Valikko

Vapaavuori tahtoo metron Sipooseen

Asunto- ja metropoliministeri Jan Vapaavuori (kok.) haluaa jatkaa metrolinjaa Sipooseen. Vapaavuori arvioi, että metron jatkamista koskeva valmistelutyö voidaan käynnistää välittömästi, kun hallitus on päättänyt Sipoon alueen liittämisestä Helsinkiin.


Jan Vapaavuori uskoo Helsingille myönteisen Sipoo-päätöksen syntyvän hallituksessa, vaikka jo kuusi ministeriä on jäävännyt itsensä päätöksenteosta, ja asian esittely lankeaa hanketta vastustavalle, Rkp:n maahanmuutto- ja Eurooppa-ministeri Astrid Thorsille.

– Hanke on niin hyvä, että uskon sille riittävän kannattajia, Vapaavuori kuittaa epäilyt, että hallituksesta päät loppuvat ennen kuin se pääsee päättämään asiasta ja jäljelle jäävät hautaavat hankkeen Helsingin graniittiin.

Vapaavuori huomauttaa, että viisi ministeriä kahdestakymmenestä riittää päätöksentekoon, ja jos kaikki joutuisivat jääväämään itsensä, lopulta lain mukaan kukaan ei olisi jäävi.

Hallituksen on määrä päättää kahden viikon sisällä 30 neliökilometrin laajuisen alueen liittämisestä Sipoosta Helsinkiin.

Tonttimaan saatavuuden ja aluerakentamisen näkökulmasta Vapaavuori pitää Sipoo-päätöstä poikkeuksellisen merkittävänä.

– Tämä on varmaan suurin yksittäinen päätös, mikä tällä sektorilla voidaan ylipäätään tehdä.

Vapaavuoren mukaan kaupungilla on ainutlaatuinen mahdollisuus saada käyttöönsä lähes neitseellinen alue, joka voidaan suunnitella kokonaisuutena tiiviiksi pientaloalueeksi ja johon voidaan järjestää toimiva joukkoliikenne.

– Sinne olisi luontevaa rakentaa pientaloja, tosin hieman eri konseptilla kuin tähän saakka.

Vapaavuori puhuu kaupunkimaisen pientalo- ja ehyen yhdyskuntarakentamisen puolesta, jossa taloja ei räiskitä pitkin peltoja ja metsikköjä, vaan asuminen ja palvelut on järjestetty tiiviisti, mikä vähentää myös yksityisautoilun tarvetta.

Tiivis rakentaminen loisi Vapaavuoren mukaan edellytykset myös metron jatkamiselle Sipooseen.

– Pidän selvänä, että jos ja kun tämä (liittämis)päätös tulee, niin saman tien ryhdytään suunnittelemaan metron jatkamista sinne suuntaan.

Hän korostaa, että raideliikenne on ylivoimaisesti ympäristöystävällisen tapa hoitaa liikenneyhteydet. Hänestä metro voisi koukata Sipooseen Vantaan kautta, jolloin myös Westerkullan kiilan pohjoisosiin voitaisiin rakentaa yksi tai kaksi metroasemaa.

– Se mahdollistaisi myös Vantaalle merkittävää asuntorakentamispotentiaalia hyvien liikenneyhteyksien päähän.

Pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) ja kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarisen (kesk.) motiiveja jäävätä itsensä Sipoo-päätöksessä on ihmetelty julkisuudessa. Vanhanen jääväsi itsensä sillä perusteella, että oli lörpötellyt kantansa julki etukäteen. Sama selitys tuli Pekkariselta.

Vapaavuori ei epäile kenenkään jääviysperusteita. Hän muistuttaa ministereiden kysyneen asiaa oikeuskanslerilta ja saaneen sieltä selvät ohjeet. Itse päätöksen kannalta Vanhasen ja Pekkarisen jääviydellä ei ole merkitystä, koska ne mitätöivät toisensa. Vanhanen kannattaa ja Pekkarisen vastustaa liitosta.

Kaupunginvaltuuston jäsenyyden perusteella jäävejä ovat Vapaavuoren lisäksi ministerit Tuija Brax (vihr.), Mari Kiviniemi (kesk.) Sari Sarkomaa (kok.). Kaikki kannattavat liitosta, mutta eivät ole siitä päättämässä. 

Mitään ennenkuulumatonta maa-alueiden liittämisessä Helsinkiin ei ole. Vuoden 1946 suuressa alueliitoksessa lähes kolmannes Helsingin maalaiskunnasta liitettiin Helsingin kaupunkiin. Maalaiskunta menetti samalla kaksi kolmasosaa asukkaistaan Helsingille ja suurimmat keskuksensa Malmin ja Pitäjämäen.

Vapaavuori muistuttaa, että Sipoo on alueeltaan yhtä laaja kuin Helsinki ja Vantaa yhteensä, mutta väkeä siellä on saman verran kuin Helsingin Lauttasaaressa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    8. 8

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Bensankulutus: Vuosikausien kasvu voi tyssätä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää