Valikko

Kolumni: Onko väliä?

Eräänä loppukesän päivänä pohdiskelin sanoja saariston rauhassa. Mietin, miten monimutkainen kieli suomen kieli oikein on ja mitä mielikuvia me eri sanoilla välitämme. Tämä pätee erityisesti markkinointiviestinnän maailmassa. Sanoilla on merkitystä.


Etsiessäni ilmaisua englannin sanalle "to care" mietin, mitä "välittää" oikeastaan tarkoittaa. Mainonnantekijöinä välitämme asiakkaan sanomaa, mutta välitämmekö siitä mitä välitämme? Nyt olisi syytä herättää taas keskustelua ihan perusasiasta, hyvästä mainonnasta.

Mikä erottaa hyvän ja tuloksellisen mainonnan huonosta? Moni vastaisi varmasti luova ratkaisu, toiset taas nostaisivat esille veretseisauttavan sanoman tai optimaalisen kanavaratkaisun. Varmasti kaikki yhdessä oikein, mutta minusta hyvän mainonnan erottaa huonosta aito välittäminen.

Välittäminen on mainostoimiston asiakkaan kunnioittamista ja asiakasyritysten rahoista vastuuta ottavaa toimintaa. Aito välittäminen asiakasyrityksestä näkyy perusteellisena perehtymisenä yrityksen nykytilanteeseen ja tavoitteisiin.

Välittäminen rakentaa myös hyvän, avoimen asiakassuhteen, joka mahdollistaa rehellisen keskustelun. Myös sellaisen, jossa voidaan ja uskalletaan olla eri mieltä. Vain yhteinen näkemys, ymmärrys ja sitoutuminen rakentavat hyvän perustan tulokselliselle markkinointiviestinnälle.

Asiakasyrityksen välittäminen näkyy puolestaan hyvänä toimeksiantona, mainostoimiston näkemisenä haasteiden ja tavoitteiden vastuullisena ratkaisijana. Myös viestin vastaanottajista, asiakasyritysten asiakkaista ja kuluttajista, pitää välittää.

Valitettavan usein näkee mainontaa ja viestintää, joka ei osoita aitoa välittämistä. Se ei yksinkertaisesti puhuttele tai houkuttele vuoropuheluun, jos sitä yleensä edes huomaakaan.

Puhumme mainostoimistoissa sujuvasti strategioista, positioinneista, mielikuvista ja ties mistä, mutta kuinka usein todella siirrämme sanat ja lauseet toteutukseen?

Paras mainos tai viesti syntyy, kun koko markkinointiviestinnän tiimi ymmärtää tehtävänsä. Eivät ainoastaan strategikot, plannerit, asiakkuusjohto tai yksin asiakasyritys. Silloin syntyy aitoa välittämistä.

Se näkyy yksityiskohtien ymmärtämisessä ja kokonaisuuksien hallinnassa. Se synnyttää ylivoimaisia, erottavia ratkaisuja ja sitä parasta mainontaa, joka palvelee aidosti asiakasta ja tämän tavoitteita.

Perusasioita, eikö? Mutta välitämmekö?

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    2. 2

      Yllätys Kodin1.com-osoitteessa: Kauppa avataan joulukuussa

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    8. 8

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    9. 9

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    10. 10

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    8. 8

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    9. 9

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää