Valikko

11 ruokajättiä rajoittaa lapsiin kohdistuvaa mainontaa

Yksitoista suurta elintarvikevalmistajaa rajoittaa lapsiin kohdistuvaa televisiomainontaansa. Ruokajätit yrittävät väistää liikkeellään yritysten mainontaan kohdistuvaa julkista arvostelua.
Elintarvikejätit McDonald's, Campbell Soup, PepsiCo, Cadbury Adams, Coca-Cola, Hershey, Kellogg, Kraft, Mars, Unilever ja General Mills ovat ilmoittaneet rajoittavansa tuotteidensa mainontaa, joka kohdistuu alle 12-vuotiaisiin lapsiin, raportoi New York Times.

Yritykset ovat päättäneet, että elintarvikkeiden, jotka eivät täytä tiettyjä terveydellisiä vaatimuksia, mainontaa rajoitetaan tv-ohjelmissa. Osa yrityksistä on jo ryhtynyt toimenpiteisiin; osa suunnittelee mainosten vetämistä ensi vuoden aikana. Muutama yritys on myös suunnitellut ulottavansa rajoitukset radio-, printti- ja internet-mainontaan.

Liikkeellään ruokajätit yrittänevät hiljentää julkista arvostelua, joka on kohdistunut epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointiin.

Terveellisen ruoan määritelmät vaihtelevat yrityksestä toiseen. Ne kaikki perustuvat kuitenkin USA:n maatalous- ja terveysviranomaisten vuonna 2005 antamiin suosituksiin.

Esimerkiksi General Mills lopettaa Trix-murojen mainostamisen lapsille. Samaan aikaan se kuitenkin jatkaa Cocoa Puffs -murojen mainostamista. Kulhollinen Cocoa Puffseja kun sisältää gramman vähemmän sokeria kuin Trix-annos. Yhtiöt jatkavat myös mainostamista koko perheen tv-ohjelmien, kuten American Idolin, tauoilla. Osa yrityksistä suunnittelee tuotteidensa muokkaamista siten, että ne täyttävät nyt määritellyt rajat.

Mainostajat kuluttivat viime vuonna teollisuuden arvioiden mukaan 900 miljoonaa dollaria mainontaan, joka on räätälöity alle 12-vuotiaita lapsia varten. Better Business Bureaun mukaan ruokajätit edustavat kahta kolmasosaa tuosta summasta.

Suomessa alle 12-vuotiaisiin kohdistuvaa mainontaa on rajoitettu jo aiemmin. Coca-Cola Finlandin viestintäpäällikkö Théa Natri kertoo, että virvoitusjuoma-ala sitoutui jo vuonna 2005 rajoittamaan mainontaa lapsille suunnatuissa tv-ohjelmissa ja muissa medioissa.

Samaa vakuuttaaa myös Suomen McDonald'sin viestintäpäällikkö Heli Ryhänen. Hänen mukaansa USA:n sopimuksella ei ole vaikutusta Suomessa, koska McDonald's ei kohdista mainontaansa Suomessa alle 12-vuotiaille lapsille.

Suomen Unileverin asiakasmarkkinointijohtaja Jyrki Karlsson puolestaan kertoo, ettei yhtiöllä ole tällä hetkellä tuotteita, jotka olisi suunnattu alle 12-vuotiaille lapsille. Suomen Univelever on kuitenkin sitoutunut emoyhtiön periaatteisiin. Mikäli terveellisen elintarvikkeen määritelmät ylittäviä tuotteita lanseerattaisiin, niitä ei mainostettaisi alle 12-vuotiaille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    3. 3

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    9. 9

      Voisiko Talvivaara päästä vielä mukaan kaivokseen? ”Omistajat joutuisivat laittamaan paljon uutta rahaa”

    10. 10

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää