Valikko

Raisio karsii tukuttain brändejä

Raisio keskittyy strategisesti kolmeen merkittävään brändiin. Yli 80-vuotias Elovena, yli 40-vuotias Sunnuntai ja yli 20-vuotias Keiju saavat merkittävimmät markkinointipanostukset tulevaisuudessa.
Elintarvikeyhtiö Raisio luottaa pitkäaikaisiin kuluttajamerkkeihin. Strategisesti tärkeiksi brändeiksi jäävät aamiaiseen ja välipaloihin keskittyvä Elovena, leivontaan Sunnuntai ja leivänpäällisiksi Keiju.

Yhteensä kymmenen brändiä poistuu tavalla tai toisella ensi vuoden aikana.

– Osa brändeistä edustaa historian painolastia. Muun muassa Kruunu-vehnäjauho ja Sunnuntai-vehnäjauho ovat kilpailleet keskenään, kertoo Raision toimitusjohtaja Matti Rihko.

Yhtiö luopuu syyskuun alusta lisäksi riisin Risella-brändistä, jonka osti elintarvikkeiden maahantuontia harjoittava Lejos.

Viime vuoden merkittävin lanseeraus, rasvaseos Makuisa, jää salkusta pois. Yhtiö panosti viime vuoden markkinoinnistaan viidenneksen brändin lanseeraukseen.

– Kukaan meistä nykyisestä johdossa ei ole osallistunut lanseeraukseen. Makuisa edustaa brändiä, joka on luotu tuoteominaisuuden perusteella. Sellainen ei ole täysin hyvä idea, jos rakennamme tunnistettavia ja pitkäaikaisia brändejä, Rihko kommentoi.

Elintarvikeyhtiön markkinointijohtaja Johanna Siltala kertoo, että yhtiön säilyvät brändit on valikoitu tarkkaan harkiten.

– Muutos nykyiseen tapahtuu ensi vuoden alusta lähtien, mutta ei kertarysäyksenä. Esimerkiksi Benecol-tuotteet siirtyvät Keiju-brändin alaisuuteen aputuotemerkiksi.

Lisäksi uusien brändien brändien alle suunnataan tuotelanseerauksia, joilla esimerkiksi Elovena-kauraterveysjuomat ällistyttävät kuluttajaa ensi vuonna.

Useat brändit, kuten Sydänystävä, Aamunhyvä, Kruunu, Provena, Kultasula, Anna Manna, Anni Helena ja Maan Parhaat, jäävät uinuviksi brändeiksi. Niitä ei ole tarkoitus myydä ulkopuoliselle taholle.

Yhtiöön jää strategisesti merkittävien brändien lisäksi gogreen-tuotteet, Torino-pastat sekä Nalle-hiutaleet. Mainosyhteistyötä Raisio tekee Taivaan sekä turkulaisen Lahtinen & Mantereen kanssa.

Vahva brändi

Elovena yli 40 prosentin markkinaosuus

Keiju yli 17 prosenttia

Sunnuntai-margariinit
yli 53 prosenttia

Sunnuntai-jauhot
yli 30 prosenttia

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    2. 2

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    3. 3

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    4. 4

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    5. 5

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    6. 6

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    9. 9

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    10. 10

      Sanoma harppasi laskupörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    4. 4

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    5. 5

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    6. 6

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    9. 9

      8 vinkkiä – näin nobelisti kääntäisi Suomen talouden nousuun

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Pankkitili suljettiin yllättäen – yrittäjän bisnes loppui kuin seinään

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    9. 9

      Satolla rutkasti asuntoja tyhjillään – vuokrasta voi saada alennusta: ”Ei tarvinnut edes neuvotella”

    10. 10

      Kommentti: Mikä asuntopula? Asuntoja makuutetaan tyhjillään – ja siihen on syynsä

    11. Näytä lisää