Valikko

Venäjän öljy nosti espoolaisyhtiön rajuun kasvuun

Öljyrahtauksia järjestelevä Alexia-Shipping on kolminkertaistanut liikevaihtonsa parin viime vuoden aikana. Venäjän nousu yhä suuremmaksi öljyn tuottajaksi on ollut yhtiölle onni. Maa on on ainoa öljyntuottaja, joka on kasvattanut osuuttaan maailman öljykaupassa.


Alexia-Shippingin kotipaikka on Espoon Tapiolassa.

– Tämän ei pitäisi olla mahdollista. Yleensä rahtausfirmat ovat siellä, missä kauppaa tehdään. Öljyalalla ne ovat Lontoossa, Rotterdamissa tai Oslossa. Me olemme täällä kaikesta sivussa, sanoo yhtiön toimitusjohtaja ja osakas Tom Fenel.

– Nykyaikana tämä on kuitenkin toimii. Ja koska me asumme täällä, teemme täällä myös töitä, Fenel sanoo.

Alexia-Shipping sai alkunsa, kun suomalaiset suuryritykset luopuivat omista laivoistaan niiden omistukseen liittyneen veroedun poistuttua 1980-luvulla.

Tämän seurauksena laivojen ylläpidosta huolehtineen varustamoyritys Henry Nielsenin palveluksessa olleet Tom Fenel ja Mikko Janhonen perustivat vuonna 1989 oman yrityksen. He jatkoivat öljykuljetusten järjestelyä itsenäisinä meklareina.

Nyt Alexia-Shipping on Suomen oloissa merkittävä rahtausliike. Yrityksessä on mukana myös kansanvälisiä omistajia.

Alexia-Shipping työllistää 20 henkilöä, joista puolet on meklareita. Liikevaihtoa kertyi vuonna 2006 yli jo 11 miljoonaa euroa.

– Me ostamme ja myymme laivarahteja. Tämä mielenkiintoinen, mutta epävakaa ala.

Fenelin mukaan kasvun rajat ovat kuitenkin jo näkyvissä. 

– En usko, että kasvamme jatkossa samaan tahtiin.

Rahtiliikkeen tulot tulevat komissioista, jotka varustamo yleensä maksaa.

Alalla komissio on aina vakio, 1,25 prosenttia bruttorahdista. Se on satoja vuosia vanha perinne, josta kukaan ei tingi.

Öljyn rahtausliiketoiminta perustuu siihen tosiasiaan, että öljy on väärässä paikassa.

Trendi on nyt öljykaupassa sellainen, että öljyä kuljetellaan yhä suuremmissa erissä ja yhä pidempiä matkoja. Tämä tuo kasvua myös rahtiliikkeiden laskutukseen.

– Esimerkiksi Kiina kuluttaa öljyä yhä enemmän ja siksi pitkät öljyn kuljetukset Aasiaan ovat lisääntyneet.

Lama puraisi pahasti myös merikuljetuksia hoitavaa nuorta yritystä 1990-luvun alussa, mikä pakotti sen hankkimaan uusia asiakkaita.

– Suuntauduimme silloin voimakkaasti maailmalle ja varsinkin Venäjälle. Nyt meillä hyvät kontaktit. Olemme saaneet kasvaa asiakkaidemme mukana, Fenel sanoo.


Alexia-Shippingin asiakkaita ovat öljy-yhtiöt, öljykauppiaat ja varustamot.

– Venäjä on ainoa öljyntuottaja, joka on kasvattanut osuuttaan maailman öljykaupassa. Me olemme päässeet tähän kasvuun mukaan. Meillä luottamusta asiakkaiden piirissä.

Venäläinen öljy tuo nyt pienen suomalaisen rahtiliikkeen volyymistä 60–70 prosenttia.

Öljyä myyviltä tahoilta rahdeista tulee yli puolet. Neljännes laskutuksesta tulee varustamoiden toimeksiannoista ja loppu vapailla markkinoilla laivakapasiteetin meklauksesta.

Fenel sanoo, että rahtaus on riskibisnestä ja työ raskasta.

– Selvästi alle puolet laskutuksesta on pidempää sopimuspohjaista toimintaa. Valtaosa tässä on spottimarkkinoilla toimimista ja sitä tehdään eri aikavyöhykkeiden tahdoissa.

– Huomisesta ei koskaan tiedä. Lisäksi öljy ja politiikka kietoutuvat kaikkialla yhteen. Se tuo tähän alaan oma värinänsä, Fenel sanoo.

Oy Alexia-Shipping Ab

Kotipaikka: Espoo
Toimiala: Öljyn rahtauspalvelut
Liikevaihto: 11 Me
Henkilöstö: 20

Kasvun eväät
Toimitusjohtaja Tom Fenel:

– Tällä alalla pärjää henkilökohtaisella osaamisella. Meklareilla pitää olla suhteet asiakkaisiin ja osaamista hoitaa diilit.
– Vakioasiakkaamme ovat kasvaneet ja me olemme saaneet kasvaa ehideän mukanaan.
– Lama pakotti alun perin uusille markkinoille. Loimme silloin suhteita, jotka mahdollistivat nykyisen kasvun. 

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    9. 9

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    7. 7

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    8. 8

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    9. 9

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    10. 10

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää