Valikko

Kolumni: 16-vuotias etsii seuraa!

Internetistä on tullut niin nopeasti niin arkipäiväinen, että on vaikea käsittää webin olevan vasta 16-vuotias oikutteleva teini.


Kuten ihmisillä, webilläkin on omat tyypilliset teini-ikäisen ilonsa ja ongelmansa. Mielialavaihtelut ovat yleisiä, omat toimintatavat vasta muotoutumassa. Tähän ikään kuuluvat myös kokeilut, mutta onneksi vain osa kokeilun kohteista jää osaksi pysyvää käyttäytymistä.

Internet-markkinointi on siirtymässä elinkaarensa neljänteen vaiheeseen.

Ensimmäinen vaihe 90-luvun puolivälissä oli villien ja vapaiden kokeilujen aikaa. Toisessa vaiheessa internetissä yritettiin apinoida muiden medioiden – lähinnä printin – toimintamallia. Kolmas vaihe on ollut Yahoon ja Googlen globaalisti dominoimaa hakusanamarkkinointia.

Tämä on ollut ensimmäinen todellinen internetiä ja ihmisten internet-käyttäytymistä ymmärtävä vaihe. En usko, että hakusanamainonta lähivuosina häviää tai edes vähenee.

Nyt alussa oleva internet-markkinoinnin neljäs vaihe on vasta muotoutumassa. On liian aikaista sanoa, minkälaiseksi tämä vaihe tarkalleen muodostuu. Kahteen asiaan neljännen aallon ajureina silti uskon.

Ensinnäkin sosiaalisten medioiden ja verkostojen – kuten LinkedInin, Facebookin, Friendsterin, YouTuben ja Jaikun – merkitys markkinoinnissa kasvaa radikaalisti.

Yksinkertainen syy on siinä, että ihmiset viettävät näiden palvelujen kanssa merkittävästi enemmän aikaa muihin verkkopalveluihin ja monesti myös muihin medioihin verrattuna.

Toiseksi yritykset partneroituvat ja verkottuvat toistensa kanssa luomalla kuluttajille merkityksellisiä sisällöllisiä tai muita palveluita internetissä. Näiden palveluiden funktio on vahvasti markkinoinnillinen.

Ja myynnillinen. Tästä käytännön esimerkkinä vaikkapa Niken ja Applen yhteistyö. Nike on kehittänyt Nike+-kenkäsarjan, joka keskustelee iPodin kanssa ja kerää tietoa treenaamisesta. iPod tarjoaa taustamusiikit. Treenin jälkeen kerätty tieto voidaan ladata verkkopalveluun, jossa käyttäjä saa vinkkejä ja ohjeita.

Jos markkinointi jatkaa kallistumistaan verkkomarkkinoinnin suuntaan ja neljäs aalto sisältää yhä vähemmän mainonnallisia elementtejä, yritysten markkinointibudjettien jakautuminen muuttuu merkittävästi.

Mutta siirtyykö mediaraha perinteisistä medioista online-medioihin?

En usko. Veikkaan, että raha siirtyy mediasta tuotantoihin ja suunnitteluun. Ja se avaakin sitten oman matopurkkinsa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Autoliitto vastaa katsastushuoleen: autojen kuntoa voisi syynätä nykyistä harvemmin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää