Kolumni: Lihayhtiöt unohtivat asiakkaan

Mitä väliä sillä on, mitä asiakas haluaa. Ei mitään. Ottakoon, mitä me tarjoamme. Näin tuntuu tuumivan suomalainen lihateollisuus, kun kyse on geenirehun käytöstä lihantuotannossa.
Ihan niin kuin ravintoloissa ja rautakaupoissa ennen vanhaan. Lihayhtiöt ovat päättäneet, että asiakas on pääsääntöisesti väärässä. Tyhmä ja vanhakantainen, kun kammoksuu geenimuuntelua ja vaatii siitä vieläpä tietoa ruokapakkauksiin.

Tämä on ainakin se viesti, joka lihateollisuudelta on tähän mennessä välittynyt. Jyrkkä ei.

Hei haloo! Näinkö puhuvat yhtiöt, jotka ovat mitä suurimmassa määrin kuluttajabisneksessä? Ihan kuin olisi unohtunut, kenelle sitä Sinistä lenkkiä tehdään.

Lihateollisuudella on nyt palikat pahasti hukassa.

Lihajättien pitäisi tajuta, että kyse ei ole nyt siitä, ovatko gmo-tuotteet terveydelle haitallisia vai ei. Eikä kyse ole siitäkään, onko geenirehun käytön merkitseminen tarpeellista vai mahdotonta. Vaan kyse on siitä, että kuluttaja on kuningas eikä häntä pidä halveksua.

Nyt ei ole puhettakaan siitä, että yritettäisiin edes kuunnella kuluttajien huolta ja ottaa se vakavasti. Eiväthän kuluttajat ihan vaan ilkeyttään merkintöjä vaadi.

Pohjanoteerauksen heitti HKScanin toimitusjohtaja Kai Seikku, jonka mielestä nyt virinnyt suomalainen keskustelu geenirehun käytöstä on auttamattoman jälkijättöistä. Seikun mukaan tuo keskustelu käytiin muualla Euroopassa jo muutama vuosi sitten (Taloussanomat 15.8.). Eli pitäkää suunne kiinni, turha edes puhua.

Se on kuulkaa vaan niin, että ilman kuluttajia ei ole bisnestäkään. Kuluttajien mielipiteiden halveksunta on elintarviketeollisuuden kaltaisessa mielikuvabisneksessä varsin lyhytnäköistä.

Entisenä mainosmiehenä ja markkinoinnin ammattilaisena Seikun jos kenen kuvittelisi ymmärtävän millaisessa bisneksessä HK:kin toimii ja miten tärkeää on aistia kuluttajien mielenliikkeitä. Eivät nämä samat yhtiöt kai muuten teettäisi jatkuvasti kalliita markkinatutkimuksia kuluttajien mielihaluja syynätäkseen.

Nyt erinäiset gallupit kertovat, että puolet kansasta ei hyväksy lainkaan muuntogeenisen rehun käyttöä ja valtaosa vaatii gm-rehun käytöstä merkinnän ruokapakkaukseen.

Lihayhtiöissä olisikin nyt tilaa kriisiviestinnälle. Brändiasiantuntijoiden mukaan avoimuus ja tunnustaminen ovat pahassa paikassa valttia ja voivat jopa kasvattaa kuluttajien luottamusta yritykseen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    6. 6

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    7. 7

      Ikea pahoittelee mokaansa – israelilaiskatalogi esittelee kotia ilman naisia ja tyttöjä

    8. 8

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää