Valikko

Elämysbisnes kasvoi aikuiseksi

Kovassa kasvussa oleva aktiivimarkkinointi saa ihmiset hyväksymään markkinoinnin kohteena olemisen, sanovat markkinointitoimisto Pulpin Kari Haapalainen ja Antti Asumaa.


Elävä markkinointi. Aktiivimarkkinointi. Tapahtumamarkkinointi.

Nimiä on yhtä paljon kuin tekijöitä, eikä yksikään elämyksellisen markkinoinnin toimisto halua samaan lokeroon toisen kanssa.

Strategiset suunnittelijat vierastavat etenkin tapahtumamarkkinoinnin leimaa, sillä nimeä "käyttävät jo kesäjuhlien kanoottiyrittäjätkin".

– Tapahtumamarkkinointi kuuluu menneisyyteen. Olemme suunnittelutoimisto, ja menetelmät ovat toissijaisia, sanoo elävän markkinoinnin yritykseksi julistautuvan Louderin toimitusjohtaja Juha Aalto.

Tapahtumiin suurtenkin brändiviestien jalkautus silti kiteytyy. Niissä asiakas voi kokea sellaista, josta haluaa kertoa muillekin.

– Kehitämme ideoita, joista kerrotaan eteenpäin. Riittävän hyvä projekti on uutinen itsessään ja mediakin kiinnostuu siitä, Aalto luonnehtii.

Aalto puhuu taktisesta PR:stä. Menestyksiin kuuluu uutuusauto Qashqain lanseeraus. Viihteen monitoimimiehen P. Diddyn isännöimät bileet pääsivät etusivulle asti.

Rautatientorilla pidetty Monkey Speedway -kilpailu puolestaan päätyi Al-Jazeeran urheilulähetykseen.

Kuluttajat ovat todella valveutuneita ja haistavat palaneen käryn äkkiä, toteaa konseptisuunnittelija Antti Asumaa kokemuksellista markkinointia tekevästä Pulpista. Siksi tapahtumassa täytyy olla hauskaa sisältöä tai ainakin hyvä ja osallistava tarjous.

– Aktiivimarkkinointi saa ihmiset hyväksymään markkinoinnin kohteena olemisen.

Mediatulvasta erottautumiselle ei ole vakiintuneita mittareita, vaikka numerot ja tulokset ovatkin tilaajille yhä tärkeämpiä. Niinpä alalla lasketaan kontaktihintojen lisäksi tapahtumien osallistujia, uutuusautolle saatuja koeajoja tai vaikka jaettujen näytteiden määriä.

Kontaktien "laatu ja syvyys" ovat Asumaan mielestä olennaisimpia mittareita. Loppukädessä aktiivimarkkinoinninkin teho mitataan myynnissä ja tuloksessa.

Mainostoimistot ovat luopumassa takavuosina perustamistaan aktiivisen markkinoinnin yksiköistä kannattavuusongelmien vuoksi. Alan kasvu on ruokkinut itsenäisiä ja verkottuneita yrityksiä, joita on nyt paljon.

Kilpailu on kovaa ja jokainen kampanja on neuvoteltava erikseen, Asumaa harmittelee.

– Meille on ihan sama, olemmeko jonkun mainostoimiston alla, sivulla, yläpuolella tai vaikka etuviistossa, toteaa puolestaan Louderin Aalto.

Pulp ja Louder suunnittelevat tempaukset itse tai yhdessä asiakkaan ja mainostoimiston kanssa. Louder ei toteuta tapahtumia itse vaan ostaa toteutukset muilta toimistoilta, jotka sitten hankkivat promoottoreita jalkauttamaan valmiita ideoita.

Sääntöjen kanssa on oltava tarkkana, sillä mieleenpainuvuutta tavoittelevat tempaukset liikkuvat usein sallitun ja kielletyn rajoilla.

Suomen Syöpäyhdistyksen tupakanvastainen kampanja sai porttikiellon kauppakeskus Itäkeskukseen. Vaaleanpunaisen hauta-arkun ympärille rakennettu konsepti oli kauppakeskuksen mielestä turhan raflaava.

– Huomioarvon hakeminen keinolla millä hyvänsä ei kuulu filosofiaamme, Asumaa sanoo.

Kummisetä-konsolipeliä varten Pulp tosin toteutti kampanjan, jota Asumaa kertoo joutuneensa kommentoimaan mainonnan eettisyyttä koskevassa keskustelussa.

Helsinkiläistaksien takakonteista roikkuvat tekokädet olivat liikaa myös poliiseille, joiden mielestä hätkähdyttävyys vaaransi liikenneturvallisuutta.

Lisää elämysmarkkinoinnista tämän päivän Taloussanomien Markkinointi-teemassa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Euromaat sopivat Kreikan velkahelpotusten toimeenpanosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    8. 8

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    9. 9

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää