliköksi siirtynyt Tero Kakko kertoo, että heillä pyörälähettejä oli kymmenen vuotta sitten parhaimmillaan yli 20. Nyt lähettejä on päivittäin ajossa 5–7.
Maailmalla tilanne on samansuuntainen. New Yorkin Manhattanilla pörräsi vielä 1900-luvun lopussa yli kaksi tuhatta pyörälähettiä. Nyt niitä on alle tuhat.

– Tanskassa lähettejä on vielä melkoinen määrä. Se kertoo tanskalaisten olevan pyöräilykansaa, Kakko sanoo.

Pyöräläheteiltä on töitä vienyt sähköistynyt tiedonvälitys. Iso osa pyörälähettien ennen kuljettamista kirjeistä kulkee nyt sähköisesti. Kuljetusalan muuttuminen yllätti myös Tero Kakon.

– Microsoftilla oli joitakin vuosia sitten mainos, jossa fillarilähetti oli laitettu museoon ja alla oli teksti ’hyvin suosittu 1900-luvulla’. En ensin uskonut sitä, mutta kirjevolyymi on tippunut huomattavasti. Luojan kiitos, muuta kuljetettavaa riittää.

Kuljetusalalla suhdanteet ovat hyvät ja tavaraa liikutellaan paljon. Nettikaupan yleistyminen on lisännyt kuljetusten tarvetta, mutta nettiostokset kuljetetaan pääasiassa autoilla.

– Ennen meillä oli 23 pyörälähettiä ja 13 autoa. Nyt pyörälähettejä on 5–7 ja autoja 30–40.

Ennen pyörälähetit polkivat muun muassa mainostoimistojen vedoksia. Nyt toimisto lähettää ne lähettiä nopeammin sähköisesti.

– Vuonna 1998 soitti ensimmäinen mainostoimisto, että kiitos hyvästä palvelusta, mutta tästä edes meidän ja repron välillä kulkee kaikki sähköisesti, Kakko muistelee.

Pyörälähettien pääasiakaskuntaa ovat mediatalot, matka- ja mainostoimistot sekä viestintäyritykset. Välillä muillakin tulee tarvetta polkupyörälähetille.

– Asiakaskuntamme ulottuu yhden miehen yrityksistä Yhdistyneisiin kansakuntiin, Bikexpressin omistaja Juha Konttinen sanoo.

Samassa Konttisen puhelin pirahtaa.

– Tyypillinen asiakastilanne. Yritys tilaa paniikkilähetyksen ja me kuljetamme sen Helsingin 10–18-postinumeroalueella puolessa tunnissa perille, hän selvittää.

Pyörälähettien valttikortti on nopeus. Kaupungissa pyörälähettiä ei nopeudessa voita juuri mikään. Rakennustyömaat ja poikkeukselliset liikennejärjestelyt eivät pyörälähetin vauhtia hidasta. Päivässä seitsemän tuntia pyöräilevä oppii tuntemaan myös sellaiset reitit, joista arkipyöräilijällä ei ole aavistustakaan.

– Esimerkiksi jotkut porttikongit nopeuttavat matkaa huomattavasti, kolme vuotta pyörälähetin töitä tehnyt Sami Järvenpää sanoo.

Konttisen mielestä pyörälähetti on myös luotettava. Hänen lähettinsä eivät ole hävittäneet ainuttakaan pakettia yrityksen koko olemassaolon aikana.

Kuljetusmuotona polkupyörä on suosittu, vaikka lähetysmäärät ovat tippuneetkin.

– Asiakkaat tykkäävät, kun pyörälähetti tulee paikalle. Imago on positiivinen ja ympäristöystävällisyys tulee kaupan päälle, Kakko sanoo.

Ympäristöystävällisyys ei kuitenkaan ole tärkein kriteeri, kun yritykset tilaavat lähetin. Kakon mielestä tilanne saattaa muuttua.

– Uskon, että todisteet ilmastonmuutoksesta saavat ihmiset ja yritykset tulevaisuudessa äänestämään rahoillaan ympäristöystävällisen palvelun puolesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    3. 3

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    4. 4

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    5. 5

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    6. 6

      Ruotsin valtio valittaa: Meille maksetaan liikaa veroja

    7. 7

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    8. 8

      Haluaisitko asuntolainan jopa 45 vuodeksi? Viranomainen varoittaa

    9. 9

      Googlen autoprojekti kompastui erikoiseen ongelmaan

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    3. 3

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    4. 4

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    5. 5

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    6. 6

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    7. 7

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    8. 8

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    9. 9

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    10. 10

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    5. 5

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    6. 6

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    7. 7

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää