Valikko

Fortum pesee imagoaan ympäristökampanjalla

Energiayhtiö sai espoolaiset viime vuonna hintakapinaan. Nyt samoja asiakkaita patistetaan energiansäästöön.


Espoon, Kirkkonummen ja Kauniaisten asukkaat ovat viime viikonlopusta lähtien ällistelleet parkki- ja viheralueille ilmestyneitä tyhjiä soutuveneitä. Niiden kylkiteksteissä veneiden ennustetaan olevan tulevaisuudessa hyvinkin käyttökelpoisia kulkupelejä muun muassa Tapiolan kaduilla.

Entisen Espoon Sähkön ja sittemmin E.ONin toimialueelle sirotellut 30 soutuvenettä ovat osa Fortumin mainoskampanjaa, jonka toteutus on mainostoimisto SEK & Greyn käsialaa. Kampanjan alkutahdit lyötiin jo aiemmin keväällä tv- ja printtimainoksilla sekä yhtiön nettisivujen uudistuksella.

Fortum Marketsin markkinointipäällikkö Aki Koskisen mukaan ilmastonmuutoksista varoittava ja kuluttajia energiansäästöön patisteleva kampanja on osunut maaliinsa jopa odotettua paremmin.

– Palaute on ollut hyvin positiivinen. Nettisivun kävijämäärät ovat aivan eri lukemissa kuin aiemmin ja tätä kautta on saatu jo noin tuhat energiansäästövinkkiä. Niistä iso osa pyörii siellä jo nyt ja loputkin hyödynnetään jollain tavalla, Koskinen riemuitsee.

Vakavan sanoman taustalla on kuitenkin raaka bisnes. Kisaa käydään nyt etenkin pääkaupunkiseudun markkinaosuuksista, joissa Fortum on E.ON-kaupan ansiosta uusi ja iso pelaaja.

Jos Fortum oli viime vuoden lopulla lähes jokaisen sähköasiakkaan hampaissa, on yhtiön ympärillä nykyisin suorastaan hyväntekijän sädekehä. Norppa-sähkö käy hyvin kaupaksi ja lisäpisteitä on ropissut myös tiukentuneesta työsuhdeautopolitiikasta.

Viime viikolla yhtiö ilmoitti perustavansa uuden ympäristösektorin, jonka vetäjäksi nousee viestintäjohtaja Carola Teir-Lehtinen.

Koskinen tunnustaakin, että vihreä ja ympäristöystävällinen imago on noussut nopeasti kovaksi kilpailuvaltiksi.

– Kuluttajien yleinen asennemuutos on ollut yllättävän nopea, hän toteaa.

Fortumin mainosveneet katoavat Espoon ja Kirkkonummen maisemista juhannuksen jälkeen. Kampanja kuitenkin jatkuu muun muassa suorapostituksilla.

– Juhannusviikko juuri ennen lomakauden alkua oli tietoinen ajoitus tälle venekampanjalle. Etenkin Ikean parkkipaikan vene on saanut paljon huomiota, myhäilee Koskinen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    4. 4

      Piilotteli miljoonia ja vaati rangaistuksia veronkierrosta – Ranskan entinen budjettiministeri vankilaan

    5. 5

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Bengt Holmström puhui Nobel-tilaisuudessa

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      Sipilä aikoo puhua Medvedevin kanssa koilliskaapelista: ”Siitä voisi tulla totta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    9. 9

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    10. 10

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää