Valikko

Merenkululle kaavaillaan lisätukea

Liikenneministeriössä on valmisteltu esitys merenkulun nettopalkkajärjestelmän vakinaistamiseksi ja tuen laajentamiseksi koskemaan Itämeren liikenteeseen katsastettua rannikko- ja saaristoliikennettä.


Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) ei halua puhua yksityiskohdista, mutta sanoo ministeriön katsovan, miten merenkulun tukea voitaisiin hallitusohjelman mukaisesti laajentaa.

– Kyllä meillä tässä työtä on tehty, ja tähän on tarkoitus budjetinkin yhteydessä palata.

Meriliikenteen nettopalkkajärjestelmä ulotettiin vuoden alusta täysimääräisesti matkustaja-aluksiin. Tätä ennen varustamot saivat täydet palautukset ainoastaan rahtiliikenteen työntekijöiden sosiaaliturva-  ja vakuutusmaksuista sekä ennakonpidätyksistä.

Nyt liikenneministeriö laajentaisi nettopalkkajärjestelmän rannikon ja saariston rahti- ja tavaraliikenteeseen. Tukea saisivat muun muassa tankkerit, jotka on miehitetty ja katsastettu Itämeren liikenteeseen, ja joita koskee kansainvälinen kilpailu.

– Uudistus ottaa merenkulun bisneksen logiikan paremmin huomioon, Varustamoyhdistyksen toimitusjohtaja Mika Nykänen kiittelee virkamiestyönä valmisteltua ehdotusta.

Esimerkiksi öljy-yhtiö Neste Oil käyttää liikenteessään Ruotsin lipun alla olevia tankkereita, koska se pystyy hyödyntämään Ruotsista saatavat tuet.

Valtiolle nettopalkkajärjestelmän laajennus maksaisi liikenneministeriön laskelmien mukaan vajaa kolme miljoonaa euroa. Valtiovarainministeriölle tämäkin on liikaa. Tukien yhteismääräksi tulisi vajaa 95 miljoonaa euroa.

Ehdotus ei kuitenkaan hierrä vain rahaministeriötä. Kauppa-alusluettelon uudistamisehdotus ei kaikilta osin tyydytä myöskään varustamoalaa.

Mika Nykäsen mukaan kielteinen yllätys oli ehdotukseen sisältyvä viiden prosentin tukikatto vakuutusmaksuille.

– Leikkurilla on varsin pieni fiskaalinen vaikutus valtiolle, mutta selvä tukea leikkaava vaikutus varustamoille.

Myös nettopalkkajärjestelmän laajennus jää varustamoyhdistyksen mukaan liian kapeaksi. Nykäsen mukaan myös offshoretoiminta olisi ehdottomasti saatava tuen piiriin, sillä kyseessä on kasvava bisnes.

Hän ihmettelee, onko järkevää seisottaa esimerkiksi Finstashipin monitoimimurtajia kahdeksan kuukautta laiturissa, kun alusten kilpailuedellytysten parantaminen laajentaisi niiden käyttömahdollisuuksia.

Myös hinauksiin erikoistuneilla pienvarustamoilla on Nykäsen mukaan hyvät kasvumahdollisuudet kunhan vain niiden kilpailukyvystä huolehditaan.

– Esimerkiksi turkulainen Alfons Håkans on taitavasti kehittänyt omaa liiketoimintaansa.

Ala toivoo tukea myös miehistövaihdoksille kansainvälisillä vesillä. Nykäsen mukaan kustannukset ovat kovat, kun miehistöä joudutaan lennättämään Suomesta vaikkapa Rotterdamin satamaan laivalle, joka lähtee seilaamaan kohti New Yorkia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    5. 5

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    6. 6

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    9. 9

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    8. 8

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää