Kolumni: Onko väliä?

Eräänä loppukesän päivänä pohdiskelin sanoja saariston rauhassa. Mietin, miten monimutkainen kieli suomen kieli oikein on ja mitä mielikuvia me eri sanoilla välitämme. Tämä pätee erityisesti markkinointiviestinnän maailmassa. Sanoilla on merkitystä.


Etsiessäni ilmaisua englannin sanalle "to care" mietin, mitä "välittää" oikeastaan tarkoittaa. Mainonnantekijöinä välitämme asiakkaan sanomaa, mutta välitämmekö siitä mitä välitämme? Nyt olisi syytä herättää taas keskustelua ihan perusasiasta, hyvästä mainonnasta.

Mikä erottaa hyvän ja tuloksellisen mainonnan huonosta? Moni vastaisi varmasti luova ratkaisu, toiset taas nostaisivat esille veretseisauttavan sanoman tai optimaalisen kanavaratkaisun. Varmasti kaikki yhdessä oikein, mutta minusta hyvän mainonnan erottaa huonosta aito välittäminen.

Välittäminen on mainostoimiston asiakkaan kunnioittamista ja asiakasyritysten rahoista vastuuta ottavaa toimintaa. Aito välittäminen asiakasyrityksestä näkyy perusteellisena perehtymisenä yrityksen nykytilanteeseen ja tavoitteisiin.

Välittäminen rakentaa myös hyvän, avoimen asiakassuhteen, joka mahdollistaa rehellisen keskustelun. Myös sellaisen, jossa voidaan ja uskalletaan olla eri mieltä. Vain yhteinen näkemys, ymmärrys ja sitoutuminen rakentavat hyvän perustan tulokselliselle markkinointiviestinnälle.

Asiakasyrityksen välittäminen näkyy puolestaan hyvänä toimeksiantona, mainostoimiston näkemisenä haasteiden ja tavoitteiden vastuullisena ratkaisijana. Myös viestin vastaanottajista, asiakasyritysten asiakkaista ja kuluttajista, pitää välittää.

Valitettavan usein näkee mainontaa ja viestintää, joka ei osoita aitoa välittämistä. Se ei yksinkertaisesti puhuttele tai houkuttele vuoropuheluun, jos sitä yleensä edes huomaakaan.

Puhumme mainostoimistoissa sujuvasti strategioista, positioinneista, mielikuvista ja ties mistä, mutta kuinka usein todella siirrämme sanat ja lauseet toteutukseen?

Paras mainos tai viesti syntyy, kun koko markkinointiviestinnän tiimi ymmärtää tehtävänsä. Eivät ainoastaan strategikot, plannerit, asiakkuusjohto tai yksin asiakasyritys. Silloin syntyy aitoa välittämistä.

Se näkyy yksityiskohtien ymmärtämisessä ja kokonaisuuksien hallinnassa. Se synnyttää ylivoimaisia, erottavia ratkaisuja ja sitä parasta mainontaa, joka palvelee aidosti asiakasta ja tämän tavoitteita.

Perusasioita, eikö? Mutta välitämmekö?

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    2. 2

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    3. 3

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    4. 4

      Bill Gates ehdottaa: Verotetaan robotteja – ”Mitä työtä robotti tuo?”

    5. 5

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    6. 6

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    9. 9

      Varoitus terveyssovelluksista – ”Osa kehittäjistä kuin käärmeöljykauppiaita”

    10. 10

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    7. 7

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    8. 8

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    9. 9

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    10. 10

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää