Valikko

Kolumni: Lihayhtiöt unohtivat asiakkaan

Mitä väliä sillä on, mitä asiakas haluaa. Ei mitään. Ottakoon, mitä me tarjoamme. Näin tuntuu tuumivan suomalainen lihateollisuus, kun kyse on geenirehun käytöstä lihantuotannossa.
Ihan niin kuin ravintoloissa ja rautakaupoissa ennen vanhaan. Lihayhtiöt ovat päättäneet, että asiakas on pääsääntöisesti väärässä. Tyhmä ja vanhakantainen, kun kammoksuu geenimuuntelua ja vaatii siitä vieläpä tietoa ruokapakkauksiin.

Tämä on ainakin se viesti, joka lihateollisuudelta on tähän mennessä välittynyt. Jyrkkä ei.

Hei haloo! Näinkö puhuvat yhtiöt, jotka ovat mitä suurimmassa määrin kuluttajabisneksessä? Ihan kuin olisi unohtunut, kenelle sitä Sinistä lenkkiä tehdään.

Lihateollisuudella on nyt palikat pahasti hukassa.

Lihajättien pitäisi tajuta, että kyse ei ole nyt siitä, ovatko gmo-tuotteet terveydelle haitallisia vai ei. Eikä kyse ole siitäkään, onko geenirehun käytön merkitseminen tarpeellista vai mahdotonta. Vaan kyse on siitä, että kuluttaja on kuningas eikä häntä pidä halveksua.

Nyt ei ole puhettakaan siitä, että yritettäisiin edes kuunnella kuluttajien huolta ja ottaa se vakavasti. Eiväthän kuluttajat ihan vaan ilkeyttään merkintöjä vaadi.

Pohjanoteerauksen heitti HKScanin toimitusjohtaja Kai Seikku, jonka mielestä nyt virinnyt suomalainen keskustelu geenirehun käytöstä on auttamattoman jälkijättöistä. Seikun mukaan tuo keskustelu käytiin muualla Euroopassa jo muutama vuosi sitten (Taloussanomat 15.8.). Eli pitäkää suunne kiinni, turha edes puhua.

Se on kuulkaa vaan niin, että ilman kuluttajia ei ole bisnestäkään. Kuluttajien mielipiteiden halveksunta on elintarviketeollisuuden kaltaisessa mielikuvabisneksessä varsin lyhytnäköistä.

Entisenä mainosmiehenä ja markkinoinnin ammattilaisena Seikun jos kenen kuvittelisi ymmärtävän millaisessa bisneksessä HK:kin toimii ja miten tärkeää on aistia kuluttajien mielenliikkeitä. Eivät nämä samat yhtiöt kai muuten teettäisi jatkuvasti kalliita markkinatutkimuksia kuluttajien mielihaluja syynätäkseen.

Nyt erinäiset gallupit kertovat, että puolet kansasta ei hyväksy lainkaan muuntogeenisen rehun käyttöä ja valtaosa vaatii gm-rehun käytöstä merkinnän ruokapakkaukseen.

Lihayhtiöissä olisikin nyt tilaa kriisiviestinnälle. Brändiasiantuntijoiden mukaan avoimuus ja tunnustaminen ovat pahassa paikassa valttia ja voivat jopa kasvattaa kuluttajien luottamusta yritykseen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    3. 3

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    6. 6

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    7. 7

      Ikean tulos paisui +20 %

    8. 8

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    9. 9

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    10. 10

      Yle: Anttilan lahjakortteja yhä ulkona 800 000 eurolla – vielä ehdit velkoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää