Benkhellatin Cannes-urakka on ohi

Cannesissa jaettiin tiistaina ulkomainonnan, radiomainonnan ja mediaratkaisujen leijonapalkinnot. Ulkomainosraadissa istui myös Suomea ja markkinointitoimisto Bob Helsinkiä edustanut Zoubida Benkhellat.
Yli kymmenen vuotta mainontaa tehnyt Benkhellat on tuomaripaikkansa ansainnut. Hänen työnsä ovat voittaneet kotimaisten kisojen lisäksi kultaa muun muassa Epicassa ja Eurobestissä ja yltäneet Cannesissakin loppukilpailuun.

Tuomarikokemusta puoliksi suomalaiselle, puoliksi algerialaiselle Benkhellatille on kertynyt kosolti kotimaasta, mutta kansainvälisellä tasolla Cannes on hänen debyyttinsä.

Arvioitavana olleiden töiden määrä – lähes 2 900 eli puolet koko kisan osallistujamäärästä – tuntuikin hänestä etukäteen hurjalta. Ja hurja se olikin, Benkhellat toteaa urakan jälkeen.

Päivät venyivät kymmentuntisiksi ja tahti oli niin tiukka, ettei aika riittänyt edes silmätippojen ostamiseen. Leijonista kilpailleita ulkomainoksia piti siis tihrustaa silmät kuivuudesta punaisina.

Hyvän ulkomainoksen kriteerit ovat Benkhellatin mukaan samat kuin hyvän mainoksen ylipäänsä: idean pitää olla yksinkertainen mutta yllättävä ja toteutuksen viimeistelty.

Cannesissa suomalaistuomari odotti näkevänsä ”ihania erikoistoteutuksia” – ja näkikin – mutta mitään ”törkeän briljanttia” ei silmiin osunut.

Suomalaisia ulkomainoksia oli mukana 71. Ne eivät Benkhellatin mielestä erottuneet joukosta sen kummemmin hyvässä kuin huonossakaan.

– Ideatasolla suomalaisilla ei ole mitään hävettävää.

Kansainväliset mainoskilpailut ovat Benkhellatin mukaan sekä mainonnan suunnittelijoille että ostajille ennen kaikkea uranrakennusväline ja oman osaamisen mittari.

– Kaikkein parhaiten ne toimivat uusille, tosi nälkäisille suunnittelijoille. Silloin on ihan mielettömän inspiroivaa katsoa esillä olevia töitä. Urallaan pidemmälle ehtineille palkinnot eivät enää ole niin tärkeitä.

Benkhellat varoittaa vertaamasta Suomea liikaa mainonnan suurvaltoihin, joissa työ ja kilpailut ovat monille elämän tärkein sisältö.

– Pitää muistaa, mistä se menestys revitään. Me suomalaiset voimme olla iloisia siitä, että meillä on myös muuta elämää ja pärjäämme silti ihan kohtalaisesti.

Mainostoimistoille – ja etenkin isoille kansainvälisille ketjuille – Cannes on pelipaikka, jossa markkinoidaan omaa toimistoa ja etsitään ostettavaa. Myös rekrytointimielessä tapahtuma on tärkeä.

Tässä suomalaisilla olisi Benkhellatin mukaan vielä oppimista.

– Suomalaiset eivät osaa markkinoida itseään vaan ovat Cannesissa liikaa omissa oloissaan.

  • Cannes

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    3. 3

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    4. 4

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    5. 5

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Kyberturvallisuuden huippuasiantuntija Business Insiderille: Hakkeroinnista tullut mafian kaltaista toimintaa

    9. 9

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    10. 10

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    2. 2

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    3. 3

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    6. 6

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    9. 9

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää