Elämysbisnes kasvoi aikuiseksi

Kovassa kasvussa oleva aktiivimarkkinointi saa ihmiset hyväksymään markkinoinnin kohteena olemisen, sanovat markkinointitoimisto Pulpin Kari Haapalainen ja Antti Asumaa.


Elävä markkinointi. Aktiivimarkkinointi. Tapahtumamarkkinointi.

Nimiä on yhtä paljon kuin tekijöitä, eikä yksikään elämyksellisen markkinoinnin toimisto halua samaan lokeroon toisen kanssa.

Strategiset suunnittelijat vierastavat etenkin tapahtumamarkkinoinnin leimaa, sillä nimeä "käyttävät jo kesäjuhlien kanoottiyrittäjätkin".

– Tapahtumamarkkinointi kuuluu menneisyyteen. Olemme suunnittelutoimisto, ja menetelmät ovat toissijaisia, sanoo elävän markkinoinnin yritykseksi julistautuvan Louderin toimitusjohtaja Juha Aalto.

Tapahtumiin suurtenkin brändiviestien jalkautus silti kiteytyy. Niissä asiakas voi kokea sellaista, josta haluaa kertoa muillekin.

– Kehitämme ideoita, joista kerrotaan eteenpäin. Riittävän hyvä projekti on uutinen itsessään ja mediakin kiinnostuu siitä, Aalto luonnehtii.

Aalto puhuu taktisesta PR:stä. Menestyksiin kuuluu uutuusauto Qashqain lanseeraus. Viihteen monitoimimiehen P. Diddyn isännöimät bileet pääsivät etusivulle asti.

Rautatientorilla pidetty Monkey Speedway -kilpailu puolestaan päätyi Al-Jazeeran urheilulähetykseen.

Kuluttajat ovat todella valveutuneita ja haistavat palaneen käryn äkkiä, toteaa konseptisuunnittelija Antti Asumaa kokemuksellista markkinointia tekevästä Pulpista. Siksi tapahtumassa täytyy olla hauskaa sisältöä tai ainakin hyvä ja osallistava tarjous.

– Aktiivimarkkinointi saa ihmiset hyväksymään markkinoinnin kohteena olemisen.

Mediatulvasta erottautumiselle ei ole vakiintuneita mittareita, vaikka numerot ja tulokset ovatkin tilaajille yhä tärkeämpiä. Niinpä alalla lasketaan kontaktihintojen lisäksi tapahtumien osallistujia, uutuusautolle saatuja koeajoja tai vaikka jaettujen näytteiden määriä.

Kontaktien "laatu ja syvyys" ovat Asumaan mielestä olennaisimpia mittareita. Loppukädessä aktiivimarkkinoinninkin teho mitataan myynnissä ja tuloksessa.

Mainostoimistot ovat luopumassa takavuosina perustamistaan aktiivisen markkinoinnin yksiköistä kannattavuusongelmien vuoksi. Alan kasvu on ruokkinut itsenäisiä ja verkottuneita yrityksiä, joita on nyt paljon.

Kilpailu on kovaa ja jokainen kampanja on neuvoteltava erikseen, Asumaa harmittelee.

– Meille on ihan sama, olemmeko jonkun mainostoimiston alla, sivulla, yläpuolella tai vaikka etuviistossa, toteaa puolestaan Louderin Aalto.

Pulp ja Louder suunnittelevat tempaukset itse tai yhdessä asiakkaan ja mainostoimiston kanssa. Louder ei toteuta tapahtumia itse vaan ostaa toteutukset muilta toimistoilta, jotka sitten hankkivat promoottoreita jalkauttamaan valmiita ideoita.

Sääntöjen kanssa on oltava tarkkana, sillä mieleenpainuvuutta tavoittelevat tempaukset liikkuvat usein sallitun ja kielletyn rajoilla.

Suomen Syöpäyhdistyksen tupakanvastainen kampanja sai porttikiellon kauppakeskus Itäkeskukseen. Vaaleanpunaisen hauta-arkun ympärille rakennettu konsepti oli kauppakeskuksen mielestä turhan raflaava.

– Huomioarvon hakeminen keinolla millä hyvänsä ei kuulu filosofiaamme, Asumaa sanoo.

Kummisetä-konsolipeliä varten Pulp tosin toteutti kampanjan, jota Asumaa kertoo joutuneensa kommentoimaan mainonnan eettisyyttä koskevassa keskustelussa.

Helsinkiläistaksien takakonteista roikkuvat tekokädet olivat liikaa myös poliiseille, joiden mielestä hätkähdyttävyys vaaransi liikenneturvallisuutta.

Lisää elämysmarkkinoinnista tämän päivän Taloussanomien Markkinointi-teemassa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    2. 2

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    6. 6

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    9. 9

      Markkinoiden Ranska-hermoilu helpotti hieman

    10. 10

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    5. 5

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    6. 6

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    7. 7

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    8. 8

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    9. 9

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    10. 10

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää