Valikko

Copterline ilmaan nyt Herlinin rahoilla

Copterline palaa Tallinnan-reitille. Jerker Molander silti aio opetella lentämään.
Sijoitusyhtiö Capman kyllästyi odottamaan Copterlinen kaksi vuotta pysähdyksissä olleen reittilentoliikenteen uudelleenavausta. Yhtiö myi 14,7 prosentin omistuksensa kopterifirmasta Ilkka Herlinille ja Ilmarisen sijoitusrahastolle.

Myös yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Kari Ljungberg vähensi perheineen omistustaan 40:stä 25 prosenttiin.

Uudet omistajat aikovat käynnistää Tallinnan-lentoreitin uudelleen ensi talvena. Kalustoksi on tilattu kaksi italialais-englantilaisen Agustan 12–15-paikkaista matkustajakopteria, joista ensimmäinen saapunee vuoden alussa ja toinen kesän jälkeen. Nykyisin yhtiöllä on vain muutamia pelastus- ja ambulanssikoptereita.

Myös matkustajaterminaali Helsingin Hernesaaressa uusitaan.

– Kalustohankinnat olivat välttämättömiä, ja ne päätettiin omistusjärjestelyiden yhteydessä, sanoo Ilkka Herlin.

Hän kertoo harkinneensa mukaanlähtöä noin vuoden ajan.

Matkustajia pitää saada joka lennolle puolentusinaa, jotta liikenne kannattaisi. Parhaimpana vuonna yhtiöllä oli 75 000 matkustajaa.

– Uskomme, että kannattavuuteen pääsemme vuonna 2009. Ensi vuonna se ei vielä onnistu, koska meillä on osan vuotta vain yksi kopteri käytössä, sanoo yhtiön uusi toimitusjohtaja Jerker Molander.

Tallinnan-reitin hinnoittelu on yhä auki, eikä yhtiö pysty täysin sitä arvioimaan vielä ennen talven polttoainehintojen selviämistä.

Aiemmin muun muassa eQ Onlinea ja Finvestiä johtanut Molander lupailee, että Copterlinen vanha haave Pietarin-liikenteen aloittamisesta on yhä vireillä.

– Voimme periaatteessa lentää Itämeren alueella kaikkialle, missä on kysyntää.

Hallituksen puheenjohtajaksi uudet omistajat nimittivät matkailualan ammattilaisen Mona Björklundin. Kari Ljungberg siirtyy päätoimiseksi hallituksen jäseneksi.

– Ymmärrän täysin, että tulevien liiketoimienkin kannalta oli tarpeen tehdä yhtiössä täysremontti. Uudet koneet, uusi terminaali ja uudet kasvot johtoportaaseen, Ljungberg kertoo.

Hän ei vielä tiedä, saako hän lentää yhtiön tulevia Agusta-koptereita.

– Lentämistä en jätä, mutta en tiedä teenkö sitä Copterlinella, Ljungberg sanoo.

Jerker Molanderin mukaan omistajat eivät ole vielä pohtineet, tarvitseeko yhtiö Ljungbergia pilottina. Molander myöntää, että hänen oma ilmailualan tuntemuksensa on varsin vähäinen.

– Omistajien mielestä ammattijohtajuus oli nyt tärkeämpää, hän sanoo.

Capmanin mukaan seitsemän vuotta kestänyt mukanaolo kopteriyhtiössä ”ei ollut kovin hyvä sijoitus”.

Ilkka Herliniä arvio ei huoleta. Hän pani yhtiöön omia ja poikiensa rahoja.

– Tämä ei ole minulle harrastustoimintaa, uskon että tämä kannattaa aidosti sijoituksenakin. Nyt yhtiön pitää vain päästä mahdollisimman äkkiä ilmaan, sanoo Ilkka Herlin.

Copterlinen reittiliikenne Tallinnaan päättyi, kun yhtiön kopteri putosi Suomenlahdella elokuussa 2005 ohjausservojen teknisen vian takia. Yhdysvaltalainen kopterivalmistaja Sikorsky on maksanut korvauksia turmassa menehtyneiden 12 matkustajan omaisille.

Yhtiö ja kahden kuolleen lentäjän omaiset vaativat yhä Sikorskyltä suuria vahingonkorvauksia oikeusprosessissa, joka kestänee pitkälle ensi vuoteen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      Bensa halpeni ja diesel kallistui

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      Yksi asia sai Nordean uskomaan kasvuun: ”Se ratkaiseva tekijä”

    8. 8

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      ISTV:n Nobel-studio: Tällaiset juhlat Bengt Holmströmiä odottavat Tukholmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää