Valikko

Ollila: Luotettavuus ratkaisee mediakisassa

Median ansaintalogiikka perustuu tulevaisuudessa enemmän luotettavaan brändiin kuin mainosrahoitukseen, arvioi Jorma Ollila Media & Message -tapahtumassa.


Luotettavuus tulee olemaan mediabrändin arvokkaimpia ominaisuuksia tulevaisuudessa, arvioi matkapuhelinyhtiö Nokian ja öljy-yhtiö Shellin hallitusten puheenjohtaja Jorma Ollila.

– Luotettavalla ja brändätyllä medialla on etulyöntiasema, kun ryhdytään rakentamaan kanavaa, jolla on todellista merkitystä ihmisille, jotka hakevat aineksia monipuoliseen maailmankuvaan, sanoi Ollila keskiviikkona audiovisuaalisen alan ammattilaisten yhdistyksen Satu ry:n järjestämässä Media & Message -tapahtumassa Naantalissa.

Ihmisten omaehtoinen sisällöntuotanto uusissa medioissa tulee Ollilan mukaan pakottamaan perinteisen median muuttumaan omaan suuntaansa.

Samalla internetistä tuttu ansaintaongelma kärjistyy: miten saada ihmiset maksamaan mediasisällöstä? Myös medioiden mainosvetoisuus tulee Ollilan kristallipallon mukaan edelleen rapautumaan.

– Luotettavuus yhdistettynä brändiin tulee oleman tulevaisuuden iskusana. Se ei ole vain hienolla mainoskampanjalla tehty brändi, vaan se on luotu pitkäaikaisella työllä, ja avainsana on luotettavuus. Miksi Rupert Murdoch maksoi niin paljon Dow Jonesista? Hän sai Wall Street Journalin ylivoimaisen luotettavan brändin. Siitä kannatti maksaa. Toki hän sai myös Dow Jonesin, mutta minun ymmärtääkseni ensisijainen oli WSJ-brändi ja siihen liitettävä luotettavuus, Ollila arvioi.

Toinen Ollilan esimerkki brändin luotettavuuden merkityksestä tulevaisuuden ansaintalogiikassa on Uusi Suomi. Hänen mielestään Uuden Suomen henkiin herättämiseen internetissä liittyy oivallus.

– Sen luotettavuudella voi olla todellista arvoa, kun luodaan uutta verkkomediaa.

Ollilan visiossa brändin luotettavuus myös ruokkii itse itseään: luotettava brändi myös vetää puoleensa parhaat sisällöntuottajat ja laadukasta sisältöä.

Televisio tulee Ollilan mukaan muuttamaan pitkälti mobiiliksi.

– Se ei tarkoita, etteikö kotiteattereille olisi edelleen kysyntää, en minäkään halua katsoa Tuntematonta sotilasta kännykästä, Ollila sanoi.

Hänen mukaansa tullaan vielä pohtimaan, millaista sisältöä ihmiset haluavat katsella kännykästä. Samalla Ollila peräänkuuluttaa tiiviimpää yhteistyötä sisällöntuottajien ja teknologiateollisuuden välillä. Kansainvälisesti vertailtuna Suomi ei ole asiassa kunnostautunut, vaikka mahdollisuudet olisivat Ollilan mukaan olemassa.

– Nokia on avannut monia ovia, onko niistä sitten kävelty oikea kylki edellä sisään, siitä en ole ihan varma. Yhteistyötä voitaisiin tehdä enemmän ja nöyryyttä tarvittaisiin molemmin puolin, sanoi Ollila.

Perusteesikseen Ollila esitteli ajatuksen, jonka mukaan ihmiset ymmärtävät uutta mediaa paremmin kuin me kuvittelemme. Media-alan tulevaisuuden tienhaarakysymys on Ollilan mielestä, valitaanko tie viihteeseen vai laatuun.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää