Valikko

Asiakaspalvelun inho kalvaa kuluttajansuojaa

Kuluttajavirastoon tulee säännöllisesti ilmoituksia yritysten asiakaspalvelun epäkohdista. Tyypillisissä tapauksissa asiakaspalvelu ei reagoi kuluttajan puhelinsoittoihin ja sähköposteihin mitenkään tai asiakaspalveluun ei saa lainkaan yhteyttä.
Operaattoreiden puhelinpalvelun ongelmat ovat oma ryhmänsä. Kuluttajavirastoon tulleiden yhteydenottojen perusteella näyttää kuitenkin siltä, että asiakaspalvelua hoidetaan toisinaan riittämättömin resurssein muissakin yrityksissä. Ilmoituksissa kerrotaan esimerkiksi lentoyhtiöstä, jonka asiakaspalvelusta ei ole saanut lainkaan apua kadonneiden matkatavaroiden jäljittämiseen.

Digiboksin maahantuojalta ei ole tullut minkäänlaista vastausta tallennuksen ja tekstityksen ongelmista. Postimyyntiyritys ei puolestaan kerro, miksi asiakkaan tilaama ja verkkopankissa etukäteen maksama tuote ei vieläkään ole saapunut, virasto poimii esimerkkejä.

- Hyvä asiakaspalvelu on olennainen osa hyvää kuluttajansuojaa. Jos asiakaspalvelu ei toimi, asiakas ei pysty käyttämään hänelle itsestään selvästi kuuluvia perusoikeuksia, kuten oikaisemaan laskussa mahdollisti ollutta virhettä tai saamaan viallisen tuotteen takuukorjaukseen, toteaa johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Sprint Nextel varoittava esimerkki

Kuluttajavirasto on huolissaan siitä, että yritykset alkavat pitää asiakaspalvelua entistä enemmän ylimääräisenä ja kannattamattomana riesana. Ääriesimerkkinä voidaan viraston mukaan pitää yhdysvaltalaista Sprint Nextel -teleoperaattoriyhtiötä, joka irtisanoo asiakaspalveluun liian usein soittelevien asiakkaiden sopimukset.

- Yritysten on pidettävä huolta asiakkaistaan myös sen jälkeen, kun heidät on saatu hankittua asiakkaiksi. Toimiva asiakaspalvelu pitäisi nähdä kilpailuetuna, jonka avulla voidaan edistää kuluttajien luottamusta yrityksen toimintaan, huomauttaa Anja Peltonen.

- Yritykset venyttävät toisinaan asiakkaiden sietokykyä kohtuuttomastikin, mutta eivät itse välttämättä ole valmiita minkäänlaisiin joustoihin asiakkaiden suuntaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    10. 10

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää