Valikko

Web 2.0 kutsuu suomalaisia mobiiliosaajia

Kännykästä on tulossa nuorison kohtauspaikka, Finpro ja Tekes uskovat. Ilmiö nimeltä sosiaalinen media on siis puskemassa nyt tietokoneista matkapuhelimiin, ja suomalaisyritykset halutaan mukaan menoon.


Sosiaalinen media, eli käyttäjien itsensä luoma sisältö ja sen jakaminen muiden kesken sekä internetiin syntyneet yhteisöt, on yksi mobiiliteollisuuden kuumista puheenaiheista.

Tekes ja Finpro ovat käynnistämässä kansainvälistymisohjelmaa alan yrityksille, jotta suomalaiset saataisiin mahdollisimman pian kansainvälisille markkinoille. Tällä hetkellä useimmat ratkaisut ja sovellukset tulevat USA:sta tai muualta ulkomailta.

- Suomessa on alan osaamista, ja Tekesin tavoitteena on, että jatkossa menestyskonseptien luojana ovat suomalaiset yritykset. Tekes on myös käynnistänyt Median uudet sovellukset -kehitysprojektin media-alan uudistumiseksi ja kilpailukyvyn edistämiseksi. Tuotekehitysrahoituksen ohella projekti tarjoaa yrityksille markkinatietoa ja kontakteja sekä rahoitusta verkostoitumiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen, Tekesin teknologia-asiantuntija Mari Isbom sanoo.

- On tärkeää, että suomalaisyritykset lähtevät rohkeasti hyödyntämään sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia; aikaikkuna on hyödynnettävä nyt, Isbom korostaa tiedotteessa.

Kaveri korvaa myyntimiehen

Mari Isbomin mukaan käyttäjien tekemällä sisällöllä ja netissä koetulla yhteisöllisyydellä tulee olemaan entistä suurempi merkitys myös tuotteiden ja palvelujen markkinoinnissa. Kaveria kun uskotaan enemmän kuin myyntimiestä.

Sosiaalisen median ja käyttäjien tekemän sisällön esiinmarssi muuttaa myös viihde- ja kommunikaatioteollisuuden voimatasapainoa. Finpron ja Tekesin mukaan nyt väännetään peistä siitä, kuka selviää arvoketjun valtataistelussa voittajana. Nähtäväksi jää, vievätkö voiton mobiilioperaattorit, uudet sosiaaliseen verkottumiseen keskittyvät internet-sivustot, suuret kuluttajabrändit vai kenties joku muu.

"Perinteiselle" web 2.0 -ilmiölle on kuitenkin ollut tyypillistä se, että suositut palvelut ovat syntyneet joskus vain yhdenkin ihmisen innostuksesta eli ehkä aivan muualla kuin yritysten ideaosastolla. Osaavatko Finpro ja Tekes ottaa tämän huomioon? ITviikko pyrkii palaamaan asiaan.

Tilannetajua mobiilipalveluihin

Finpro ja Tekes kartoittivat sosiaalisen median ja web 2.0:n tullessaan tuomia liiketoimintamahdollisuuksia maailmalta. Tarkoituksena oli ymmärtää, kuinka tulevaisuuden arvoketjut toimivat, millaisia ovat toimivat liiketoimintamallit, millaisia uusia bisnesmahdollisuuksia on syntymässä, ja kuinka suomalaisyritykset voivat niitä hyödyntää.

Liiketoimintamahdollisuuksia haravoitiin USA:sta, Isosta-Britanniasta, Japanista, Koreasta ja Kiinasta, ja mahdollisuudet olivat yllättävän samantyyppisiä eri puolilla maailmaa.

- Kännykkään toivotaan enemmän palveluja, jotka ottavat huomioon käyttäjän kulloisenkin tilanteen, kuten maantieteellisen sijainnin, mielentilan tai henkilökohtaiset toiveet. Kännykkää halutaan myös käyttää maksuvälineenä. Kuluttajien tarpeet toki vaihtelevat jonkin verran maittain, kertoo Finpron konsultti Hansen Yip.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    5. 5

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    6. 6

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    7. 7

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    8. 8

      Kommentti: Mitä ihmettä tapahtui betonille?

    9. 9

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    10. 10

      Tokmanni tulee monen Anttilan tilalle – miten käy muille?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää