11 ruokajättiä rajoittaa lapsiin kohdistuvaa mainontaa

Yksitoista suurta elintarvikevalmistajaa rajoittaa lapsiin kohdistuvaa televisiomainontaansa. Ruokajätit yrittävät väistää liikkeellään yritysten mainontaan kohdistuvaa julkista arvostelua.
Elintarvikejätit McDonald's, Campbell Soup, PepsiCo, Cadbury Adams, Coca-Cola, Hershey, Kellogg, Kraft, Mars, Unilever ja General Mills ovat ilmoittaneet rajoittavansa tuotteidensa mainontaa, joka kohdistuu alle 12-vuotiaisiin lapsiin, raportoi New York Times.

Yritykset ovat päättäneet, että elintarvikkeiden, jotka eivät täytä tiettyjä terveydellisiä vaatimuksia, mainontaa rajoitetaan tv-ohjelmissa. Osa yrityksistä on jo ryhtynyt toimenpiteisiin; osa suunnittelee mainosten vetämistä ensi vuoden aikana. Muutama yritys on myös suunnitellut ulottavansa rajoitukset radio-, printti- ja internet-mainontaan.

Liikkeellään ruokajätit yrittänevät hiljentää julkista arvostelua, joka on kohdistunut epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointiin.

Terveellisen ruoan määritelmät vaihtelevat yrityksestä toiseen. Ne kaikki perustuvat kuitenkin USA:n maatalous- ja terveysviranomaisten vuonna 2005 antamiin suosituksiin.

Esimerkiksi General Mills lopettaa Trix-murojen mainostamisen lapsille. Samaan aikaan se kuitenkin jatkaa Cocoa Puffs -murojen mainostamista. Kulhollinen Cocoa Puffseja kun sisältää gramman vähemmän sokeria kuin Trix-annos. Yhtiöt jatkavat myös mainostamista koko perheen tv-ohjelmien, kuten American Idolin, tauoilla. Osa yrityksistä suunnittelee tuotteidensa muokkaamista siten, että ne täyttävät nyt määritellyt rajat.

Mainostajat kuluttivat viime vuonna teollisuuden arvioiden mukaan 900 miljoonaa dollaria mainontaan, joka on räätälöity alle 12-vuotiaita lapsia varten. Better Business Bureaun mukaan ruokajätit edustavat kahta kolmasosaa tuosta summasta.

Suomessa alle 12-vuotiaisiin kohdistuvaa mainontaa on rajoitettu jo aiemmin. Coca-Cola Finlandin viestintäpäällikkö Théa Natri kertoo, että virvoitusjuoma-ala sitoutui jo vuonna 2005 rajoittamaan mainontaa lapsille suunnatuissa tv-ohjelmissa ja muissa medioissa.

Samaa vakuuttaaa myös Suomen McDonald'sin viestintäpäällikkö Heli Ryhänen. Hänen mukaansa USA:n sopimuksella ei ole vaikutusta Suomessa, koska McDonald's ei kohdista mainontaansa Suomessa alle 12-vuotiaille lapsille.

Suomen Unileverin asiakasmarkkinointijohtaja Jyrki Karlsson puolestaan kertoo, ettei yhtiöllä ole tällä hetkellä tuotteita, jotka olisi suunnattu alle 12-vuotiaille lapsille. Suomen Univelever on kuitenkin sitoutunut emoyhtiön periaatteisiin. Mikäli terveellisen elintarvikkeen määritelmät ylittäviä tuotteita lanseerattaisiin, niitä ei mainostettaisi alle 12-vuotiaille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    2. 2

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    3. 3

      Yle: Jättiliitto vaatii naisvaltaisten alojen palkkoihin kuoppakorotusta

    4. 4

      Walking Dead -pelin tehnyt suomalaisyhtiö aikoo listautua pörssiin

    5. 5

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    6. 6

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    7. 7

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    8. 8

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    9. 9

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    10. 10

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    4. 4

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    5. 5

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    6. 6

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    7. 7

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomen Yrittäjien tutkimus: Enemmistö kannattaa paikallista sopimista - ja vastustaa työtä alle minimipalkan

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    11. Näytä lisää