Mainossyksy näyttää selkeältä

Hyvältä näyttää. Vire on myönteinen. Odotukset ovat korkealla. Taloussanomien haastattelemat median ja markkinoinnin ammattilaiset ennustavat kuin yhdestä suusta hyvää loppuvuotta mainonnan suunnittelijoille ja mediatilan myyjille.
Tammi–heinäkuussa mediamainonnan määrä kasvoi TNS Gallupin mukaan 6,5 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, eivätkä alan asiantuntijat usko tahdin siitä ainakaan merkittävästi hidastuvan.

Osa alkuvuoden kasvusta tosin on eduskuntavaalien perua, muistuttaa mediatoimisto PMI:n toimitusjohtaja Annukka Kivikari. Ilman vaalimainontaa tammi–heinäkuun kasvu oli 5,1 prosenttia. Kivikari veikkaa myös koko vuoden kasvuprosentin päätyvän viiden prosentin tuntumaan.

Muiden asiantuntijoiden ennusteet koko vuoden kasvuprosentiksi vaihtelevat neljästä prosentista kahdeksaan prosenttiin.

Varovaisinta linjaa vetää mediatoimisto MediaComin toimitusjohtaja Bengt Lindström, optimistin on Valion brändijohtaja Hanna Hiekkamies.

– Koko vuonna kasvua tulee 7–8 prosenttia. Osa siitä on tietysti inflaatiokorotusta, mutta osa ihan todellista kasvua, Hiekkamies sanoo.

Hänen kasvuarvionsa perustuu mediatilan ostajilta tulleisiin terveisiin.

– Medioissa on tuntunut olevan tunkua, kun olemme hakeneet kampanjatilaa.

Vähintään alkuvuoden tasoiseen kasvuun uskoo myös suurimpien sanomalehtien ilmoitustilaa kauppaavan Kärkimedian markkinointijohtaja Jukka Kohonen.

– Nyt näyttää parin laahaavan vuoden jälkeen taas hyvältä. Tämä vuosi on kuitannut niitä kasvuodotuksia, jotka ovat parina edellisenä vuotena jääneet toteutumatta.

Kohonen perustaa optimisminsa muun muassa Tilastokeskuksen heinäkuiseen kuluttajabarometriin, jonka mukaan kuluttajien luottamus talouteen on poikkeuksellisen vahva.

– Kotitalouksien kulutusinto jatkuu kovana, samoin kilpailu niiden euroista, Kohonen päättelee.

Viime viikkojen levottomuus maailman pörsseissä ei Kohosta eikä muuta markkinointiväkeä suuremmin huoleta.

– Tuskinpa pörssinotkahdukset vaikuttavat enää loppuvuonna. Suomen talous on stabiili, toteaa esimerkiksi MediaComin Lindström.

– Tietysti ihmisiä puhuttaa tämä Jenkeistä lähtenyt epävarmuus, joka on tarttunut pörssiin Suomessakin. Reaalitalouden puolella se näkyy kuitenkin vasta paljon myöhemmin eikä vaikuta ainakaan heti mediamainonnan panostuksiin, uskoo mainostoimisto Familyn toimitusjohtaja Markus Einiö.

Mediaryhmistä kasvuodotukset kohdistuvat tuttuun tapaan etenkin verkkoon. MediaComin Lindström ennakoi kasvua etenkin hakukonemainonnalle. Myös verkkokaupan kasvu luo hänen mukaansa painetta verkkomainontaan.

– Toisaalta on vaikea sanoa, mistä ihmiset saavat impulssin mennä ostamaan esimerkiksi lentolippuja netistä. Usein se tulee muista medioista, ei niinkään verkosta, Lindström sanoo.

Television puolella hämminkiä aiheuttavat elo–syyskuun vaihteessa koittava digiaika sekä monet uudet maksulliset kanavat.

– Ne voivat syödä mainosrahoitteisen puolen katsojaosuuksia, miettii Kärkimedian Kohonen.

Nelosen markkinointijohtaja Hans Edin näkee toisin.

– Maksullisten kanavien potentiaalinen katsojakunta on niin paljon pienempi, ettei maksukanavien lisääntyminen vaikuta ilmaiskanaviin. Nyt on jo nähty, että suurin osa katsojista jakautuu ilmaiskanaville, Edin vakuuttaa.

Isoista mainosmedioista parhaimpaan kasvuun ovat alkuvuonna yltäneet tilattavat sanomalehdet. Sanomalehtimainontaan käytettiin tammi–heinäkuussa 7,2 prosenttia enemmän euroja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Tämä luonnollisesti ilahduttaa Kärkimedian Kohosta.

– Se, että jo moneen kertaan haudattu mediaryhmä pärjääkin niin hyvin, on ollut yllätys monelle, jopa meille itsellemme, Kohonen myöntää.

Muutokset mediaryhmien suhteissa ovat perinteisesti osittain tulosta eri toimialojen panostusten lisääntymisestä tai pienenemisestä, muistuttaa PMI:n Kivikari.

– Esimerkiksi rekrytointi ja kaupan mainonta ovat perinteisesti kasvattaneet sanomalehtien osuutta. Näillä aloilla on ollut kasvua tänä vuonna, Kivikari huomauttaa.

Lue lisää loppuvuoden mainosnäkymistä tämän päivän Taloussanomista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    2. 2

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    6. 6

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    7. 7

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    8. 8

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    5. 5

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    6. 6

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    10. 10

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää