Copterline ilmaan nyt Herlinin rahoilla

Copterline palaa Tallinnan-reitille. Jerker Molander silti aio opetella lentämään.
Sijoitusyhtiö Capman kyllästyi odottamaan Copterlinen kaksi vuotta pysähdyksissä olleen reittilentoliikenteen uudelleenavausta. Yhtiö myi 14,7 prosentin omistuksensa kopterifirmasta Ilkka Herlinille ja Ilmarisen sijoitusrahastolle.

Myös yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Kari Ljungberg vähensi perheineen omistustaan 40:stä 25 prosenttiin.

Uudet omistajat aikovat käynnistää Tallinnan-lentoreitin uudelleen ensi talvena. Kalustoksi on tilattu kaksi italialais-englantilaisen Agustan 12–15-paikkaista matkustajakopteria, joista ensimmäinen saapunee vuoden alussa ja toinen kesän jälkeen. Nykyisin yhtiöllä on vain muutamia pelastus- ja ambulanssikoptereita.

Myös matkustajaterminaali Helsingin Hernesaaressa uusitaan.

– Kalustohankinnat olivat välttämättömiä, ja ne päätettiin omistusjärjestelyiden yhteydessä, sanoo Ilkka Herlin.

Hän kertoo harkinneensa mukaanlähtöä noin vuoden ajan.

Matkustajia pitää saada joka lennolle puolentusinaa, jotta liikenne kannattaisi. Parhaimpana vuonna yhtiöllä oli 75 000 matkustajaa.

– Uskomme, että kannattavuuteen pääsemme vuonna 2009. Ensi vuonna se ei vielä onnistu, koska meillä on osan vuotta vain yksi kopteri käytössä, sanoo yhtiön uusi toimitusjohtaja Jerker Molander.

Tallinnan-reitin hinnoittelu on yhä auki, eikä yhtiö pysty täysin sitä arvioimaan vielä ennen talven polttoainehintojen selviämistä.

Aiemmin muun muassa eQ Onlinea ja Finvestiä johtanut Molander lupailee, että Copterlinen vanha haave Pietarin-liikenteen aloittamisesta on yhä vireillä.

– Voimme periaatteessa lentää Itämeren alueella kaikkialle, missä on kysyntää.

Hallituksen puheenjohtajaksi uudet omistajat nimittivät matkailualan ammattilaisen Mona Björklundin. Kari Ljungberg siirtyy päätoimiseksi hallituksen jäseneksi.

– Ymmärrän täysin, että tulevien liiketoimienkin kannalta oli tarpeen tehdä yhtiössä täysremontti. Uudet koneet, uusi terminaali ja uudet kasvot johtoportaaseen, Ljungberg kertoo.

Hän ei vielä tiedä, saako hän lentää yhtiön tulevia Agusta-koptereita.

– Lentämistä en jätä, mutta en tiedä teenkö sitä Copterlinella, Ljungberg sanoo.

Jerker Molanderin mukaan omistajat eivät ole vielä pohtineet, tarvitseeko yhtiö Ljungbergia pilottina. Molander myöntää, että hänen oma ilmailualan tuntemuksensa on varsin vähäinen.

– Omistajien mielestä ammattijohtajuus oli nyt tärkeämpää, hän sanoo.

Capmanin mukaan seitsemän vuotta kestänyt mukanaolo kopteriyhtiössä ”ei ollut kovin hyvä sijoitus”.

Ilkka Herliniä arvio ei huoleta. Hän pani yhtiöön omia ja poikiensa rahoja.

– Tämä ei ole minulle harrastustoimintaa, uskon että tämä kannattaa aidosti sijoituksenakin. Nyt yhtiön pitää vain päästä mahdollisimman äkkiä ilmaan, sanoo Ilkka Herlin.

Copterlinen reittiliikenne Tallinnaan päättyi, kun yhtiön kopteri putosi Suomenlahdella elokuussa 2005 ohjausservojen teknisen vian takia. Yhdysvaltalainen kopterivalmistaja Sikorsky on maksanut korvauksia turmassa menehtyneiden 12 matkustajan omaisille.

Yhtiö ja kahden kuolleen lentäjän omaiset vaativat yhä Sikorskyltä suuria vahingonkorvauksia oikeusprosessissa, joka kestänee pitkälle ensi vuoteen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    4. 4

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    5. 5

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    6. 6

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    7. 7

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    8. 8

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    9. 9

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    10. 10

      Nuorista miehistä liki viidennes ei tee töitä eikä opiskele – ”Hälytyskellojen pitäisi soida”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    4. 4

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    5. 5

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    6. 6

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    9. 9

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää