Valikko

Kolea sää karkotti matkustajat pika-aluksilta

Nopeasti viilennyt elokuun viimeinen viikko hillitsi matkustajamääriä Helsingin ja Tallinnan välisessä pika-alusliikenteessä. Vaikka sade ja kova tuuli haittaavat pika-alusbisnestä kylmyyttä enemmän, oli kuun loppu pika-alusyrityksille huono.
Linda Linen toimitusjohtaja Jari Ahjoharju toivoo syksystä aurinkoista, sillä se piristäisi liikennettä ja kuroisi kiinni alakanttiin mennyttä kuun loppua. Samaa mieltä on Super SeaCatin myynti- ja markkinointijohtaja Ida Toikka-Everi.

– Hyvä keli on meidän bisneksessä tärkeää.

Risteilijöitä kylmä syksy ei juuri hetkauta. Laivayhtiöt arvioivat syksyn viimojen ajavan ihmiset sisätiloihin eli risteilijöille.

– Kylmä sää saattaa vaikuttaa jopa positiivisesti, Viking Linen varatoimitusjohtaja Boris Ekman uskoo.

Samaa mieltä on Tallink Siljan toimitusjohtaja Keijo Mehtonen.

– Mitä kylmempi sää, sitä paremmin risteilybisnes lähtee menemään. Ihmiset voivat juhlia sisällä.

Kesä sujui hyvin sekä risteilijöillä että pika-aluksilla. Sitä kiritti lämmin kevät, joka aikaisti kesäkauden alkua. Tallinnaan liikennöivällä Nordic Jet Linella huhti- ja toukokuu olivat toimitusjohtaja Mikael Granrotin mukaan fantastiset. Aurinkoinen kevät täytti varauskirjat vauhdilla.

Heinäkuu oli pika-alusliikenteessä odotettua hiljaisempi, mutta elokuussa yhtiöillä riitti matkustajia jopa viime vuotta enemmän. Nordic Jet Linella matkustajamäärä kasvoi elokuussa 50 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Luvut eivät tosin ole täysin verrattavissa, sillä yhtiöllä on nyt liikenteessä enemmän aluksia kuin viime kesänä.

Viking Linella kesän matkustajamäärä kasvoi viisi prosenttia.

– Täytyy olla tyytyväinen, kun säät eivät olleet ihmeelliset. Onnistuimme stamaan myös keskihintaa sekä kasvattamaan markkinaosuuttamme. Asiakkaiden luottamus meihin on selkeästi kasvanut.

Linda Linella matkustajia oli Jari Ahjoharjun mukaan joka kuukausi viime kesää enemmän. Ahjoharju uskoo, että matkustajia houkutteli yhtiön uusi laiva sekä onnistunut hinnoittelu.

Tallinnan-liikenne on viime vuosina hieman hiljentynyt, mikä on polkenut hintoja entistä alemmas.

– Hintakilpailu on todella kovaa. Siinä mitataan, kenellä kestää kantti, Ida Toikka-Everi vahvistaa.

Mikael Granrotin mielestä Tallinnan-liikenteessä on liikaa kapasiteettia. Hän arvelee, että alusten määrä saattaa lähiaikoina harventua. Granrot viittaa Super SeaCatiin, jonka ulkomainen emoyhtiö SeaContainers on käytännössä konkurssitilassa ja saattaa joutua myymään osia toiminnastaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Bensa halpeni ja diesel kallistui

    4. 4

      Yksi asia sai Nordean uskomaan kasvuun: ”Se ratkaiseva tekijä”

    5. 5

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    6. 6

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    9. 9

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    10. 10

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    10. 10

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää