Q-teatteri ei pelkää kaupallisuutta

Samalla kun teatterimaailmassa käy kiivas keskustelu siitä, tallaavatko viihteelliset kassamagneetit taideproduktiot lopullisesti jalkoihinsa, Q-teatteri on päättänyt saada äänensä kuuluviin kaupallisin keinoin.
Äänitorvena on viestintätoimisto Soprano, joka alkaa hioa töölöläisteatterin markkinointi-
strategioita syksystä lähtien.

Pikkuteatterit panostavat harvoin vähäisiä varojaan ammattimaiseen markkinointiin. Usein myös ennakkoluulot estävät kaupallisten keinojen hyödyntämisen.

Q-teatteri haluaa eroon luutuneista asenteista.

– Riskialttiista teatterista saa puhua ja sitä pitää tuoda esiin keinolla millä hyvänsä, taiteellinen johtaja Antti Hietala sanoo.

Vaikka markkinointi-sanan käyttöä hiukan karsastetaan kulttuuripiireissä, näkyminen on pikkuteatterille elämän ja kuoleman kysymys. Uusi projekti on aina riski.

– Laitosteatteri voi epäonnistua neljä kertaa peräkkäin, me kahdesti. Sen jälkeen toimitaan lainarahalla, Hietala valottaa.

Q-teatterin vuosibudjetti pyörii noin miljoonassa eurossa. Rahoituksesta 50–60 prosenttia tulee kaupungilta ja valtiolta. Laitoksissa luku on 80–90 prosentin kieppeillä.

Pikkuteatterille lippukassan kilahtelu on aito menestyksen mittari. Paradoksaalista on, että markkinointiin ei juuri ole varaa, mutta ilman näkyvyyttä yleisö ei löydä esityksiä.

– Laitosteattereilla on niin valtavat koneistot, että meidän pienet yritelmät eivät hirveästi saa huomioarvoa, Hietala hymähtää.

Taustalla on myös syvempi huoli suomalaisen teatterin tilasta. 75 prosenttia katsojista valitsee laitosteatterin. Pienet uhkaavat sulautua isompiin, jos jotain ei tapahdu.

– Ne ovat kuin pikkukauppoja, joiden tilalla on nyt se citymarketti.

Yhteistyö viestintätoimiston kanssa käynnistyi, kun Soprano alkoi vuokrata tiloja Q-teatterilta. Ideat kehittyivät, ja nyt teatterilla on käytössään 28 viestinnän ammattilaisen koko volyymi.

– Tapaamme enemmän ihmisiä, saamme kontakteja ja avainhenkilöitä tilaisuuksiin, Hietala odottaa.

– Yritämme herätellä ihmisiä niin, että aina ei mentäisi sinne samaan laitokseen, Sopranon asiakkuusjohtaja Johannes Lahtela jatkaa.

Miten kaikki käytännössä tapahtuu, se näkyy ja kuuluu ajallaan.  Sopimuksen rahallista arvoa osapuolet eivät halua paljastaa.

Yleisön houkuttelusta teattereihin on puhuttu pitkään. Markkinoinnilla on roolinsa, puskaradiolla ja kritiikillä oma vankka asemansa. Valtalehden arvio voi tarkoittaa ilmaista mainosta tai ankaraa veroa.

Hietala uskoo, että internet horjuttaa vähitellen yksittäisen kriitikon valta-asemaa.

– Teatterista tiedottaminen on interaktiivista. Netissä on katsojapalautetta, ja sinne kannattaa työntää myös materiaalia, Hietala pohtii.

Tiedonsaanti helpottuu edelleen lokakuun alusta, kun teatterikeskus.fi-sivusto uudistuu kattavaksi tieto- ja keskustelufoorumiksi teatterille, taiteentekijöille ja yleisölle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    2. 2

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    3. 3

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    4. 4

      Finlaysonin toimitusjohtajan Trump-boikotissa selvät ehdot: ”En tietenkään sulje pois bisnesmahdollisuuksia”

    5. 5

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    6. 6

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    7. 7

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    8. 8

      Varoitus terveyssovelluksista – ”Osa kehittäjistä kuin käärmeöljykauppiaita”

    9. 9

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    10. 10

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    4. 4

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    7. 7

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    8. 8

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    9. 9

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    10. 10

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää