Valikko

Cannesin filmiraati palkitsi Doven Evolutionin

Yksikään Cannesin filmisarjan finaaliin selviytyneistä viidestä suomalaismainoksesta ei yltänyt palkinnoille. Myös Young Creatives -kilpailun filmisarjassa kisanneet Antti Toivonen ja Ossi Honkanen jäivät palkinnoitta.
Filmisarjan Grand Prix'n vei kosmetiikkabrändi Doven Evolution-filmi. Alan muissakin kilpailuissa kunniaa niittänyt Evolution voitti aiemmin tällä viikolla pääpalkinnon myös cybersarjan viraalikategoriassa. Vallitsevia kauneusihanteita kyseenalaistava mainos kerää rahaa Doven Aidon kauneuden puolesta -kampanjalle. Mainoksen on suunnitellut Ogilvy & Mather Toronto.

Evolutionin valinta filmisarjan voittajaksi herätti Cannesissa keskustelua, vaikka se kuuluikin kisan ennakkosuosikkeihin. Tuomaristo siirsi alun perin hyväntekeväisyyskampanjoiden kategoriaan ilmoitetun filmin yrityskuvakategoriaan, jotta se voitiin kruunata voittajaksi. Cannes Lionsin sääntöjen mukaan hyväntekeväisyyskampanjat ja yhteiskunnalliset mainokset eivät voi voittaa pääpalkintoa.

Filmiraadin päätuomari, DDB:n Bob Scarpelli perusteli siirtoa Evolutionin ylivoimaisuudella. Hänen mukaansa se ansaitsi pääpalkinnon erinomaisen ideansa ja yksinkertaisen toteutuksensa ansiosta. Alun perin YouTube.comissa julkaistu filmi on myös osoitus siitä, mihin ala on menossa.

Suomalaisfinalisteista lähimmäs palkintoa ylsi PHS:n Pfizerille tekemä Alzheimerpäivä. Ainoana pohjoismaisena filminä palkittiin oslolaisen Tryn Klondyke. Mainostaja on vedonlyöntiä Norjassa hoitava Norsk Tipping.

Tuomariston ruotsalaisjäsen, Forsman & Bodenforsin Jacob Nelson, pahoitteli Pohjoismaiden huonoa menestystä.

- Meidän täytyy mennä kotiin häpeämään, Nelson naurahti.

Lauantaina jaettiin myös Titanium and Integrated -sarjan leijonat. Innovatiivista mainontaa palkitsevan Titanium-pääpalkinnon pokkasi yhdysvaltalaisen Crispin Porter + Boguskyn Burger Kingille tekemä Xbox King Games -kampanja. Integroitujen kampanjoiden Grand Prix ojennettiin argentiinalaiselle Vegaolmosponcelle Unileverin Axe 3 -kampanjasta.

Sarjan päätuomari, Crispin Porter + Boguskyn Alex Bogusky luonnehti Titanium-kategoriaa niin Cannesin kuin koko alankin suunnannäyttäjäksi. Osanottajien joukosta Bogusky nosti esiin kaksi megatrendiä, pelit ja useiden teknologien yhdistämisen.

Vuoden mainostoimiston pokaalin nappasi Saatchi & Saatchi New York. Ketjuista eniten pisteitä keräsi BBDO. Parhaan tuotantoyhtiön Palme d'Or -palkinnon sai yhdysvaltalainen Smuggler.

Nuorten suunnittelijoiden Young Creatives -kilpailun filmisarjassa voiton vei Italia. Tehtävänä oli suunnitella ilmastonmuutosaiheinen spotti MTV Networksin Switch-kampanjaan.

Suomen ja PHS:n Antti Toivonen ja Ossi Honkanen olivat omaan kilpailutyöhönsä tyytyväisiä, vaikkei sillä palkintoa irronnutkaan.

- Halusimme välttää saarnaamista. Nuoria pitää lähestyä hauskalla tavalla, Honkanen sanoi.

Kaikki kilpailutyöt tulevat nähtäviin Young Creatives -kisan filmisarjaa sponsoroineen Nokia Nseriesin verkkosivuille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    5. 5

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    10. 10

      Italia hyväksyi budjetin, Renzi eroaa tänään: ”Kauan eläköön Italia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    8. 8

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää