Valikko

Kirjan pitäjä

Palstalla mainostoimisto PHS:ssä työskentelevä Tommi Laiho antaa planner-luokan lukuvihjeitä.
Tartu!

Radikaali brändi
Nando Malmelin & Jukka Hakala. Talentum 2007.

Huomenta, Suomi. Toimin tämän työn esilukijana, joten tunnustan puolueellisuuteni. Silti tämä on paras Suomessa kirjoitettu brändikirja. Maailma on siirtynyt hyödykkeiden tuottamisesta aineettoman pääoman johtamiseen. Suomalaiselle yritysjohdolle brändi on yhä markkinointiosaston kamppis tai vekkuli erisnimi pakkauksen kyljessä.

Moderni brändin rakentaminen on kulttuurin luomista, joka kaupallistuu tuotteina ja palveluina. Näin saadaan parempi kate ja uskollisemmat asiakkaat. Radikaali brändi on inspiroiva ja kattava näkemys aiheesta. Se käy läpi brändin kokonaisvaltaisuuden ja sen luomiseen vaadittavan rohkeuden, jota ei voi kvantitatiivisiin tutkimuksiin ulkoistaa.

Vaikka en osta kirjan brändimallia, on sekin osoitus ihan omasta ajattelusta, joka tässä copypaste-kirjojen ja adaptoinnin maassa on harvinaista.

Ruuturitari ja digidonna – lapsi matkalla mediaan
Unna Lehtipuu. WSOY 2006.

Käykää hakemassa tänne joku nelivuotias. Minä en saa tästä mitään tolkkua. – Groucho Marx.

Lehtipuun opas kuvaa lapsen ja eri medioiden kohtaamista välttäen nykyään niin populista tuomitsevaa kantaa. Parhaimmillaan lapsi saa mediasta oppia ja virikkeitä oman persoonansa sekä luovuutensa kehittämiseen. Aikuisten tehtävä on ymmärtää lapsikohtaisesti mikä on kellekin sisällöllisesti ja aikamääräisesti soveltuvaa.

Kirja antaa ohjeita mediakasvatukseen, esimerkittää elävästä elämästä ja kuvaa varoittavia signaaleja. Tyylillisesti teos on nimestä lähtien siirappisen maalaileva, mikä ainakin tälle lukijalle aiheutti makeaähkyn. Sisällöllisesti se ei vapauta meitä vanhempia vastuusta. Päin vastoin, luettuasi opuksen tunnet tiettyä lisäpainoa harteillasi ja pistoa omassatunnossasi. Ei hätää, se ei mene ohi.

Varo!

Slow – elä hitaammin!
Carl Honoré. Bazar 2006.

Nautintojen puolesta, minua vastaan. Arvosteluni jäi taas viime hetkeen. Jätin iltasadut väliin, lyhensin yöunta ja vedin piriä. Pääasia on, että työt tulee tehtyä ja oma brändi rakennettua.

Slow manifestoi verkkaisen elämän puolesta ja esittelee sen eri muotoja tantraseksistä kiireettömiin kaupunkikulttuureihin. Kaikkien niiden keskiössä on elämästä nauttiminen. Aivan karmea ajatus. Pitäisikö tässä nyt luopua kohta laukeavasta paniikkihäiriöstä, tulevasta alkoholismista, katkeavista ihmissuhteista, liikakiloista, heikkenevästä potenssista ja lyhyen eliniän odotuksesta? Ei missään nimessä. (Äiti, tämä oli ironiaa. En mä vedä piriä.)

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää