Fortum pesee imagoaan ympäristökampanjalla

Energiayhtiö sai espoolaiset viime vuonna hintakapinaan. Nyt samoja asiakkaita patistetaan energiansäästöön.


Espoon, Kirkkonummen ja Kauniaisten asukkaat ovat viime viikonlopusta lähtien ällistelleet parkki- ja viheralueille ilmestyneitä tyhjiä soutuveneitä. Niiden kylkiteksteissä veneiden ennustetaan olevan tulevaisuudessa hyvinkin käyttökelpoisia kulkupelejä muun muassa Tapiolan kaduilla.

Entisen Espoon Sähkön ja sittemmin E.ONin toimialueelle sirotellut 30 soutuvenettä ovat osa Fortumin mainoskampanjaa, jonka toteutus on mainostoimisto SEK & Greyn käsialaa. Kampanjan alkutahdit lyötiin jo aiemmin keväällä tv- ja printtimainoksilla sekä yhtiön nettisivujen uudistuksella.

Fortum Marketsin markkinointipäällikkö Aki Koskisen mukaan ilmastonmuutoksista varoittava ja kuluttajia energiansäästöön patisteleva kampanja on osunut maaliinsa jopa odotettua paremmin.

– Palaute on ollut hyvin positiivinen. Nettisivun kävijämäärät ovat aivan eri lukemissa kuin aiemmin ja tätä kautta on saatu jo noin tuhat energiansäästövinkkiä. Niistä iso osa pyörii siellä jo nyt ja loputkin hyödynnetään jollain tavalla, Koskinen riemuitsee.

Vakavan sanoman taustalla on kuitenkin raaka bisnes. Kisaa käydään nyt etenkin pääkaupunkiseudun markkinaosuuksista, joissa Fortum on E.ON-kaupan ansiosta uusi ja iso pelaaja.

Jos Fortum oli viime vuoden lopulla lähes jokaisen sähköasiakkaan hampaissa, on yhtiön ympärillä nykyisin suorastaan hyväntekijän sädekehä. Norppa-sähkö käy hyvin kaupaksi ja lisäpisteitä on ropissut myös tiukentuneesta työsuhdeautopolitiikasta.

Viime viikolla yhtiö ilmoitti perustavansa uuden ympäristösektorin, jonka vetäjäksi nousee viestintäjohtaja Carola Teir-Lehtinen.

Koskinen tunnustaakin, että vihreä ja ympäristöystävällinen imago on noussut nopeasti kovaksi kilpailuvaltiksi.

– Kuluttajien yleinen asennemuutos on ollut yllättävän nopea, hän toteaa.

Fortumin mainosveneet katoavat Espoon ja Kirkkonummen maisemista juhannuksen jälkeen. Kampanja kuitenkin jatkuu muun muassa suorapostituksilla.

– Juhannusviikko juuri ennen lomakauden alkua oli tietoinen ajoitus tälle venekampanjalle. Etenkin Ikean parkkipaikan vene on saanut paljon huomiota, myhäilee Koskinen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    2. 2

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      Kiero kikka: Koeaika olikin pätkätyö

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    10. 10

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    6. 6

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    10. 10

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää