Camper ei toitota ekologisuutta

Espanjalainen kenkäbrändi Camper ei usko kohderyhmäajatteluun. Näin kertoo kenkäsuvun neljättä polvea edustava Miguel Fluxá.
Tutkimme käyttäjäkuntaa korkeintaan 5–10 vuoden välein. Asiakkaissa on paljon 25–50-vuotiaita ihmisiä, jotka toimivat luovissa ammateissa, Miguel Fluxá kertoo.

1970-luvulla perustetun Camper-brändin toimintaa ohjaavat perinteiset välimerelliset arvot. Camper valmistaa maaseudusta inspiraationsa saaneita, mukavia ja ekologisia kenkiä kaupunkilaisille.

– Uskomme maaseudun arvoihin, laatuun ja käytännöllisiin tuotteisiin, Fluxá kuvaa.

– Tuotteissamme on tietysti korkeita korkojakin, mutta niiden on aina oltava mukavat ja kestävät.

Camper siirsi muutama vuosi sitten tuotantonsa kokonaan ulkomaille. Nyt kengät valmistetaan Kiinassa ja Marokossa. Syyksi Fluxá ei nimeä tuotantokustannuksia, vaan Espanjassa syntyneet laatuvaikeudet.

Camperin tuotteita viedään lähes sataan maahan. Venäjä sai ensimmäisen oman myymälänsä muutama viikko sitten, ja se on lähtenyt hyvin liikkeelle.

Kenkien rinnalla Camperin tuoteperheeseen kuuluu Barcelonassa kaksi ja puoli vuotta pyörinyt hotelli.

Yrityksen suunnitelmissa on perustaa hotellit myös Mallorcan maaseudulle ja Berliiniin.

Sen sijaan Barcelonan hotellin vieressä toimivan luomukahvilan jatko on epävarma.

– Meille oli tärkeää tehdä hotelli alusta asti omilla ehdoilla. Olemme hidas yritys, joten seuraavan vuosikymmenen aikana perustamme ehkä enintään 3-5 uutta hotellia, Fluxá naureskelee.

Yrityskuvaan kuuluvat myös ekologiset projektit. Camper on halunnut tarjota lapsille suoran kontaktin luontoon perustamalla päiväkodeille luomupuutarhoja Roomassa, Lontoossa, Barcelonassa ja Madridissa.

Palman saarella Camperilla on oma lapsiryhmille suunnattu luomufarmi, joka tarjoaa opastusta myös paikallisille viljelijöille.

Ekologisista hankkeista huolimatta Camper päätti vuosituhannen vaihteessa, että ulkoinen viestintä keskittyy vain tuotteisiin.

– Ekologisuus ja kestävä kehitys ovat olleet aina arvoja, joihin uskomme. Nyt kun niistä on tullut trendi, emme halua korostaa niitä erityisesti. Emme halua, että meidän kuvitellaan toimivan näin vain tehdäksemme bisnestä.

– Sitä paitsi en usko, että ihmiset tekisivät ostopäätöksiä vain ekologisuuden pohjalta. Tuotteen on oltava asiakkaalle mieluinen.

Tulevaisuuden haasteeksi Fluxá mainitsee ajan hengessä kiinni pysymisen.

Arvojen ja suunnittelun on pystyttävä tukemaan toisiaan nopeasti muuttuvilla markkinoilla.

– Siinä kun Zara muuttaa valikoimaansa viikoittain, meidän bestsellerimme ovat pysyneet markkinoilla 10–15 vuotta.

– Olemme vanhanaikaisia ja romanttisiakin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    4. 4

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    5. 5

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    6. 6

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    7. 7

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    8. 8

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    9. 9

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    10. 10

      Kommentti: EK mullisti Suomen – ja antoi ”syötön Sdp:n lapaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    10. 10

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää