Valikko

Camper ei toitota ekologisuutta

Espanjalainen kenkäbrändi Camper ei usko kohderyhmäajatteluun. Näin kertoo kenkäsuvun neljättä polvea edustava Miguel Fluxá.
Tutkimme käyttäjäkuntaa korkeintaan 5–10 vuoden välein. Asiakkaissa on paljon 25–50-vuotiaita ihmisiä, jotka toimivat luovissa ammateissa, Miguel Fluxá kertoo.

1970-luvulla perustetun Camper-brändin toimintaa ohjaavat perinteiset välimerelliset arvot. Camper valmistaa maaseudusta inspiraationsa saaneita, mukavia ja ekologisia kenkiä kaupunkilaisille.

– Uskomme maaseudun arvoihin, laatuun ja käytännöllisiin tuotteisiin, Fluxá kuvaa.

– Tuotteissamme on tietysti korkeita korkojakin, mutta niiden on aina oltava mukavat ja kestävät.

Camper siirsi muutama vuosi sitten tuotantonsa kokonaan ulkomaille. Nyt kengät valmistetaan Kiinassa ja Marokossa. Syyksi Fluxá ei nimeä tuotantokustannuksia, vaan Espanjassa syntyneet laatuvaikeudet.

Camperin tuotteita viedään lähes sataan maahan. Venäjä sai ensimmäisen oman myymälänsä muutama viikko sitten, ja se on lähtenyt hyvin liikkeelle.

Kenkien rinnalla Camperin tuoteperheeseen kuuluu Barcelonassa kaksi ja puoli vuotta pyörinyt hotelli.

Yrityksen suunnitelmissa on perustaa hotellit myös Mallorcan maaseudulle ja Berliiniin.

Sen sijaan Barcelonan hotellin vieressä toimivan luomukahvilan jatko on epävarma.

– Meille oli tärkeää tehdä hotelli alusta asti omilla ehdoilla. Olemme hidas yritys, joten seuraavan vuosikymmenen aikana perustamme ehkä enintään 3-5 uutta hotellia, Fluxá naureskelee.

Yrityskuvaan kuuluvat myös ekologiset projektit. Camper on halunnut tarjota lapsille suoran kontaktin luontoon perustamalla päiväkodeille luomupuutarhoja Roomassa, Lontoossa, Barcelonassa ja Madridissa.

Palman saarella Camperilla on oma lapsiryhmille suunnattu luomufarmi, joka tarjoaa opastusta myös paikallisille viljelijöille.

Ekologisista hankkeista huolimatta Camper päätti vuosituhannen vaihteessa, että ulkoinen viestintä keskittyy vain tuotteisiin.

– Ekologisuus ja kestävä kehitys ovat olleet aina arvoja, joihin uskomme. Nyt kun niistä on tullut trendi, emme halua korostaa niitä erityisesti. Emme halua, että meidän kuvitellaan toimivan näin vain tehdäksemme bisnestä.

– Sitä paitsi en usko, että ihmiset tekisivät ostopäätöksiä vain ekologisuuden pohjalta. Tuotteen on oltava asiakkaalle mieluinen.

Tulevaisuuden haasteeksi Fluxá mainitsee ajan hengessä kiinni pysymisen.

Arvojen ja suunnittelun on pystyttävä tukemaan toisiaan nopeasti muuttuvilla markkinoilla.

– Siinä kun Zara muuttaa valikoimaansa viikoittain, meidän bestsellerimme ovat pysyneet markkinoilla 10–15 vuotta.

– Olemme vanhanaikaisia ja romanttisiakin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    9. 9

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää