Digikuilu kapenee

Kotimainen digimarkkinointi on päässyt jaloilleen, mutta välimatka eurooppalaiselle tasolle on vielä juostava kiinni.
Kotimaiseen verkkomainontaan käytettiin viime vuonna noin 28 euroa aktiivista käyttäjää kohden. Panos jää kauas Euroopan-laajuisesta 39 euron keskiarvosta.

Pienet kotimarkkinat eivät kotimaisten markkinoiden tilaa selitä. Tanskassakin verkkomainontaan kulutetaan aktiivikäyttäjää kohden 57 euroa, kaksinkertaisesti Suomeen verrattuna.

Trainers' Houseksi muuttuvan Sataman markkinointijohtaja Jacob Stjärnen mielestä Suomen digimarkkinat ovat täysin ainutlaatuiset siksi, että ne ovat kehittyneet muutaman erittäin suuren mediatalon ja yhden dominoivan mediatoimiston ehdoilla.

– Keskittyneillä markkinoilla ei ole motivaatiota etsiä uusia ideoita tai käyttäytymistä.

Ensimmäisen aallon portaalien rakentajilta puuttui bisnesymmärrystä, rahaa ja mediaosaamista, sanoo strategiajohtaja Kari Tervonen Taivas-konsernin tutkimusyksikkö Kuulaasta.

– Digimarkkinointitoimistot olivat silloin auttamattoman teknologialähtöisiä. Vielä tänäänkin suurilla mainostoimistoilla on enemmän ihmisiä, joilla on perspektiiviä markkinoinnin kokonaisongelmien ratkaisuun.

Pienillä suomalaistoimistoilla ei Stjärnen mielestä ole ollut motivaatiota kasvaa ja vakiinnuttaa asemiaan, sillä uusmediamarkkinat ovat kasvaneet hitaasti.

– Markkinoiden puute ajoi Sataman kaltaisia erikoistuneita yrityksiä etsimään töitä Suomen ulkopuolelta.

Mainostoimistot pitivät turhan pitkään omasta nurkastaan kiinni ja välttelivät digitaalista mediaa, koska pelkäsivät menettävänsä 30 sekunnin spotin, sanoo suunnittelupäällikkö Sami Salmenkivi mediatoimisto Dagmarista.

– Nyt vasta on tajuttu, että tämä on mainostoimiston paratiisi eikä 30 sekunnin spotti ei katoa. Lisäksi nettiin saa tehdä eri spotteja kuin telkkariin, hienoja audiovisuaalisia kamppissivuja tai vaikka mitä.

Verkkomainontaan käytetyt 83 miljoonaa euroa muodostavat alle kymmeneksen kotimaan viimevuotisesta mainoskakusta. Ruotsissa verkkomainontaan käytettiin viime vuonna yli kolminkertainen määrä, yhteensä 286 miljoonaa euroa.

IRM-tutkintokeskus arvioi, että naapurimaan digimainonta tulee lisääntymään 30 prosentilla vielä tämän vuoden aikana. Ruotsalaisen verkkomainonnan on huhuttu tänä vuonna jopa ohittavan printtimainonnan.

– Suomi tulee jäljessä, mutta se ei johdu teknisestä toteutuksesta vaan ajattelutavasta ja rohkeudesta tuoda tekemisiä esille, Salmenkivi sanoo.

– Nyt kampanjoista tosin näkyy, että isot toimistot ovat ostaneet paljon digiosaamista.

Neljäsosa suurten kotimaisten mainostoimistojen töistä alkaa Tervosen mukaan liittyä digimarkkinointiin.

– Pullonkaulaksi saattaa jo tulla puute osaavista ja kokeneista tekijöistä. Heidän määränsä ei ole lisääntynyt innostuksen tahdissa.

Salmenkiven mielestä pelko on aiheetonta.

– Osaamista on helppoa käydä shoppaamassa vaikka Ruotsista. Tuonti tietysti heikentää suomalaisten pärjäämistä kansainvälisellä tasolla.

IRC-Gallerian ja Habbo-hotellin emoyritys, Taivas-konsernin luotsaama Sulake, on hankkinut osaamista Ruotsin Googlelta. Habbo-hotellin mainosmyynnistä vastaa nyt Henrik Höglund.

Toistaiseksi lähes 90 prosenttia virtuaalihotellin tuloista virtaa käyttäjiltä. Höglund kertoo, että tavoitteena on nostaa mainostulot muutaman vuoden sisällä samalle tasolle käyttäjätulojen kanssa.

– Suomen Habbo-yhteisössä mainostetaan yhtä innokkaasti kuin muissakin maissa. Korjaamme nyt satoa ja hyödynnämme sitä, että toimistot ohjaavat luovia budjettejaan innokkaasti uudenlaisiin juttuihin.

Verkkomarkkinointi hyötyy myös Tervosen mukaan paljon siitä, että yrityksillä on nyt ”pakonomainen tarve olla erilainen kuin muut”.

Digipainotteiset mediaostot ovat siis nousussa.
Alalla on myös paljon tausta- ja talkootyötä. Wikipedia-artikkelit, Youtubeen tehdyt mainosspotit ja monet muutkin tehokkaat keinot jäävät piirakkakaavioiden ulkopuolelle.

– Mediapanostukset joudutaan miettimään pian uusiksi, sillä näkyvyys yhteisöllisessä mediassa on yleensä ilmaista, Salmenkivi sanoo.

Tervonen ennustaa, että seuraavan vuosikymmenen alussa verkkomedian myyntitulot tulevat nousemaan 150 miljoonan ja suunnitteluostot 200 miljoonan euron tasolle.

– Alalla on konsensus siitä, että verkkomainonnan määrä tulee kaksinkertaistumaan vuoteen 2010 mennessä. Rohkeampiakin ennustuksia on.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Tästäkö kaikki lähti? Näin Bernerin esitys syntyi

    2. 2

      Norjalainen kaasunkuljettaja osui jättipottiin

    3. 3

      Suomalainen ostaa verkosta harvoin, eikä ihme: postikulut ovat huipussa

    4. 4

      Tiesitkö tämän henkivakuutuksista? Pian maksat verot pienistäkin korvauksista

    5. 5

      Tradenomien palkka 3533 e/kk – miehillä hurja ero naisiin

    6. 6

      Berner: ”En voi antaa periksi”

    7. 7

      Professoreilta täystyrmäys hallitukselle: Kiky-sopimus heikentää Suomen taloutta

    8. 8

      Nokian ja Applen patenttikiista kauppakomissioon USA:ssa

    9. 9

      ”Venäläistä rulettia kuudella panoksella” – piensijoittajat haksahtivat zombiyhtiöön

    10. 10

      Kikyn piirissä yli 95 prosenttia – teknologia-alalla poistettu pekkaspäiviä ja pidennetty viikkoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professoreilta täystyrmäys hallitukselle: Kiky-sopimus heikentää Suomen taloutta

    2. 2

      Berner: ”En voi antaa periksi”

    3. 3

      Tradenomien palkka 3533 e/kk – miehillä hurja ero naisiin

    4. 4

      Tiesitkö tämän henkivakuutuksista? Pian maksat verot pienistäkin korvauksista

    5. 5

      Tästäkö kaikki lähti? Näin Bernerin esitys syntyi

    6. 6

      Katso listat: Näin on käynyt S- ja K-ryhmien alentamille hinnoille

    7. 7

      TS: DNA:n suurin omistaja Finda yritetään vallata

    8. 8

      Berner Oy:n tuotteita uhattu boikotilla – syynä liikenneministeri

    9. 9

      Rinta-Jouppi: ”Huojentuneet tunnelmat koko alan puolesta”

    10. 10

      Parkkisakot vaihtelevat 20 eurosta 60:een – katso, paljonko kotikunnassasi rokotetaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ei herkkohermoisille: Tältä näyttää työuupumus sairaalassa

    2. 2

      Tästä kirjeestä perintäyhtiö yritti veloittaa 397 euroa – ”Maan tapa”

    3. 3

      Katso listat: Näin on käynyt S- ja K-ryhmien alentamille hinnoille

    4. 4

      Ministeriö laski: Näin Bernerin suunnitelma vaikuttaisi eri ihmisiin – jopa 1000 euron lisäkulut

    5. 5

      Tällainen on Bernerin esitys: Autot halpenevat, ajaminen kallistuu, mustia laatikoita ei tule...

    6. 6

      Tarjan, 54, tutkinnosta alkoi nöyryyttävä työnhaku – ”Yhtäkään koulutusta vastaavaa työpaikkaa ei tarjottu”

    7. 7

      Yllättikö tammikuun palkkakuitti ikävästi? Tästä se johtuu

    8. 8

      Dokumentti: Älypuhelimet tuottavat kuolemaa

    9. 9

      Finnkino myydään Kiinaan

    10. 10

      Berner Oy:n tuotteita uhattu boikotilla – syynä liikenneministeri

    11. Näytä lisää