Valikko

Mainossyksy näyttää selkeältä

Hyvältä näyttää. Vire on myönteinen. Odotukset ovat korkealla. Taloussanomien haastattelemat median ja markkinoinnin ammattilaiset ennustavat kuin yhdestä suusta hyvää loppuvuotta mainonnan suunnittelijoille ja mediatilan myyjille.
Tammi–heinäkuussa mediamainonnan määrä kasvoi TNS Gallupin mukaan 6,5 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, eivätkä alan asiantuntijat usko tahdin siitä ainakaan merkittävästi hidastuvan.

Osa alkuvuoden kasvusta tosin on eduskuntavaalien perua, muistuttaa mediatoimisto PMI:n toimitusjohtaja Annukka Kivikari. Ilman vaalimainontaa tammi–heinäkuun kasvu oli 5,1 prosenttia. Kivikari veikkaa myös koko vuoden kasvuprosentin päätyvän viiden prosentin tuntumaan.

Muiden asiantuntijoiden ennusteet koko vuoden kasvuprosentiksi vaihtelevat neljästä prosentista kahdeksaan prosenttiin.

Varovaisinta linjaa vetää mediatoimisto MediaComin toimitusjohtaja Bengt Lindström, optimistin on Valion brändijohtaja Hanna Hiekkamies.

– Koko vuonna kasvua tulee 7–8 prosenttia. Osa siitä on tietysti inflaatiokorotusta, mutta osa ihan todellista kasvua, Hiekkamies sanoo.

Hänen kasvuarvionsa perustuu mediatilan ostajilta tulleisiin terveisiin.

– Medioissa on tuntunut olevan tunkua, kun olemme hakeneet kampanjatilaa.

Vähintään alkuvuoden tasoiseen kasvuun uskoo myös suurimpien sanomalehtien ilmoitustilaa kauppaavan Kärkimedian markkinointijohtaja Jukka Kohonen.

– Nyt näyttää parin laahaavan vuoden jälkeen taas hyvältä. Tämä vuosi on kuitannut niitä kasvuodotuksia, jotka ovat parina edellisenä vuotena jääneet toteutumatta.

Kohonen perustaa optimisminsa muun muassa Tilastokeskuksen heinäkuiseen kuluttajabarometriin, jonka mukaan kuluttajien luottamus talouteen on poikkeuksellisen vahva.

– Kotitalouksien kulutusinto jatkuu kovana, samoin kilpailu niiden euroista, Kohonen päättelee.

Viime viikkojen levottomuus maailman pörsseissä ei Kohosta eikä muuta markkinointiväkeä suuremmin huoleta.

– Tuskinpa pörssinotkahdukset vaikuttavat enää loppuvuonna. Suomen talous on stabiili, toteaa esimerkiksi MediaComin Lindström.

– Tietysti ihmisiä puhuttaa tämä Jenkeistä lähtenyt epävarmuus, joka on tarttunut pörssiin Suomessakin. Reaalitalouden puolella se näkyy kuitenkin vasta paljon myöhemmin eikä vaikuta ainakaan heti mediamainonnan panostuksiin, uskoo mainostoimisto Familyn toimitusjohtaja Markus Einiö.

Mediaryhmistä kasvuodotukset kohdistuvat tuttuun tapaan etenkin verkkoon. MediaComin Lindström ennakoi kasvua etenkin hakukonemainonnalle. Myös verkkokaupan kasvu luo hänen mukaansa painetta verkkomainontaan.

– Toisaalta on vaikea sanoa, mistä ihmiset saavat impulssin mennä ostamaan esimerkiksi lentolippuja netistä. Usein se tulee muista medioista, ei niinkään verkosta, Lindström sanoo.

Television puolella hämminkiä aiheuttavat elo–syyskuun vaihteessa koittava digiaika sekä monet uudet maksulliset kanavat.

– Ne voivat syödä mainosrahoitteisen puolen katsojaosuuksia, miettii Kärkimedian Kohonen.

Nelosen markkinointijohtaja Hans Edin näkee toisin.

– Maksullisten kanavien potentiaalinen katsojakunta on niin paljon pienempi, ettei maksukanavien lisääntyminen vaikuta ilmaiskanaviin. Nyt on jo nähty, että suurin osa katsojista jakautuu ilmaiskanaville, Edin vakuuttaa.

Isoista mainosmedioista parhaimpaan kasvuun ovat alkuvuonna yltäneet tilattavat sanomalehdet. Sanomalehtimainontaan käytettiin tammi–heinäkuussa 7,2 prosenttia enemmän euroja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Tämä luonnollisesti ilahduttaa Kärkimedian Kohosta.

– Se, että jo moneen kertaan haudattu mediaryhmä pärjääkin niin hyvin, on ollut yllätys monelle, jopa meille itsellemme, Kohonen myöntää.

Muutokset mediaryhmien suhteissa ovat perinteisesti osittain tulosta eri toimialojen panostusten lisääntymisestä tai pienenemisestä, muistuttaa PMI:n Kivikari.

– Esimerkiksi rekrytointi ja kaupan mainonta ovat perinteisesti kasvattaneet sanomalehtien osuutta. Näillä aloilla on ollut kasvua tänä vuonna, Kivikari huomauttaa.

Lue lisää loppuvuoden mainosnäkymistä tämän päivän Taloussanomista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    3. 3

      Kuka eläkemuutoksen maksaisi? ”Kaikki tulevat sukupolvet häviäisivät”

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      Vapaakauppasopimuksen hyötyjä ”merkittävästi liioiteltu” – valiokunta tyrmäsi

    6. 6

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    7. 7

      Bensa halpeni ja diesel kallistui

    8. 8

      ISTV:n Nobel-studio: Tällaiset juhlat Bengt Holmströmiä odottavat Tukholmassa

    9. 9

      ”En voi uskoa sellaiseen elämään, jossa ihmiset ovat syrjäytettyjä” – nobelisti Holmström haluaa ihmiset töihin

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    8. 8

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää