Valikko

Sähköposti litisti pyörälähetin laukun

Polkupyörälähetit ovat kadonneet liikenteen seasta melkein kokonaan. Kymmenessä vuodessa niiden määrä on yli puolittunut. Sami Järvenpää on polkenut liikenteen seassa jo kolme vuotta.


Helsinkiläisessä Bikexpressissä lähettien määrä on vähentynyt kahdestoista viiteen. Bikexpress on myös Helsingin ainoa polkupyörälähettiyritys. Se on toiminut vuodesta 1994.
Sen kilpailijan, samana vuonna perustetun Fillarilähetit osti norjalainen lähetti- ja pikakuljetusyritys Box Delivery vuonna 2005.

Fillarilähettien mukana Boxiin myyntipäälliköksi siirtynyt Tero Kakko kertoo, että heillä pyörälähettejä oli kymmenen vuotta sitten parhaimmillaan yli 20. Nyt lähettejä on päivittäin ajossa 5–7.
Maailmalla tilanne on samansuuntainen. New Yorkin Manhattanilla pörräsi vielä 1900-luvun lopussa yli kaksi tuhatta pyörälähettiä. Nyt niitä on alle tuhat.

– Tanskassa lähettejä on vielä melkoinen määrä. Se kertoo tanskalaisten olevan pyöräilykansaa, Kakko sanoo.

Pyöräläheteiltä on töitä vienyt sähköistynyt tiedonvälitys. Iso osa pyörälähettien ennen kuljettamista kirjeistä kulkee nyt sähköisesti. Kuljetusalan muuttuminen yllätti myös Tero Kakon.

– Microsoftilla oli joitakin vuosia sitten mainos, jossa fillarilähetti oli laitettu museoon ja alla oli teksti ’hyvin suosittu 1900-luvulla’. En ensin uskonut sitä, mutta kirjevolyymi on tippunut huomattavasti. Luojan kiitos, muuta kuljetettavaa riittää.

Kuljetusalalla suhdanteet ovat hyvät ja tavaraa liikutellaan paljon. Nettikaupan yleistyminen on lisännyt kuljetusten tarvetta, mutta nettiostokset kuljetetaan pääasiassa autoilla.

– Ennen meillä oli 23 pyörälähettiä ja 13 autoa. Nyt pyörälähettejä on 5–7 ja autoja 30–40.

Ennen pyörälähetit polkivat muun muassa mainostoimistojen vedoksia. Nyt toimisto lähettää ne lähettiä nopeammin sähköisesti.

– Vuonna 1998 soitti ensimmäinen mainostoimisto, että kiitos hyvästä palvelusta, mutta tästä edes meidän ja repron välillä kulkee kaikki sähköisesti, Kakko muistelee.

Pyörälähettien pääasiakaskuntaa ovat mediatalot, matka- ja mainostoimistot sekä viestintäyritykset. Välillä muillakin tulee tarvetta polkupyörälähetille.

– Asiakaskuntamme ulottuu yhden miehen yrityksistä Yhdistyneisiin kansakuntiin, Bikexpressin omistaja Juha Konttinen sanoo.

Samassa Konttisen puhelin pirahtaa.

– Tyypillinen asiakastilanne. Yritys tilaa paniikkilähetyksen ja me kuljetamme sen Helsingin 10–18-postinumeroalueella puolessa tunnissa perille, hän selvittää.

Pyörälähettien valttikortti on nopeus. Kaupungissa pyörälähettiä ei nopeudessa voita juuri mikään. Rakennustyömaat ja poikkeukselliset liikennejärjestelyt eivät pyörälähetin vauhtia hidasta. Päivässä seitsemän tuntia pyöräilevä oppii tuntemaan myös sellaiset reitit, joista arkipyöräilijällä ei ole aavistustakaan.

– Esimerkiksi jotkut porttikongit nopeuttavat matkaa huomattavasti, kolme vuotta pyörälähetin töitä tehnyt Sami Järvenpää sanoo.

Konttisen mielestä pyörälähetti on myös luotettava. Hänen lähettinsä eivät ole hävittäneet ainuttakaan pakettia yrityksen koko olemassaolon aikana.

Kuljetusmuotona polkupyörä on suosittu, vaikka lähetysmäärät ovat tippuneetkin.

– Asiakkaat tykkäävät, kun pyörälähetti tulee paikalle. Imago on positiivinen ja ympäristöystävällisyys tulee kaupan päälle, Kakko sanoo.

Ympäristöystävällisyys ei kuitenkaan ole tärkein kriteeri, kun yritykset tilaavat lähetin. Kakon mielestä tilanne saattaa muuttua.

– Uskon, että todisteet ilmastonmuutoksesta saavat ihmiset ja yritykset tulevaisuudessa äänestämään rahoillaan ympäristöystävällisen palvelun puolesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    9. 9

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – hälveneekö häpeä?

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää