Blyk aikoo Britannian ulkopuolelle

Suomalaisten liikemiesten Pekka Ala-Pietilän ja Antti Öhrlingin perustama mainosrahoitteinen teleoperaattori Blyk aloittaa liiketoimintansa lähiviikoina Britanniassa. Sen jälkeen on vuorossa laajentuminen manner-Eurooppaan.


Blykin alkuperäisen suunnitelman mukaan liiketoiminnan piti käynnistyä vuoden puolivälissä.

Blykin operatiivinen johtaja Leif Fågelstedt vakuuttaa, että kaikki on kunnossa toiminnan aloittamiseksi lähiviikkoina.

– Kyse ei ole myöhästymisestä. Kesälomakausi Britanniassa päättyy koulujen alkaessa eli tämän kuun aikana, Fågelstedt sanoi maanantaina Helsingissä järjestyssä Mobile Monday -verkoston kansainvälisessä tapaamisessa.

Huhujen mukaan Blykin liiketoiminnan käynnistäminen myöhästyy, koska heillä on ollut vaikeuksia mainospalvelujen kytkemisessä osaksi matkapuhelinverkkkoa.

– Ei meillä ole mitään teknisiä ongelmia. Kaikki on valmiina toiminnan käynnistämiseksi, Fågelstedt sanoi.

Blyk toimii Britanniassa virtuaalioperaattorina Orangen matkapuhelinverkkossa. Yhtiö siis vuokraa verkkokapasiteettia Orangelta.

Huhtikuussa Blyk teki runkoverkkon ylläpidosta palvelusopimuksen verkkoyhtiö Nokia Siemens Networksin kanssa.

Blyk aikoo laajentaa toimintaansa Britannian ulkopuolella. Fågelstedtin mukaan uusista markkina-alueista kerrotaan myöhemmin syksyn aikana.

Britanniassa tehty sopimus Orangen kanssa kielii siitä, että seuraavaksi Blyk aloittaisi toiminnan Ranskassa.

Orange on France Télécomin omistama matkapuhelinoperaattori, jolla on vahva markkina-asema Ranskassa.

Nuorisolle rajatun Blykin liikeideana on tarjota mainostajien rahoituksella ilmaisia puheluja ja palveluja.

Liittymänhaltijat hyväksyvät mainosten lähettämisen matkapuhelimeen ja luovuttavat operaattorille tietoja kiinnostuksenkohteistaan ja harrastuksistaan.

Fågelstedtin mukaan tavoitteena on internetin liiketoimintamallien laajentaminen telekommunikaatioon.

– Internet ei ole yhtä henkilökohtainen kuin telekommunikaatio. Internet-mainostamisessa ei ole tapahtunut paljoakaan sen jälkeen, kun se vuonna 1995 alkoi, Fågelstedt arvioi.

– 16–24-vuotiaat ovat tottuneet, että kaikki on verkossa ilmaista. Tutkimustemme mukaan 71 prosenttia nuorisosta on valmis ottamaan vastaan heille kohdennettua mainontaa.

Mainostajille Blyk tarjoaa suoran väylän tavoittelemaansa kohderyhmään.

Esimerkiksi muodista kiinnostuneille nuorille voidaan tarjota tarkasti iän, sukupuolen, asuinseudun ja muiden muuttujien perusteella matkapuhelimeen ilmoituksia myyntiin tulevista uusista mallistoista ja mahdollisuus tehdä ennakko-ostoja.

Blykin rahoittajia ovat ainakin virvoitusjuomyhtiö Coca-Cola, kosmetiikkayhtiö L'Oréal ja elokuvastudio Buena Vista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    2. 2

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    7. 7

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    8. 8

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    9. 9

      Kiero kikka: Koeaika olikin pätkätyö

    10. 10

      Asumistuen muutos toi epäselvyyttä vuokrasopimuksiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    6. 6

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää