Cannesin filmiraati palkitsi Doven Evolutionin

Yksikään Cannesin filmisarjan finaaliin selviytyneistä viidestä suomalaismainoksesta ei yltänyt palkinnoille. Myös Young Creatives -kilpailun filmisarjassa kisanneet Antti Toivonen ja Ossi Honkanen jäivät palkinnoitta.
Filmisarjan Grand Prix'n vei kosmetiikkabrändi Doven Evolution-filmi. Alan muissakin kilpailuissa kunniaa niittänyt Evolution voitti aiemmin tällä viikolla pääpalkinnon myös cybersarjan viraalikategoriassa. Vallitsevia kauneusihanteita kyseenalaistava mainos kerää rahaa Doven Aidon kauneuden puolesta -kampanjalle. Mainoksen on suunnitellut Ogilvy & Mather Toronto.

Evolutionin valinta filmisarjan voittajaksi herätti Cannesissa keskustelua, vaikka se kuuluikin kisan ennakkosuosikkeihin. Tuomaristo siirsi alun perin hyväntekeväisyyskampanjoiden kategoriaan ilmoitetun filmin yrityskuvakategoriaan, jotta se voitiin kruunata voittajaksi. Cannes Lionsin sääntöjen mukaan hyväntekeväisyyskampanjat ja yhteiskunnalliset mainokset eivät voi voittaa pääpalkintoa.

Filmiraadin päätuomari, DDB:n Bob Scarpelli perusteli siirtoa Evolutionin ylivoimaisuudella. Hänen mukaansa se ansaitsi pääpalkinnon erinomaisen ideansa ja yksinkertaisen toteutuksensa ansiosta. Alun perin YouTube.comissa julkaistu filmi on myös osoitus siitä, mihin ala on menossa.

Suomalaisfinalisteista lähimmäs palkintoa ylsi PHS:n Pfizerille tekemä Alzheimerpäivä. Ainoana pohjoismaisena filminä palkittiin oslolaisen Tryn Klondyke. Mainostaja on vedonlyöntiä Norjassa hoitava Norsk Tipping.

Tuomariston ruotsalaisjäsen, Forsman & Bodenforsin Jacob Nelson, pahoitteli Pohjoismaiden huonoa menestystä.

- Meidän täytyy mennä kotiin häpeämään, Nelson naurahti.

Lauantaina jaettiin myös Titanium and Integrated -sarjan leijonat. Innovatiivista mainontaa palkitsevan Titanium-pääpalkinnon pokkasi yhdysvaltalaisen Crispin Porter + Boguskyn Burger Kingille tekemä Xbox King Games -kampanja. Integroitujen kampanjoiden Grand Prix ojennettiin argentiinalaiselle Vegaolmosponcelle Unileverin Axe 3 -kampanjasta.

Sarjan päätuomari, Crispin Porter + Boguskyn Alex Bogusky luonnehti Titanium-kategoriaa niin Cannesin kuin koko alankin suunnannäyttäjäksi. Osanottajien joukosta Bogusky nosti esiin kaksi megatrendiä, pelit ja useiden teknologien yhdistämisen.

Vuoden mainostoimiston pokaalin nappasi Saatchi & Saatchi New York. Ketjuista eniten pisteitä keräsi BBDO. Parhaan tuotantoyhtiön Palme d'Or -palkinnon sai yhdysvaltalainen Smuggler.

Nuorten suunnittelijoiden Young Creatives -kilpailun filmisarjassa voiton vei Italia. Tehtävänä oli suunnitella ilmastonmuutosaiheinen spotti MTV Networksin Switch-kampanjaan.

Suomen ja PHS:n Antti Toivonen ja Ossi Honkanen olivat omaan kilpailutyöhönsä tyytyväisiä, vaikkei sillä palkintoa irronnutkaan.

- Halusimme välttää saarnaamista. Nuoria pitää lähestyä hauskalla tavalla, Honkanen sanoi.

Kaikki kilpailutyöt tulevat nähtäviin Young Creatives -kisan filmisarjaa sponsoroineen Nokia Nseriesin verkkosivuille.

  • Cannes

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    3. 3

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    4. 4

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    5. 5

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    9. 9

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    10. 10

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    3. 3

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    4. 4

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    9. 9

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää