Valikko

Yritykset mokaavat asiakaspalvelussa

Välinpitämättömyys asiakkaista ja pitkät jonot nakertavat kuluttajansuojaa, kerrotaan Kuluttajavirastosta. Tyypillisissä tapauksissa asiakaspalvelu ei reagoi kuluttajan puhelinsoittoihin ja sähköposteihin mitenkään tai asiakaspalveluun ei saa lainkaan yhteyttä.
Kuluttajavirastoon tulee säännöllisesti ilmoituksia yritysten asiakaspalvelun epäkohdista. Yhteydenottojen perusteella asiakaspalvelua hoidetaan toisinaan riittämättömin resurssein yrityksissä.

Ilmoituksissa kerrotaan esimerkiksi lentoyhtiöstä, jonka  asiakaspalvelusta ei ole saanut lainkaan apua kadonneiden matkatavaroiden jäljittämiseen.

Digiboksin maahantuojalta ei ole tullut minkäänlaista vastausta tallennuksen ja tekstityksen ongelmista. Postimyyntiyritys ei puolestaan kerro, miksi asiakkaan tilaama ja verkkopankissa etukäteen maksama tuote ei vieläkään ole saapunut.

– Hyvä asiakaspalvelu on olennainen osa hyvää kuluttajansuojaa. Jos asiakaspalvelu ei toimi, asiakas ei pysty käyttämään hänelle itsestään selvästi kuuluvia perusoikeuksia, kuten oikaisemaan laskussa mahdollisti ollutta virhettä tai saamaan viallisen tuotteen takuukorjaukseen, sanoo johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Kuluttajavirasto on huolissaan siitä, että yritykset alkavat pitää asiakaspalvelua entistä enemmän ylimääräisenä ja kannattamattomana riesana.

Ääriesimerkkinä Peltonen pitää yhdysvaltalaista Sprint Nextel -teleoperaattoriyhtiötä, joka irtisanoo asiakaspalveluun liian usein soittelevien asiakkaiden sopimukset.

– Yritysten on pidettävä huolta asiakkaistaan myös sen jälkeen, kun heidät on saatu hankittua asiakkaiksi. Toimiva asiakaspalvelu pitäisi nähdä kilpailuetuna, jonka avulla voidaan edistää kuluttajien luottamusta yrityksen toimintaan, huomauttaa Anja Peltonen.

Asiakaspalvelun ongelmia Kuluttajavirasto pitää yhtenä esimerkkinä kuluttajien ja yritysten välisestä epätasapainosta markkinoilla. 

– Yritykset venyttävät toisinaan asiakkaiden sietokykyä kohtuuttomasti, mutta eivät itse välttämättä ole valmiita minkäänlaisiin joustoihin asiakkaiden suuntaan, Anja Peltonen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    3. 3

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    4. 4

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – hälveneekö häpeä?

    5. 5

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    8. 8

      Piilotteli miljoonia ja vaati rangaistuksia veronkierrosta – Ranskan entinen budjettiministeri vankilaan

    9. 9

      Nesteen osake niiasi Trumpin johtajavalinnan jälkeen

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    8. 8

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    9. 9

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    10. 10

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää