Valikko

Adidas haastaa farkkubrändit

Adidas Nordicin tuore toimitusjohtaja Magnus Rylander haluaa pohjoismaalaisista maailman terveimpiä. Muotiin ja terveyteen panostaminen merkitsee Rylanderin mukaan myös uusia kilpailijoita Adidakselle.
Urheilujätti Adidas jaetaan kahteen tuotemerkkiin, urheiluvaatteisiin keskittyvään Sport Performanceen ja muotiin keskittyvään Styleen.

Adidas Nordicin tuore toimitusjohtaja Magnus Rylander ottaa vastuun yrityksen kahtiajaosta Pohjoismaissa, päätavoitteena on hänen mielestään Adidaksen viestin selkeyttäminen.

– Ideana on tehdä selvä ero kahden merkin välille. Style on yksilöityä muotia, jossa näyttävyys on tärkeää. Performancessa on kyse urheilusta, siinä urheilusuoritus on tärkein, Rylander kertoo.

Style-merkin alle koottavat Adidaksen muotituotemerkit ovat viime vuosina myyneet hyvin ja suosio kasvaa yhä. Tällä hetkellä ne muodostavat noin 20 prosenttia yrityksen liikevaihdosta.

Adidaksen vanhempi logo annetaan Stylelle ja uudempi, 1990-luvulla luotu logo Performancelle.

Muotiin panostaminen merkitsee Rylanderin mukaan myös uusia kilpailijoita Adidakselle.

– Perinteiset urheilumerkit eivät Stylen osalta ole pääkilpailijoitamme. Pikemminkin kilpailemme esimerkiksi farkkumerkkien, kuten Dieselin kanssa. Urheilumerkeistä Puma on muotipuolella meille kovin kilpailija.

Muoti tunkeutuu urheilualalle muutenkin. Saksalainen Pumakin on siirtymässä luksusmerkki Guccin omistavan ranskalaisen muotijätti PPR:n huomiin.

– Urheilualan on muututtava jotenkin, emme ole pysyneet muun vaateteollisuuden kasvun vauhdissa. Ranskalaisen muoti-jätin tulo alalle on mielenkiintoinen käänne, Rylander pohtii.

Ylivoimaisesti tärkeintä uudelle toimitusjohtajalle on urheilu. Suurin haaste uudessa tehtävässä on tehdä pohjoismaalaisista maailman terveimpiä.

– Haluan levittää ilosanomaa liikunnan merkityksestä. Tietysti saamalla ihmiset liikkeelle, onnistumme ehkä myös myymään enemmän tuotteitamme heille. Nämä kulkevat käsi kädessä, Rylander hymyilee.

Muutos on aloitettu omasta pesästä. Adidaksen Pohjoismaiden pääkonttori suljetaan joka perjantai tunniksi, ja koko henkilökunta lähtee juoksu- tai kävelylenkille, näin tehdään myös Suomessa.

Tarkoituksena on lisätä työtehoa ja oppia tuntemaan omia tuotteita. Henkilökunta on ottanut juoksut vastaan myönteisesti.

Juoksuun on panostettu tänä vuonna Adidaksessa laajemminkin. Yritys tarjoaa internetissä ilmaisen juoksuoppaan, Running Coachin, johon on Pohjoismaissa rekisteröitynyt kymmeniä tuhansia käyttäjiä.

Kesän aikana Adidas järjestää juoksukiertueen Pohjoismaissa ja Baltian maissa.

– Meidän on saatava ihmiset käyttämään enemmän aikaa liikuntaan, koska markkinajohtajana käymme kovaa kilpailua kuluttajan ajasta. Kilpailijoitamme ovat näin myös esimerkiksi tietokonepeliyritykset, Rylander selittää.

Rylander on itse huomannut liikunnan merkityksen jo nuorena huippu-urheilijana. Hän voitti vuonna 1992 viisiottelun Ruotsin mestaruuden. Määrätietoisuutta ja selkeitä tavoitteita vaativasta urheilukokemuksesta on hyötyä myös toimitusjohtajan tehtävässä.

– Urheilu on antanut ymmärtämystä tuotteistamme ja tärkeää kokemusta. Tiedän, että mitään oikoteitä ei ole, vaan on tehtävä valtavasti töitä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Omakotitaloissa hintahyppäys pk-seudulla

    6. 6

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      Ekonomisti Italian vaaleista: Marginaali yllättävän iso – voi vaikuttaa markkinaliikkeisiin

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      Mikä on halvin tapa lämmittää talo? Selvitimme eri vaihtoehtojen kuluja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    6. 6

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    7. 7

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    8. 8

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    9. 9

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    10. 10

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää