Kolea sää karkotti matkustajat pika-aluksilta

Nopeasti viilennyt elokuun viimeinen viikko hillitsi matkustajamääriä Helsingin ja Tallinnan välisessä pika-alusliikenteessä. Vaikka sade ja kova tuuli haittaavat pika-alusbisnestä kylmyyttä enemmän, oli kuun loppu pika-alusyrityksille huono.
Linda Linen toimitusjohtaja Jari Ahjoharju toivoo syksystä aurinkoista, sillä se piristäisi liikennettä ja kuroisi kiinni alakanttiin mennyttä kuun loppua. Samaa mieltä on Super SeaCatin myynti- ja markkinointijohtaja Ida Toikka-Everi.

– Hyvä keli on meidän bisneksessä tärkeää.

Risteilijöitä kylmä syksy ei juuri hetkauta. Laivayhtiöt arvioivat syksyn viimojen ajavan ihmiset sisätiloihin eli risteilijöille.

– Kylmä sää saattaa vaikuttaa jopa positiivisesti, Viking Linen varatoimitusjohtaja Boris Ekman uskoo.

Samaa mieltä on Tallink Siljan toimitusjohtaja Keijo Mehtonen.

– Mitä kylmempi sää, sitä paremmin risteilybisnes lähtee menemään. Ihmiset voivat juhlia sisällä.

Kesä sujui hyvin sekä risteilijöillä että pika-aluksilla. Sitä kiritti lämmin kevät, joka aikaisti kesäkauden alkua. Tallinnaan liikennöivällä Nordic Jet Linella huhti- ja toukokuu olivat toimitusjohtaja Mikael Granrotin mukaan fantastiset. Aurinkoinen kevät täytti varauskirjat vauhdilla.

Heinäkuu oli pika-alusliikenteessä odotettua hiljaisempi, mutta elokuussa yhtiöillä riitti matkustajia jopa viime vuotta enemmän. Nordic Jet Linella matkustajamäärä kasvoi elokuussa 50 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Luvut eivät tosin ole täysin verrattavissa, sillä yhtiöllä on nyt liikenteessä enemmän aluksia kuin viime kesänä.

Viking Linella kesän matkustajamäärä kasvoi viisi prosenttia.

– Täytyy olla tyytyväinen, kun säät eivät olleet ihmeelliset. Onnistuimme stamaan myös keskihintaa sekä kasvattamaan markkinaosuuttamme. Asiakkaiden luottamus meihin on selkeästi kasvanut.

Linda Linella matkustajia oli Jari Ahjoharjun mukaan joka kuukausi viime kesää enemmän. Ahjoharju uskoo, että matkustajia houkutteli yhtiön uusi laiva sekä onnistunut hinnoittelu.

Tallinnan-liikenne on viime vuosina hieman hiljentynyt, mikä on polkenut hintoja entistä alemmas.

– Hintakilpailu on todella kovaa. Siinä mitataan, kenellä kestää kantti, Ida Toikka-Everi vahvistaa.

Mikael Granrotin mielestä Tallinnan-liikenteessä on liikaa kapasiteettia. Hän arvelee, että alusten määrä saattaa lähiaikoina harventua. Granrot viittaa Super SeaCatiin, jonka ulkomainen emoyhtiö SeaContainers on käytännössä konkurssitilassa ja saattaa joutua myymään osia toiminnastaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    4. 4

      Euroministerit koolla – Kreikka vie jälleen päähuomion

    5. 5

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    6. 6

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    7. 7

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    8. 8

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    9. 9

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    3. 3

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    4. 4

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää