Valikko

Web 2.0 hyppää kännykkään

VTT kiirehtii kartoittamaan mobiilin sosiaalisen median sovellusmahdollisuudet pikimmiten. Mobiili sosiaalinen media tarjoaa paljon uusia sovellus- ja liiketoimintamahdollisuuksia, ja kuluttajat ovat tulossa mukaan yritysten bisneksen tekoon.
Mobiililla sosiaalisella medialla tarkoitetaan liikkuvien käyttäjien tuottamaa ja kuluttamaa sisältöä, jota käsitellään tyypillisesti langattomilla päätelaitteilla, kuten matkapuhelimilla. Mobiilit käyttötilanteet voivat oikein hyödynnettyinä edistää uusien sosiaalisen median sovellusten syntymistä ja siten luoda uutta liiketoimintaa.

Esimerkiksi palvelujen, jotka tukevat ihmisen katkonaista ja yhtä aikaa moneen ilmiöön keskittyvää toimintaa hänen liikkeellä ollessaan, uskotaan menestyvän. Nykyistä vakavammin VTT:n mielestä pitäisi suhtautua liiketoimintaan, jossa kuluttajalla on mahdollisuus sisällön ja palvelujen tarjoamiseen sekä jo olemassa olevien sisältöjen ja palvelujen muokkaamiseen ja välittämiseen.

Verkkovoima vaatii vakavoitumista

Yhteisöt ovat jo vallanneet kiinteän verkon web 2.0 -ilmiön myötä. On odotettavissa, että ilmiö laajenee monilta osin myös langattomalle puolelle. VTT selvitti, miten mobiilisovellukset voivat hyötyä sosiaalisesta mediasta ja päinvastoin. Asiaa tarkasteltiin erityisesti sisällön ja palvelujen käyttämisen, ei niinkään sen tuottamisen, näkökulmasta. Tutkimukseen haastateltiin alan asiantuntijoita Suomessa ja Kalifornian Piilaaksossa.

VTT:n mukaan mobiilin sosiaalisen median etuja ovat käyttäjän tilanne- eli kontekstitiedon hyödyntäminen ja always-on -luonne (kännykkä on aina mukana). Mobiilius mahdollistaa myös esimerkiksi paikkatietoisuuden hyödyntämisen. Paikannetun käyttäjän päätelaitteessa voitaisiin korostaa maantieteellisesti hänen lähellään olevien henkilöiden tuottamaa tai maantieteellisesti häntä lähellä olevia kohteita koskevaa sisältöä.

VTT:n tutkimuksessa mobiilin sosiaalisen median bisnesmalleista nousi esille muun muassa crowdsourcing eli niin sanottu verkkovoima, johon tulisi mobiilipuolella suhtautua nykyistä vakavammin.

Yritysten kannattaa VTT:n mielestä vakavasti harkita asiakaskuntansa ja muiden sidosryhmiinsä kuuluvien yksilöiden ottamista mukaan itse bisneksen tekoon – muutenkin kuin asiakkaan roolissa. Yksilöt voisivat esimerkiksi personoida palveluita, yhdistellä niitä ja suositella niitä toisilleen. Tämä edellyttää sitä, että heillä on mahdollisuus sisällön ja palvelujen tarjoamiseen sekä jo olemassa olevien sisältöjen ja palvelujen muokkaamiseen mieleisekseen.

Vaikka mobiilin sosiaalisen median esteet liittyvät erityisesti käytettävyyteen, ne ovat yhtä paljon myös liiketoiminnallisia. Rajapinnat ja mahdollisuudet palveluiden tarjoamiseen pitäisi avata kaikille. Uuden bisneksen syntymistä estävät lisäksi vanhanaikaiset liiketoiminta- ja laskutusmallit.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    5. 5

      ”Italian ongelmia ei voi verrata EU:n pankkikriisiin”

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    8. 8

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    9. 9

      Tänään selviää, milloin Länsimetro valmistuu – ISTV näyttää tilaisuuden suorana kello 12

    10. 10

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää