Valikko

Q-teatteri ei pelkää kaupallisuutta

Samalla kun teatterimaailmassa käy kiivas keskustelu siitä, tallaavatko viihteelliset kassamagneetit taideproduktiot lopullisesti jalkoihinsa, Q-teatteri on päättänyt saada äänensä kuuluviin kaupallisin keinoin.
Äänitorvena on viestintätoimisto Soprano, joka alkaa hioa töölöläisteatterin markkinointi-
strategioita syksystä lähtien.

Pikkuteatterit panostavat harvoin vähäisiä varojaan ammattimaiseen markkinointiin. Usein myös ennakkoluulot estävät kaupallisten keinojen hyödyntämisen.

Q-teatteri haluaa eroon luutuneista asenteista.

– Riskialttiista teatterista saa puhua ja sitä pitää tuoda esiin keinolla millä hyvänsä, taiteellinen johtaja Antti Hietala sanoo.

Vaikka markkinointi-sanan käyttöä hiukan karsastetaan kulttuuripiireissä, näkyminen on pikkuteatterille elämän ja kuoleman kysymys. Uusi projekti on aina riski.

– Laitosteatteri voi epäonnistua neljä kertaa peräkkäin, me kahdesti. Sen jälkeen toimitaan lainarahalla, Hietala valottaa.

Q-teatterin vuosibudjetti pyörii noin miljoonassa eurossa. Rahoituksesta 50–60 prosenttia tulee kaupungilta ja valtiolta. Laitoksissa luku on 80–90 prosentin kieppeillä.

Pikkuteatterille lippukassan kilahtelu on aito menestyksen mittari. Paradoksaalista on, että markkinointiin ei juuri ole varaa, mutta ilman näkyvyyttä yleisö ei löydä esityksiä.

– Laitosteattereilla on niin valtavat koneistot, että meidän pienet yritelmät eivät hirveästi saa huomioarvoa, Hietala hymähtää.

Taustalla on myös syvempi huoli suomalaisen teatterin tilasta. 75 prosenttia katsojista valitsee laitosteatterin. Pienet uhkaavat sulautua isompiin, jos jotain ei tapahdu.

– Ne ovat kuin pikkukauppoja, joiden tilalla on nyt se citymarketti.

Yhteistyö viestintätoimiston kanssa käynnistyi, kun Soprano alkoi vuokrata tiloja Q-teatterilta. Ideat kehittyivät, ja nyt teatterilla on käytössään 28 viestinnän ammattilaisen koko volyymi.

– Tapaamme enemmän ihmisiä, saamme kontakteja ja avainhenkilöitä tilaisuuksiin, Hietala odottaa.

– Yritämme herätellä ihmisiä niin, että aina ei mentäisi sinne samaan laitokseen, Sopranon asiakkuusjohtaja Johannes Lahtela jatkaa.

Miten kaikki käytännössä tapahtuu, se näkyy ja kuuluu ajallaan.  Sopimuksen rahallista arvoa osapuolet eivät halua paljastaa.

Yleisön houkuttelusta teattereihin on puhuttu pitkään. Markkinoinnilla on roolinsa, puskaradiolla ja kritiikillä oma vankka asemansa. Valtalehden arvio voi tarkoittaa ilmaista mainosta tai ankaraa veroa.

Hietala uskoo, että internet horjuttaa vähitellen yksittäisen kriitikon valta-asemaa.

– Teatterista tiedottaminen on interaktiivista. Netissä on katsojapalautetta, ja sinne kannattaa työntää myös materiaalia, Hietala pohtii.

Tiedonsaanti helpottuu edelleen lokakuun alusta, kun teatterikeskus.fi-sivusto uudistuu kattavaksi tieto- ja keskustelufoorumiksi teatterille, taiteentekijöille ja yleisölle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    5. 5

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    6. 6

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    7. 7

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    8. 8

      Barnier: Brexit-neuvotteluille aikaa vain 18 kuukautta

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Italian presidentti pyysi Renziä lykkäämään eroanomustaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    9. 9

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    10. 10

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää