Kolumni: Suomalainen vientituote

Suomalaisesta markkinointiosaamisesta tulee tiennäyttäjä maailmalla. Sitä kuunnellaan, sitä kysytään ja sen arvo tunnetaan kaikkialla. Näinkö unta?


Ei, en nähnyt. Otan tietoisen riskin, että väitteeni suomalaisen markkinointiosaamisen viennistä leimataan loppukesän harhaksi tai mielenhäiriöksi. Väitän ihan tosissani, että meillä on tuohon hyvät mahdollisuudet.

Markkinoinnin kehitystä on ohjannut voimakkaasti välineiden kehitys. Välineet, mediat, ovat kehittäneet myös sisällön tekemistä ja muuttaneet markkinoinnin kulttuuria.

Kulttuurin muutos on ollut niin voimakas, että pääministeri Matti Vanhasen julkiseksi muuttuneen kokemuksen jälkeen parinmuodostuskin on muuttunut entistä enemmän sähköiseksi suoramarkkinoinniksi.

Kulttuurin muutos ei ole kuitenkaan muuttanut markkinoinnin sisällön tekemistä niin paljon, että suomalaisilla olisi realistisia mahdollisuuksia valloittaa maailmaa mainonnan luovilla toteutuksilla.

Toivon tietenkin olevani väärässä.

Median muutokset ovat kuitenkin vaikeuttaneet markkinoinnin johtamista yrityksissä. Kun brändiviestit elävät omaa elämäänsä erilaisissa yhteisöissä, hyvätkään arvaukset markkinoinnin toimivuudesta eivät enää riitä.

Markkinoinnin moninaisuuden ja hallitsemattomuuden vuoksi sen tehon mittaaminen ja tuottojen seuraaminen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä on entistä tärkeämpää. Kun markkinoinnin tehoa mitataan systemaattisesti, pystytään pirstaleinenkin kokonaisuus hallitsemaan paremmin. Ainakin sitä on helpompi ohjata ja johtaa.

Olisitko itse valmis maksamaan siitä, että tuntisit asiakkaasi ja heidän motiivinsa kilpailijoita paremmin? Mitä tekisit sillä tiedolla?

Tiedosta ei kannata maksaa, ellei sitä voi hyödyntää. Tietäisitkö, miten mitata investointisi tuottoa?

Markkinoinnin ammattilaiset maailmalla ovat valmiit maksamaan markkinointinsa kehittämisestä.
Jos suomalaiset eivät olekaan menestyneet luovassa mainonnan suunnittelussa, väitän, että markkinoinnin tehon ja mittareiden luomisessa meillä on siihen mahdollisuudet.

Suomessa on osaamista, kykyä ja halua kehittää markkinoinnin mittareita. Niiden seuraaminen taas on edellytys markkinoinnin systemaattiselle kehittämiselle.

Yhteen hiileen puhaltaminen markkinoinnin tehon mittaamiseksi luo erinomaisen pohjan sekä suomalaisten yritysten että markkinointiosaamisen viennille.

Ja sillä osaamisella on kysyntää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    5. 5

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    6. 6

      Jarmon, 55, lähi-Siwa joutui lakkautuslistalle – ”Voi kehveli, tämä oli paras kauppa”

    7. 7

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    8. 8

      Tulli epäilee suomalaisyritystä törkeästä talousrikoksesta – maksamattomia veroja yli kaksi miljoonaa euroa

    9. 9

      Pörssiviikko päättyi miinuksella – Stockmannilla vahva nousupäivä

    10. 10

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    4. 4

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    7. 7

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    8. 8

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    9. 9

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    10. 10

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää