Digiratkaisut houkuttavat b-to-b-markkinoijia

Joka neljäs b-to-b-yritys on kokeillut digitaalisen markkinoinnin uusimpia keinoja, kuten verkkovideoita, blogeja ja keskusteluryhmiä.
Tämä käy ilmi konsulttiyhtiö Perfecton, mediatoimisto Dagmarin ja mainostoimisto Grey Direct & Digitalin teettämästä tutkimuksesta, joka luotasi b-to-b-markkinoinnin nykytilaa ja kehityshankkeita.

IROResearchin toukokuussa puhelinhaastatteluin tekemään tutkimukseen vastasi 220 toimitus-, myynti- ja markkinointijohtajaa.

Tärkeimmäksi kehityshankkeeksi vastaajat nimesivät sähköisen viestinnän kehittämisen. Käynnissä on etenkin verkkosivuihin ja muihin internet-ratkaisuihin liittyviä hankkeita.

Eniten b-to-b-markkinoijat panostavat henkilökohtaiseen vaikuttamiseen.

Käytetyimpien markkinointikanavien listalla viiden kärkeen nousivat messut ja näyttelyt, omat tapahtumat ja tilaisuudet, henkilökohtainen myyntityö ja asiakassuhdemarkkinointi. Väliin kiilasivat kolmanneksi omat verkkosivut.

Perfecton toimitusjohtaja Heikki Kankaanpää näkee tuloksissa viitteitä b-to-b-markkinoita kiusaavasta dilemmasta.

– Ihminen myy digiaikanakin, mutta mihin vetää raja kalliin henkilökohtaisen myyntityön käytössä ja millä kanavilla tai konsteilla se voitaisiin korvata? Näyttää siltä, että uusimmatkaan keinot eivät horjuta myyntityön merkitystä.

Altavastaajaksi b-to-b-markkinoinnissa jää perinteinen mainonta.

Televisio- ja radiomainonnalle häviää vain mobiilimarkkinointi, jota on viimeisen vuoden aikana käyttänyt 4 prosenttia vastaajista.

Suurimpana haasteena yritykset pitävät kilpailijoista erottautumista. Sen mainitsi 32 prosenttia vastaajista. Esimerkiksi kansainvälistymistä taas pitää merkittävänä haasteena vain 1 prosentti vastaajista.

Tulevaisuudessa yritykset aikovat panostaa etenkin myyntityön entistä tarkempaan kohdistamiseen ja myyntitaitojen terävöittämiseen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    3. 3

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    4. 4

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    7. 7

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    8. 8

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    9. 9

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    10. 10

      Lemminkäinen sopinut 10 kunnan kanssa asfalttikartelliasiassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää