Valikko

Benkhellatin Cannes-urakka on ohi

Cannesissa jaettiin tiistaina ulkomainonnan, radiomainonnan ja mediaratkaisujen leijonapalkinnot. Ulkomainosraadissa istui myös Suomea ja markkinointitoimisto Bob Helsinkiä edustanut Zoubida Benkhellat.
Yli kymmenen vuotta mainontaa tehnyt Benkhellat on tuomaripaikkansa ansainnut. Hänen työnsä ovat voittaneet kotimaisten kisojen lisäksi kultaa muun muassa Epicassa ja Eurobestissä ja yltäneet Cannesissakin loppukilpailuun.

Tuomarikokemusta puoliksi suomalaiselle, puoliksi algerialaiselle Benkhellatille on kertynyt kosolti kotimaasta, mutta kansainvälisellä tasolla Cannes on hänen debyyttinsä.

Arvioitavana olleiden töiden määrä – lähes 2 900 eli puolet koko kisan osallistujamäärästä – tuntuikin hänestä etukäteen hurjalta. Ja hurja se olikin, Benkhellat toteaa urakan jälkeen.

Päivät venyivät kymmentuntisiksi ja tahti oli niin tiukka, ettei aika riittänyt edes silmätippojen ostamiseen. Leijonista kilpailleita ulkomainoksia piti siis tihrustaa silmät kuivuudesta punaisina.

Hyvän ulkomainoksen kriteerit ovat Benkhellatin mukaan samat kuin hyvän mainoksen ylipäänsä: idean pitää olla yksinkertainen mutta yllättävä ja toteutuksen viimeistelty.

Cannesissa suomalaistuomari odotti näkevänsä ”ihania erikoistoteutuksia” – ja näkikin – mutta mitään ”törkeän briljanttia” ei silmiin osunut.

Suomalaisia ulkomainoksia oli mukana 71. Ne eivät Benkhellatin mielestä erottuneet joukosta sen kummemmin hyvässä kuin huonossakaan.

– Ideatasolla suomalaisilla ei ole mitään hävettävää.

Kansainväliset mainoskilpailut ovat Benkhellatin mukaan sekä mainonnan suunnittelijoille että ostajille ennen kaikkea uranrakennusväline ja oman osaamisen mittari.

– Kaikkein parhaiten ne toimivat uusille, tosi nälkäisille suunnittelijoille. Silloin on ihan mielettömän inspiroivaa katsoa esillä olevia töitä. Urallaan pidemmälle ehtineille palkinnot eivät enää ole niin tärkeitä.

Benkhellat varoittaa vertaamasta Suomea liikaa mainonnan suurvaltoihin, joissa työ ja kilpailut ovat monille elämän tärkein sisältö.

– Pitää muistaa, mistä se menestys revitään. Me suomalaiset voimme olla iloisia siitä, että meillä on myös muuta elämää ja pärjäämme silti ihan kohtalaisesti.

Mainostoimistoille – ja etenkin isoille kansainvälisille ketjuille – Cannes on pelipaikka, jossa markkinoidaan omaa toimistoa ja etsitään ostettavaa. Myös rekrytointimielessä tapahtuma on tärkeä.

Tässä suomalaisilla olisi Benkhellatin mukaan vielä oppimista.

– Suomalaiset eivät osaa markkinoida itseään vaan ovat Cannesissa liikaa omissa oloissaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää